Gå til innhold

Valg av bærebar PC


Anbefalte innlegg

Hei

Skal i nærmeste fremtid spandere på meg nå ny laptop. Det er mange sommerer og vintre siden jeg har vært på PC-markedet. Dermed setter jeg min tro til dere netteksperter.

 

Pris: Maks 10.000,-

 

Laptopen skal brukes som en allrounder. En av grunnene til at jeg skaffer meg ny, er at til høsten begynner jeg på skolen, igjen. Derfor trenger jeg er utrolig sterk datamaskin. Kommer til å kjøre tunge programmer som 3D-programmer, tegneprogrammer osv.(ingeniør-stuider). Kommer også til å brukes til litt spill, film-redigering og vanlig bruk.

Så derfor;

 

- Sterk pc

- HDMI-input

- 15"-16"

- Helst ikke så tung, skal vandres mye med den her.

 

Vet ikke hvilke merker jeg burde styre meg unna, eller hva som er det beste. Er jeg for urealistisk, iforhold til pris og kvalikasjoner kanskje(?)

Uansett tas alle svar imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om noen maskiner med HDMI-inn, kun utgang. Så det kriteriet blir vanskelig :p

 

Et tips er å vente et par mnd når det kommer flere Ivy Bridge (siste intel CPU) på markedet, da får man generelt nyere hardware enn man får i dag, til ca samme pris. Et tips er Samsung 700Z5C, som har gode specs og kompakt størrelse. Samt at den har en matt skjerm som er bedre å jobbe med enn en blank skjermoverflate.

 

Dual core versjonen: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1208003

Quad core versjonen: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1208037

 

Garantert flere butikker som kommer til å ta den inn når samsung begynner å sende de ut, antatt butikk-lansering er midten av mai.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale Samsung 700Z5C, som da er arvtageren til Samsung NP700Z5A.

Den nye 700Z5C vil få rundt 40% bedre grafikk og Ivy bridge. Eneste negative med begge pcene, er at skjermen ikke er sånn kjempe bra, men ellers er alt topp. Muligens de perfekte all-round laptoppene. Er man opptatt av god skjerm så kan kanskje HP envy 15 være noe, men denne har da det negative med seg at den blir varm og bråker mye.

Lenke til kommentar

En quad core CPU er dobbelt så rask som en dual core, så fremt programmene utnytter den, mange spill gjør ikke det, men mange tunge bildebehandlingsprogrammer og flere nye spill utnytter det bra.

Så det kommer mest ann på bruken din om du føler du har bruk for det, en dual core er fremdeles kraftig nok til de aller fleste oppgaver.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Er det da store forskjeller på Ivy Bridge, enn "vanlig" CPU?

 

5-15% ytelsesforbedring generelt sett, så ikke store forskjeller. Men i en slik maskin får man ofte nyere grafikkløsninger også, som gir forbedret ytelse.

 

Den nye HD 4000 grafikkchipen som er innebygd i Ivy Bridge, er vel isolert sett den største forbedringen. Med HD 4000 kan man faktisk spille mange moderne spill på middels innstillinger, uten å trenge et dedikert grafikkort.

Lenke til kommentar

Er det da store forskjeller på Ivy Bridge, enn "vanlig" CPU?

 

5-15% ytelsesforbedring generelt sett, så ikke store forskjeller. Men i en slik maskin får man ofte nyere grafikkløsninger også, som gir forbedret ytelse.

 

Den nye HD 4000 grafikkchipen som er innebygd i Ivy Bridge, er vel isolert sett den største forbedringen. Med HD 4000 kan man faktisk spille mange moderne spill på middels innstillinger, uten å trenge et dedikert grafikkort.

 

Det er korrekt, med ivy bridge er det omtrent bortkastet å kjøpe maskiner med dedikert grafikk som yter mindre enn Nvidia GT635 / AMD HD7690, da kan man like gjerne klare seg med HD4000 grafikken i ivy bridge prosessoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...