CptAwesome Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Installerte nettopp Ubuntu 12.04 på min Acer 1830TZ. Jeg er relativt uerfaren mht ulike Linux-distroer, men iom at Microsoft og Apple sine nye satsinger går stadig lengre bort fra hva jeg ønsker i et OS, bestemte jeg meg for å gi Ubuntu en sjanse. Jeg har installert Ubuntu gjennom Wubi. Det første som da slår meg etter at jeg har startet opp PC'en på nytt, er at alt virker tregt. Dvs. skal jeg åpne et program tar det typisk 10-15 sekunder. Skal jeg laste ned Chromium tar det ca 15 min, selv på en relativt rask linje. Jeg kunne fortsatt lenge, men det store problemet er rett og slett at PCen virker mye tregere med Ubuntu, enn hva den gjorde med W7 eller W8. Er det noen spesielle triks jeg kan forsøke for å optimalisere ytelsen? Edit; Ser at Ubuntu ikke har klart å installere driverne til Intel HD3000, er det noen grei fremgangsmåte for å installere disse, og er det evt sannsynlig at det er her problemet ligger? Jeg har hatt problemer med å oppdatere driverne i W7 også, fordi det tilsynelatende er en proprietær driver fra Acer (i følge Intel finnes det ikke drivere for comboen Intel HD3000 + U5400). Svar mottas med takk Edit: Legger merke til at blutooth aktiveres automatisk ved oppstart - noen måte å deaktivere dette? Om noen har noen generelle nybegynnertips til meg så setter jeg stor pris på det Endret 26. april 2012 av CptAwesome Lenke til kommentar
Værktøy Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Du kan prøve installere Chromium via "Ubuntu Software Senter". Bedere der, hvis du er uerfaren. (Hvis du ikke har gjort det da) 1 Lenke til kommentar
CptAwesome Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Takk for tipset Installerte Chromium gjennom software center, men selv her går det tregt. Selv enkle ting som å åpne HUD går svært tregt (ca 10 sek fra jeg trykker "alt"). Skulle gjerne visst hvorfor, maskinvaren burde jo klare å dra Ubuntu iom at W7 HP 64-bit og W8 CP fungerer knirkefritt :S Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Unity er vesentlig tregere enn Gnome-shell. Jeg ville installert gnome-shell og sett om ikke ting fløt litt bedre da. Sider du bør følge med på er: http://www.webupd8.org/ http://omgubuntu.co.uk/ http://www.noobslab.com/ Der får du daglige tips og triks for Ubuntu og Ubuntu-variantene (Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu, Linux Mint etc). 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Om det tar 10sec å kjøre opp HUD vil ikke gnome shell hjelpe. Prøv å kjøre live USB disk. Sjekk om problemet er der og. Det kan være WUBI. 1 Lenke til kommentar
CptAwesome Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Unity er vesentlig tregere enn Gnome-shell. Jeg ville installert gnome-shell og sett om ikke ting fløt litt bedre da. Sider du bør følge med på er: http://www.webupd8.org/ http://omgubuntu.co.uk/ http://www.noobslab.com/ Der får du daglige tips og triks for Ubuntu og Ubuntu-variantene (Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu, Linux Mint etc). Takk for lenkene, nå har jeg litt å sette meg inn i Om det tar 10sec å kjøre opp HUD vil ikke gnome shell hjelpe. Prøv å kjøre live USB disk. Sjekk om problemet er der og. Det kan være WUBI. Takk for tipset. Testet live USB nå, men desverre opplever jeg fortsatt den samme tregheten. Jeg merker dog at problemene er mindre når jeg kjører Unity 2D, men systemet er fortsatt så tregt at jeg får assosiasjoner til min første PC med Win 95 :/ Iom at ting blir raskere med Unity 2D går jeg ut fra at det kan være mangelen på drivere som er problemet. Ser at det er mange andre som sliter med Intel HD3000 og at det er mange forslag til løsning. Jeg finner dog ingen løsning for dem som sitter med en kombinasjon av HD3000 og Intel U5400 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det kan jo være 3D som er problemet. I Wubi, installer, tjah, LXDE og sjekk om du fortsatt har alvorlige problemer. 1 Lenke til kommentar
CptAwesome Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Gjorde et forsøk på å installere LXDE, men dessverre var ikke PCen samarbeidsvillig - hverken software center, terminal (eller andre programmer for den saks skyld) svarer,og det ble da litt vanskelig å installere noe. Jeg takker dog for tipsene. Kaster inn håndkleet mht denne maskinen, men gjør et nytt forsøk på en litt kraftigere bærbar jeg har liggende Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Vel, for å gjøre det kort: styrken på maskinen skal ikke være noe problem - det er isåfall andre veien. Enten har du en ødelagt installasjon eller så har du seriøse problemer med driverene dine. LXDE-prosjektet (eller XFCE for den saks skyld, men det kan være den bruker noe 3D) burde isåfall gitt en indikasjon. Trist at du gir opp, men om du er villig til å gi det et nytt forsøk er vi her 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 LXDE er dårlig implementert i 12.04, og har en rekke irriterende feil/mangler. XFCE er vesentlig bedre implementert. Installerer du XFCE DE under Ubuntu 12.04 krever dette etter min erfaring mer ressurser enn om du innstallerer Xubuntu 12.04. Xubuntu 12.04 fungerer tilfredsstillende på en gammel laptop med pentium 4 2,8 ghz, SIS-grafikk og 512 mb ram. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Forslaget var ikke ment for et produksjonsmiljø - det var ment som en test (fordi openbox garantert ikke gidder bruke tid på fancy effekter) slik at vi kan diagnosere om det er grafikk generelt, maskinen eller bare 3D som er problemet. Hvordan implementasjonen er i 12.04 vet jeg ingenting om. 1 Lenke til kommentar
CptAwesome Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Har testet ut 12.04 med både LXDE, XFCE og Gnome på en annen bærbar med 1,5 Ghz Intel Penitum Dual-Core og 512 Mb grafikk fra NVIDIA og her fungerer alt knirkefritt i Wubi Jeg går derfor ut fra at det var driverne (rettere sagt mangelen på disse) som var grunnen til problemene jeg hadde. Etter å ha lekt litt med OS'et må jeg si at jeg er imponert. Iom at Windows og Apple OS utvikles i en retning jeg ikke har sansen for, ser jeg for meg at jeg neste gang jeg kjøper ny maskin, vil forsikre meg om at denne kjører ulike Linux-distroer greit. Det blir i så tilfelle Ubuntu som primær-OS for min del, med W7/8 i bakhånd for de programmene som ikke fungerer skikkelig i Wine Uansett, takk for tipsene folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå