svennand Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Da var jeg gått over til den mørke siden igjen. Dvs jeg har vært/er mac. Og har vært det de siste 2,5 årene. Nå har jeg funnet ut at det blir mye windows framover, og lommeboken som student gir med ikke noe mulighet til å kjøpe meg en ny Mac Pro (dummeste salget jeg noensinne gjorde). Jeg trenger en maskin for "kontorbruk/privat server/spillbruk" Ytelsen skal ikke være dårlig da den nok tildels kan bli belastet av ganske mye. Lydnivå er alfa omega. Har dette fra før: Corsair 750w silver PSU (har kjøpt, var tilbud på komplett..) Skjerm har jeg fra før (Apple Thunderbolt display, skal ha kombiløsning med laptop dock) Razer Deathadder 3500dpi mus Corsair K90 mekanisk tastatur (vurderer å levere tilbake dette til fordel for Qpad mk-85 cherry mx blue, da det er ganske mye skriving) Ocz Agility 3 240GB SSD (Vurderer å selge denne for å kjøpe to stk 120GB SSD til raid 0?) Følgende har jeg kommet fram til at jeg skal bestille: Antec P280 (ca 1000,-) Var kjempefornøyd med mitt tidligere P182, så dette valget er ganske bankers. Hovedkort Asus P8Z77 Pro 1500,- (etter litt surfing så virker dette som en kurrant hovedkort, ett stort poeng er at det er fremtidsrettet i forhold til thunderbolt delen). Prosessor Intel Core i7 3770 Ivy bridge 2500,-? (som sagt trenger ikke pcen i morgen så hvorfor ikke kjøpe dette når det først kommer?) Minne Kingston HyperX 16GB (4x4GB 1600mhz) (ca 800,-) Skjermkort: Her står det mellom AMD 6870 vs Nvidia 560TI. Ser ut som det blir AMD da Nvidia rett og slett har dårlig utvalg når det kommer til utganger på skjermkortet på de respektive leverandørene.. Så var det det med kjøleløsning, tidligere hadde jeg Noctua 12cm vifter rundtom i kabinettet og disse gjorde en VELDIG god jobb. Er fremdeles noctua i samme "liga" som for ett par år siden? Av prosessorkjølere så ser jeg på: Noctua D14 Scytch ninja III +++ Maskinen skal overhode ikke klokkes, her er det snakk om stabil/stillegående maskin, som man skal kunne svinge opp til en liten spilldans i ny og ne. Den blir 90% brukt til programmering (Java C sharp osv), samt en del video/fotoredigering. Noen som har noe tanker om det går ann å bruke ytelsen til ett skjermkort gjennom eventuelt innebygd thunderbolt kort på hket? eller vil denne bare kunne levere fra det interne skjermkortet i CPUen? Alle tips taes imot=) Kjenner jeg er rett og slett blitt dummere når det kommer til "fikleverdenen" jeg engang satt i før jeg konverterte. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Heisann SSDen du har, fungerer denne kjempefint ? Ingen problemer? da beholder du denne PSUen er bra. Skjerm, mus og tastatur har jeg ingen mening om. Ang kabinett, og jeg tenker litt på at du kommer fra den mørke siden(apple) så vil du kanskje ha en veldig stille pc? og helst stilren? Ang kjøling går du for en av disse to: Denne passer i følge spesifikasjonene ikke, men jeg har sitt et par bilder med denne kjøleren, denne kjøleren er den beste på markedet nå i dag: http://www.dustinhome.no/product/5010617482/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/?intcmp=searchProvider_dacsa Denne kjøleren er best ang ytelse pr krone og er ganske stille i forhold til stock kjøler: http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/?intcmp=searchProvider_dacsa Her har du et oppsett hveretfall og begynne med: Bruker dustin.no Endret 26. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 raid med ssd er bare tull 1 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Det var kjappe svar=) Beholde SSD, check! Litt skeptisk til CoolerMaster produkt, fikk en skikkelig nedtur da jeg monterte CoolerMaster V8 for søstern en stund tilbake... den var helt håpløs, selv om den "skulle" være bra Den andre kjøleren har jeg kiket litt på, mener den kom ganske likt ut med noctua modellen noctuen var bedre på noen få punkt (dog er jo prisforskjellen minimal). 7850 istedenfor 6870? er verdt prisforskjellen? 6870 koster nå 1300. i2600 prosessoren istedenfor 2700k? eventuelt ivy bridge? Har du noe erfaringer med Fractal Design kabinettet/ alternativ sett det mot Antec p280/182? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 7850 har et betydelig lavere strømforbruk enn 6870, du ser på minst 20W (15%) kuttet ned. Et P8Z77-V PRO støtter ikke Thunderbolt. Det er riktig at Z77 støtter Thunderbolt, men denne støtten må komme i form av en port på hovedkortet for Thunderbolt. Hovedkort med støtte for thunderbolt vil komme om ca en måned mener jeg å ha lest. Define R3 kjøler bedre enn P280 og støyer marginalt mer med stock-konfigurasjon siden det er flere vifter innvendig. Til gjengjeld medfølger det viftekontroll. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 7850 har et betydelig lavere strømforbruk enn 6870, du ser på minst 20W (15%) kuttet ned. Et P8Z77-V PRO støtter ikke Thunderbolt. Det er riktig at Z77 støtter Thunderbolt, men denne støtten må komme i form av en port på hovedkortet for Thunderbolt. Hovedkort med støtte for thunderbolt vil komme om ca en måned mener jeg å ha lest. Define R3 kjøler bedre enn P280 og støyer marginalt mer med stock-konfigurasjon siden det er flere vifter innvendig. Til gjengjeld medfølger det viftekontroll. Ser den med skjermkortet. Googla en del på Thunderbolt biten og sånn som jeg har forstått det så vil Asus slippe en tilleggsmodul til sine Z77 kort for å få thunderbolt (hket har jo egen spesial TB inngang). Skal kike litt nærmere på Define R3, stock kjølerne går i søpla uansett=) har til gode å få med noen vifter som yter over middels opp gjennom alle årene jeg har vært aktiv databygger=) Antec P280 har forøvrig også viftekontroller. Men jeg kommer nok til å gjøre det samme som forrige konfigen og kjøre med flere 120mm nocta vifter på 8db støynivå. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Tror jeg bestiller meg ett Fractal Design R3. Det virker spennende etter å ha lest hw sin test. Spesielt godt likte jeg at viftehullene i utgangspunktet var tettet igjen med støydempende. prisen skal man heller ikke klage på, selv om jeg synes det er helt greit å betale 1000-2000 for ett kabinett så lenge kvaliteten blir bedre. Noen som har dette kabinettet som kan si hvilke cpu kjøler man får plass til? er det noen av de "store" sakene jeg må styre unna pga dybden til kabinettet? Lenke til kommentar
Tretsy Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 hva med corsair 550 istedet for r3? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 (endret) hva med corsair 550 istedet for r3? Likte bedre Fractal Design sin tanke om flest mulig hdd plasser og bare 2stk 5,25" plasser (jeg trenger 1 for bluray brenneren, thats it=). men hdd plasser trenger jeg mye av). Stusset også litt på at det var veldig få slike hakk på baksiden for å feste kabler med kabelstrips (spesielt for hk power kabel osv). Fractal design virker jo ganske overall bra på det meste, eneste negative jeg kan se (ganske stort negativ også) er at man må fysisk skru ut viftene for å ta ut filteret til viftene i front?? det kaller jeg tungvindt måte for å rense filteret, ser for meg at de skruene kommer til å bli mer og mer slitt for hver gang jeg skal rense filteret... Der skal Corsair ha kudos for å ha magnetisk støvfilter som man enkelt tar vekk. Endret 27. april 2012 av svennand Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Ang støvfiltrene i front. Jeg har jo kabinettet selv. Jeg støvsuger bare filtrene annenhver uke. Da slepper jeg å skru filtrene ut. ang kjølere som passer: Begynner med billigst og hva som er anbefalt, finnes sikkert flere som andre vil anbefale: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhome.no/product/5010615634/nzxt-havik-140-cpu-cooler-s-1366-1155-1156-775-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Du har også Phanteks, denne skal gå akkurat, men lager merker i støyisoleringen i døren: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Endret 27. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Foreløpig bestillingsliste: Prosessoren kommer nok til å bli byttet ut med Ivy Bridge typen 3770 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 kommer du til å bruke blueray spilleren ? De fleste jeg vet om som kjøper blueray spiller, har kanskje brukt den 1 gang i løpet av et år. Å bruken er bare for å vise at dem har den. Men såklart, kommer du til å få bruk for den, så sier jeg ikke noe på det Ang CPU, godt du skal bytte den ut. hadde nesten vert litt bortkastet å gått for 2700 når 2600 er samme chipen, men bare litt lavere hastighet som du selv fikser i bios med noen få tastetrykk. Ang kjølepasta, den som følger med på Noctua kjøleren er veldig god. Anbefaler deg IKKE å fjerne den. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 kommer du til å bruke blueray spilleren ? De fleste jeg vet om som kjøper blueray spiller, har kanskje brukt den 1 gang i løpet av et år. Å bruken er bare for å vise at dem har den. Men såklart, kommer du til å få bruk for den, så sier jeg ikke noe på det Ang CPU, godt du skal bytte den ut. hadde nesten vert litt bortkastet å gått for 2700 når 2600 er samme chipen, men bare litt lavere hastighet som du selv fikser i bios med noen få tastetrykk. Ang kjølepasta, den som følger med på Noctua kjøleren er veldig god. Anbefaler deg IKKE å fjerne den. Blurayen blir garantert brukt, er av typen som sponser filmselskapene om filmen er god, dvs at jeg kjøper bluray titt og ofte. Så bruker bluray spilleren for å backupe blurayen slik at den blir tilgjengelig på hjemmenettet. Angående CPU så utgår overklokking fullstendig, regner med at det er en grunn til at prosessoren ble kalt 2600 og ikke 2700? Sjekket opp kjølepastaen og så at det er akkurat samme som følger med cpuen som den jeg har lagt til handlekurva, så trenger ikke den i handlekurven. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Viss overklokking utgår uansett hvor enkelt det er, altså et tastrykk så velger du CPUene som ikke har "K" bak nr sitt. Du skal ha en cpu som heter: i7-2600 Du skal IKKE ha cpu som heter i7-2600K Dette gjelder også med 2700 og 2500 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Viss overklokking utgår uansett hvor enkelt det er, altså et tastrykk så velger du CPUene som ikke har "K" bak nr sitt. Du skal ha en cpu som heter: i7-2600 Du skal IKKE ha cpu som heter i7-2600K Dette gjelder også med 2700 og 2500 Aha! har vært alt for lenge ute av gamet, det er det som er forskjell på K utgaven altså. Det finnes tre utgaver, 2600 2600s og 2600k, nå vet jeg hva k står for, hva med s? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 2700k ble lansert siden FX-8150 slo 2600k med 1-2% i enkelte tester. 2700k fikk 100MHz høyere klokkefrekvens (en 3% økning fra 2600k) så Intel hadde den beste prosessoren på mainstream-sokkelen. Om Intel ville kunne de lansert en i7-2750K kjørende på 4GHz stock med turbo opp til 4.5 GHz uten problemer, men de har ingen konkurranse så da er det null poeng. S-betegnelsen er for lavt strømforbruk, prosessoren kommer med lavere ytelse og strømforbruk (65W TDP) og har like kraftig turbo når 1-2 kjerner er i bruk. For Intel er dette kun snakk om å senke multiplieren på 2600 noen hakk, og så selge den for høyere pris, det er ingen særplukking av bedre brikker nei. 1 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 2700k ble lansert siden FX-8150 slo 2600k med 1-2% i enkelte tester. 2700k fikk 100MHz høyere klokkefrekvens (en 3% økning fra 2600k) så Intel hadde den beste prosessoren på mainstream-sokkelen. Om Intel ville kunne de lansert en i7-2750K kjørende på 4GHz stock med turbo opp til 4.5 GHz uten problemer, men de har ingen konkurranse så da er det null poeng. S-betegnelsen er for lavt strømforbruk, prosessoren kommer med lavere ytelse og strømforbruk (65W TDP) og har like kraftig turbo når 1-2 kjerner er i bruk. For Intel er dette kun snakk om å senke multiplieren på 2600 noen hakk, og så selge den for høyere pris, det er ingen særplukking av bedre brikker nei. Ah skjønner=) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Da var maskinen kjøpt, ble en Intel Ivy Bridge 3770 prosessor kjølt av Noctua DH14 (fyttigrisen kor stor denne er!). men systemet er praktisk talt lydløst så jeg er happy! Fractal Design D3 var ett veldig kjekt kabinett på noen måter, men dritt på andre. to ting jeg ikke synes var like bra: 1. Dørene var av ganske tykt metall så de var tunge og solide, selve rammen/toppen på kabinettet derimot var underdimensjonert på tykkelse. dvs at man kan drive å trykke på toppen og få bulkelyd ala kakebokslokk... 2.Dissa plastrammene på gjennomføringene var noe dritt da de ikke var fast på noen måte. hver gang man skulle ha gjennom en kabel måtte man makke for å få puttet rammene på igjen. Mye kabinett for 699,- men jeg hadde nok kjøpt Antec P280 isteden skulle jeg bestilt i dag. Noen som har noen tanker/info om når Asus kommer med ekspansjonskortet sitt (Thunderbolt porten på hket), samt om det går ann å kjøre Grafikk kortet gjennom denne(ikke det integrerte i cpu). Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i går fant ut at min Apple Thunderbolt Display KREVER nettopp thunderbolt tilkobling. trodde den var bakover kompatibel med mini displayport, men det var visst andre veien... altså at en skjerm med mini displayport kan bli brukt av en pc med thunderbolt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) "Apple Thunderbolt Display" fungerer fint med Displayport? Kjøp en mini-displayport kabel, og koble til 7850en så skal det fungere fint det. Såvidt jeg kan lese er det ikke støtte for daisy-chaining av thunderbolt + displayport, men det er en mindre ulempe. Endret 5. mai 2012 av arni90 Lenke til kommentar
svennand Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 "Apple Thunderbolt Display" fungerer fint med Displayport? Kjøp en mini-displayport kabel, og koble til 7850en så skal det fungere fint det. Såvidt jeg kan lese er det ikke støtte for daisy-chaining av thunderbolt + displayport, men det er en mindre ulempe. http://arstechnica.com/apple/news/2011/09/apples-thunderbolt-display-doesnt-play-nice-with-mini-displayport.ars ikke bakoverkompatibel mot mini displayport, dvs at den er ubrukelig for alle maskiner inkl tidligere Mac Pro/Macbook pro pre thunderbolt... SKIKKELIG HÅPLØST men dessverre typisk apple. så nå sitter jeg her med en svindyr skjerm som vil støve ned... Hadde jeg derimot kjøpt Apple Cinema Display 27 (samme bare med mini dp) kunne jeg kjørt pcer som hadde thunderbolt utgang mot den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå