Gå til innhold

Regulerbart ND/gråfilter. Eller faste filtre?


Anbefalte innlegg

Heisann kjekke fotobrødre,

Jeg har lyst å kjøpe grå-filter for å ta bevegelses-bilder i dagslys (Vann, elver, folk etc).

 

På japanphoto ble jeg anbefalt dette:

 

Hama Gråfilter Vario ND2-400 72mm

 

- Noen som har erfaring med slike regulerbare ND filtre?

- Vil det være stor forskjell på bildekvalitet i forhold til "faste" (vignetting etc)?

- Kan det være lurt å kjøpe 77mm og overgangsring?

- er eBay filtrene noe jeg burde styre unna?

 

 

Brukes sammen med: EOS 7D, EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS

 

 

:)

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to regulerbare filtre fra LCW og personlig synes jeg aldri jeg får bildene mine 100% med disse. Det blir ett lystap i bildet som synes ved at det dukker opp sorte striper random plassert i bildet avhengig av hvordan jeg har stillt det inn.

 

Har nå kjøpt Lee Filter Holder (som man monterer utenfor objektivene) med adaptere samt filtere og er kjempefornøyd!

 

Her kan du se et bilde av systemet:

 

post-30214-0-20328100-1335467912_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har ND Fader og ND500 fra LCW, foretrekker ND500 framfor ND Fader.

 

LCW vil jeg si er et bedre merke enn Hama.

Du tror vell alt på ebay er dårlig kopier? :roll:

 

 

Er du på begrenset budsjett så kjøp Cokin filterholder på ebay og Hitech filter. Dette blir en del billigere enn Lee.

 

Jeg har nettopp bestilt Cokin P og diverse filter(Cokin filter er ikke nøytral, de har visst litt magenta i seg).

Bestilte også Hitech ND grad på 4 trinn for å få noe av kvalitet uten farge i.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Sier ikke at alt eBay kun har dårligere koper. Når jeg tenker "eBay filtre", så tenker jeg billigere-filtre.

 

Så om jeg forstår det rett så får man bedre bilder ved å kjøpe f eks Hitech ND filtre og holder? Fremfor typen jeg linker til? Hvilked DENSITY burde være et must i ND-samlinga?

 

Prisklasse, mest for pengene. Under 700kr.

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Jeg vil annbefale deg å kjøpe ND8 filter. Disse er de sterkeste filterene som er lettest og få tak i på butikker som Japan Photo etc. Skal du ha sterkere (mørkere) filtere enn dette må det ofte spesialbestilles.

 

Skal du ta bilder i dagslys og få lange lukkertider opp mot 30sek. så er det ND8 du bør ha etter min mening. Personlig liker jeg enda sterker filtere, men for 700,- så får man ikke akkurat noe som oser kvalitet :)

Lenke til kommentar

Skal du ta bilder i dagslys må du ha ND400/ND500 eller mer.

 

Jeg har kjøpt alle mine ND400 filtere her: http://stores.ebay.c...&_sid=995181902

 

ND500 filer her: http://stores.ebay.c...-official-store

Det siste filteret fra LCW kjøpte jeg fra den polske distrubutøren deres: http://stores.ebay.c...sid=p4340.l2563

 

 

Prøv deg fram, koster ikke så mye å prøve. Hvilket brennvidde bruker du? Har du ekstremvidvinkel eller mere normal vidvinkel?

Jeg bruker 12mm på Olympys, noe som tilsvarer 24mm på FF og 16mm på APS-C.

 

Dette bestilte jeg:

 

Filter holder Cokin P og Cokin P Wide. Vanlig har plass til 3 filter, Wide har plass til 1stk. Tar 85mm filter.

 

Filter; kjøpte disse filterene for morro skyld og pga lav pris: 1stk. ND8, 2stk. Grad. ND8 og 1stk blå grad.

 

Alt dette kostet meg 179kr. inkl. frakt etc. Pga vare verdi under 200kr så er dette momsfritt.

NB! Husk å velge riktig størrelse på filtergjenger.

 

 

 

Hitech fant jeg var billigst hos Format filters. 16 GBP for ND Grad Filter. Jeg kjøpte 1stk med hard edge, density på 1.2 (4trinn) og i 85mm størrelse. http://www.formatt.c...-graduated.aspx

 

NB! Det er billigst å kjøpe filterene en og en. 5GBP i frakt. Det blir ca. like billig å kjøpe i en ferdig pakke, men da må du sponse den norske stat og Posten as med penger. Jeg betalte ca. 232kr. inkl. frakt for filteret. Vareverdien er under 200kr. og momsfritt.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg testet Cokin selv og det funker sikkert OK som førstegangs investering, men det er noen profesjonelle/entusiastiske fotografer på foto.no som ikke liker filterene fra Cokin.

 

Har selv bestillt filtere fra "Lee" og disse er av ekte glass samt være 100% fargenøytrale. Men dem koster så klart mer også.

 

Jeg betalte litt over 3.000,- på ebay for Lee filter holder (med plass til to filtere utenpå hverandre i holderen) samt adapter til alle objektivene mine. Jeg bestillte også "Lee Big Stopper" som skal gi 10-stopp, samt 3stk. Lee ND-filtere med forskjellige styrker.

 

Har sett noen filtere fra Cokin som er av en type plastikk. Disse har jeg for meg blir fort stygge og ripete etc.

 

Men flotte bilder får man nok uansett :)

Lenke til kommentar

"Big Stopper"-filteret fra Lee er vertfall i glass...

 

Uansett så funker sirkulære filtere fint, men svakheten med disse er at de kan gi lystap i hjørnene, siden filteret passer nøyaktig til objektivet, mens de rektangulære går litt på utsiden.

 

Men jeg ville nok kanskje ikke valgt justerbart filter i sirkulær form, og vertfall ikke i "billigklassen".

 

LITT mindre "pes" skal jeg være enig med deg at det er med sirkulære filtere, men husk også at rektangulære filtere med holder etc. blir rimeligere i lengden hvis man har objektiver med flere størrelser.

 

Har man bare ett par objektiver, så ville jeg kjøpt sirkulært ND filter som ikke var justerbart av kvalitet. Hvor dyre disse blir kommer i stor grad av hvor stort filteret man trenger er i diameter.

 

Men ND8 er i mine øyne ett minimum for å få spektakulære bilder av feks. vann med lang lukkertid i dagslys/solskinn.

Lenke til kommentar

Lee og Formatt/Hitech har filter seriene sine i både Resin og Glass, med relativt stor prisforskjell.

Når folk diskuterer 4x4/100mm filtre så er det Resin varianten det er snakk om, ikke glass varianten.

Men noen filtre (spesialfiltre som big stopper) finnes bare i glass.

Noen glassfiltre har også vært for tykke for noen holdere, men det ser ut som det har bedret seg.

 

Vari ND er ok og praktisk for Video filming, men for foto er firkant bedre.

Jeg ville valgt Hard Grade i ND grade filtre. Mye lettere å plassere overgangen uten å nedblende områder man ikke ønsker nedblendet.

 

Lee's nye webside gir masse informasjon som er nyttig kunnskap for de fleste filtertyper uansett merke.

 

Lee og Formatt er gamle engelske familie bedrifter, har samme kvalitet på filtrene. Formatt/Hitech er en del billigere enn Lee og kan kjøpes rett fra produsenten, men ofte kan det være lengre leveringstid enn fra en butikk.

Formatt

 

COKIN

 

 

Light Craft Workshop international

Light Craft Workshop UK

 

Shop litt rundt, det kan være til dels store prisforskjeller på samme filtre fra forskjellige butikker. (samme gjelder for LCW)

 

Teamwork Digital Ltd.

Robert White

Linhof studio

Vefa Foto (Danmark)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt flere filtere på ebay av merket Marumi, dette er gode filtere til en rimelig penge.

 

Siste jeg bestilte for et par dager siden var denne: http://www.ebay.com/...:EOIBSA:US:3160

 

Fant også en liten review: http://www.danfrei.c...ter-review.html

 

 

ser ut til at bilde kvaliteten falt en del med filteret på, ser der det står grandes på bildet.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg testet Cokin selv og det funker sikkert OK som førstegangs investering, men det er noen profesjonelle/entusiastiske fotografer på foto.no som ikke liker filterene fra Cokin.

 

Har selv bestillt filtere fra "Lee" og disse er av ekte glass samt være 100% fargenøytrale. Men dem koster så klart mer også.

 

Jeg betalte litt over 3.000,- på ebay for Lee filter holder (med plass til to filtere utenpå hverandre i holderen) samt adapter til alle objektivene mine. Jeg bestillte også "Lee Big Stopper" som skal gi 10-stopp, samt 3stk. Lee ND-filtere med forskjellige styrker.

 

Har sett noen filtere fra Cokin som er av en type plastikk. Disse har jeg for meg blir fort stygge og ripete etc.

 

Men flotte bilder får man nok uansett :)

Z-serien til Cokin skal vistnok være av kvalitetsglass.

Cokin Z-PRO Filters

Aimed at the professional and enthusiast photographer, the Z-PRO series total over 80 different filters including coloured, centre spots, pastel/ diffusers to graduated and neutral density filters.

Z-PRO filters are available in two different sizes. The plain filters, i.e. coloured, centre spots and pastel/diffusers measure 100x100mm in size and the graduated filters 100x150mm. All Z-PRO filters are manufactured from high quality CR39 organic glass and fit the Cokin Z-PRO holder system.

There are 2 x Z-PRO kits available: ND-Grad and ND/Blue/Tobacco. A selection of adapter rings from size 49mm through to 96mm, plus Hasselblad B60 and B70 and Rollei V1 are also available.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg testet Cokin selv og det funker sikkert OK som førstegangs investering, men det er noen profesjonelle/entusiastiske fotografer på foto.no som ikke liker filterene fra Cokin.

 

Har selv bestillt filtere fra "Lee" og disse er av ekte glass samt være 100% fargenøytrale. Men dem koster så klart mer også.

 

Jeg betalte litt over 3.000,- på ebay for Lee filter holder (med plass til to filtere utenpå hverandre i holderen) samt adapter til alle objektivene mine. Jeg bestillte også "Lee Big Stopper" som skal gi 10-stopp, samt 3stk. Lee ND-filtere med forskjellige styrker.

 

Har sett noen filtere fra Cokin som er av en type plastikk. Disse har jeg for meg blir fort stygge og ripete etc.

 

Men flotte bilder får man nok uansett :)

Z-serien til Cokin skal vistnok være av kvalitetsglass.

Cokin Z-PRO Filters

Aimed at the professional and enthusiast photographer, the Z-PRO series total over 80 different filters including coloured, centre spots, pastel/ diffusers to graduated and neutral density filters.

Z-PRO filters are available in two different sizes. The plain filters, i.e. coloured, centre spots and pastel/diffusers measure 100x100mm in size and the graduated filters 100x150mm. All Z-PRO filters are manufactured from high quality CR39 organic glass and fit the Cokin Z-PRO holder system.

There are 2 x Z-PRO kits available: ND-Grad and ND/Blue/Tobacco. A selection of adapter rings from size 49mm through to 96mm, plus Hasselblad B60 and B70 and Rollei V1 are also available.

 

 

er vel ikke en quote fra hjemmesiden deres ? :green:

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Z-serien til Cokin skal vistnok være av kvalitetsglass.

All Z-PRO filters are manufactured from high quality CR39 organic glass and fit the Cokin Z-PRO holder system.

Alle Cokin filtre (A, P, Z-pro og X-pro seriene) er laget av det plastikk materialet som så fint kalles "CR39* Organic Glass".

Samme materiale brukes av Lee og Formatt og mange andre. Unntaket er Lee og Formatt (+ noen andre dyrere merker) som også har serier med Ekte Glass Filtre. Det har ikke Cokin.

 

Den vanligste betegnelsen på "CR39* Organic Glass" er Resin.

CR-39, or allyl diglycol carbonate (ADC), is a plastic polymer commonly used in the manufacture of eyeglass lenses. The abbreviation stands for “Columbia Resin #39,” because it was the 39th formula of a thermosetting plastic developed by the Columbia Resins project in 1940.

http://en.wikipedia.org/wiki/CR-39

Selv om disse filtrene har litt lettere for å få riper hvis man er uforsiktig med dem, så har de fordelen av å være letter, billigere og tåler å bli mistet i bakken uten å knuses i forhold til glassfiltre.

Det mest brukte materiale for firkantfiltre.

 

Et standard HD ND 100mm (4x4) Glassfilter fra Formatt koster £110.-

Et standard ND 100mm (4x4) Resin fra Formatt koster £31.-

Endret av arthon
Lenke til kommentar

hvor fant du big stopper fra lee? er jo SÅ LANG VENTE TID på det :(

Hvis du ikke har fått tak i det fra Lee enda, så ser jeg at Formatt nå også har Big stopper filter. Bestilles valgfritt fra 6-10 stop £75.

http://www.formatt.c...d/pro-stop.aspx

 

-----------------------

Formatt har nå også Vari ND filtre £130.-; http://www.formatt.c.../multistop.aspx

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...