Boralis Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Tja hvor mange poster er det om andre ting, feks oppløsningen på bildebrikken osv osv ???? (..) Men så er det vel slik at ikke all fakta er "ønskelig" at blir belyst :hmm: At det er poster som omhandler emner som er interessante og som inneholder ny informasjon, vs poster som går på "det er fremdeles forsinket"? Og - en liten vesensforskjell på "belyst" og "gnåling med minst tre poster om samme emnet på hver dømrade side i hele tråden". Men - det er sikkert bare meg som mener det, og sikkert bare meg som alltid bare skal ha rett og nekter å innse sannheten. Neida det er sikkert ikke bare du som mener det, akkurat som det er mange tråder jeg er innom og leser i der jeg ser det er side opp og side ned med egentlig de samme synspunkter, bare med små nyanser i ordleggingen fra de forskjellige debatantene , ikke særlig givende eller intresangt for meg, men siden vi lever i et demokrati der alle bør få ytre sine meninger så respekterer jeg det til fulle og lar heller være å kommentere det som ikke intriserer meg , istedenfor å prøve å kneble andre med kritikk , å kalle andre fanboy, det de skriver for gnåling osv osv . Om du så absolutt må kaste stein i glasshus så ser du sikkert at det er oppdatering av status jeg innhenter fra nettbutikker og at jeg poster endringene som skjer , sikkert ikke av intresse for deg og mange med deg , men intresangt for andre . Om ditt ønske om at de som poster for deg uintresaange opplysninger på et forum skal tas til følge , ja da blir jeg skremt, da det faktisk berører ytringsfriheten og fremmer sorteringssammfunnet, der kun det som passer enkelte skal skinne gjennom . Dette forumet har eiere og så lenge eierne ikke nekter meg å skrive dette så gjør jeg det, skulle de da finne ut at det ikke blir tillatt å skrive fakta så skal jeg selvsagt stoppe,men da er vi samtidig over i en helt annen debatt som må tas et helt annet sted en på dette forum . Ha en fortsatt fin dag . mvh. Snekker`n 1 Lenke til kommentar
ramses Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Spørs litt hvorfor man konverterer. Man lar seg nok lure litt av reklamen her tror jeg og samtidig er det noe med forventningene som kanskje ikke blir slik man trodde. Jeg tror ikke bildene dine blir noe bedre av å bytte. Men heller ikke dårligere, kanskje. Det er fortsatt fotografens valg som er avgjørende. Men nok politisk korrekt snakk. Jeg har nå fått testet 5D3 skikkelig. Både på stillestående folk og på sykkelritt og jeg må erkjenne at Canon nå endelig har kommet opp med en 5D som fungerer på flere områder. Autofokus på 5d3 er både presis og rask. Responsen er direkte og ikke nølende slik som konkurrenten. Jeg har bare fått testet D800 på messa og i butikk og min vurdering er at de fortsatt har den litt nølende AF-responsen slik som i D700. Så det var en annen her på forumet som skrev at D800 sin AF er kvikkere enn D3s. Det kan umulig være riktig, og i beste fall ønsketenkning. Jeg bryr meg vel egentlig ikke om hvem av 5d3 eller D800 som er best, men er nok mere opptatt av hvilke kamera som dekker mitt behov. Det mange glemmer er å handle etter behov, og ikke etter andres testresultater. 1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Bestillingen MIN ?????? Håper du får din D800 snart. Jeg har ordnet meg med andre kamera så det er ingen krise,men det er ikke alle som har den muligheten , at det er ventetid på et nytt produkt har jeg heller ikke problemer med , men når produsenten gang på gang benekter leveringsproblemer til tross for at det ventes i alle land, ja da er det noe feil . Dette rammer ikke minst butikkene som skal selge produktene , da også de nektes info fra Nikon, de er fortvilet da de måestimere og forandre leveringsdatoer stadig vekk , noe som gir misfornøyde kunder . Om Nikon brydde seg det minste om sine kunder og butikkene som selger produktene kunne de glatt ungått dette med enkel info , der en oppga ca hvor mange kamera som ville skipes til hvert land og når, det ville være enkelt for Nikon å gi ut denne infoen og bare basert på det ville nettbutikkene kunne orientere sine kunder på et mye bedre vis enn nå, istedenfor velger Nikon å tviholde på "Vi ser ingen leveringsproblemer/forsinkelser"" Så jeg håper alle får sine produkter snart eller i det minste fakta om når de kan få dem . mvh. Snekker`n Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Spørs litt hvorfor man konverterer. Man lar seg nok lure litt av reklamen her tror jeg og samtidig er det noe med forventningene som kanskje ikke blir slik man trodde. Jeg tror ikke bildene dine blir noe bedre av å bytte. Men heller ikke dårligere, kanskje. Det er fortsatt fotografens valg som er avgjørende. Men nok politisk korrekt snakk. Jeg har nå fått testet 5D3 skikkelig. Både på stillestående folk og på sykkelritt og jeg må erkjenne at Canon nå endelig har kommet opp med en 5D som fungerer på flere områder. Autofokus på 5d3 er både presis og rask. Responsen er direkte og ikke nølende slik som konkurrenten. Jeg har bare fått testet D800 på messa og i butikk og min vurdering er at de fortsatt har den litt nølende AF-responsen slik som i D700. Så det var en annen her på forumet som skrev at D800 sin AF er kvikkere enn D3s. Det kan umulig være riktig, og i beste fall ønsketenkning. Jeg bryr meg vel egentlig ikke om hvem av 5d3 eller D800 som er best, men er nok mere opptatt av hvilke kamera som dekker mitt behov. Det mange glemmer er å handle etter behov, og ikke etter andres testresultater. Jeg er ikke sånn helt overbevist om den der messeopplevelsen er noen fullgod test på hva D800 kan få til i øvede hender og med optimale innstillinger. Sjekk denne tråden f.eks. http://www.fredmiran...m/topic/1108889 Så det er kanskje en tanke å sjekke hva folk med lang brukererfaring med diverse Nikon-hus sier før en erklærer at noe er umulig og forteller folk at de i beste fall driver med ønsketenkning - jeg mener hvis en bryr seg om informasjonsgehalten her da. Bildene i lenka: 400/2.8 - f/2.8-3.5. Auto ISO 400+ Noen tekniske merknader fra fotografen: but no whiz bang pp, pretty straight out of the camera except a little darkening of the edges.I used continuos af 21 pts, I would select the focus point, which was always on the rider. AF lock on was set to Normal, which helped whever any rider would cross in front of the one I had my focus locked on. Overall, extremely impressed with the camera's focus capability. D800 og D4 har på samme måten som D700 og D3(s) samme AF-system, hovedgrunnen til at det funker langsommere i D700, er at prosesseringselektronikken ikke var så påkosta (et _svært_ velmotivert sparetiltak for Nikon i 2008..). Denne strupinga trenger ikke Nikon gjøre med D800, den har innebygd brems.. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 4. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2012 Spørs litt hvorfor man konverterer. Man lar seg nok lure litt av reklamen her tror jeg og samtidig er det noe med forventningene som kanskje ikke blir slik man trodde. Jeg tror ikke bildene dine blir noe bedre av å bytte. Men heller ikke dårligere, kanskje. Det er fortsatt fotografens valg som er avgjørende. Men nok politisk korrekt snakk. Jeg har nå fått testet 5D3 skikkelig. Både på stillestående folk og på sykkelritt og jeg må erkjenne at Canon nå endelig har kommet opp med en 5D som fungerer på flere områder. Autofokus på 5d3 er både presis og rask. Responsen er direkte og ikke nølende slik som konkurrenten. Jeg har bare fått testet D800 på messa og i butikk og min vurdering er at de fortsatt har den litt nølende AF-responsen slik som i D700. Så det var en annen her på forumet som skrev at D800 sin AF er kvikkere enn D3s. Det kan umulig være riktig, og i beste fall ønsketenkning. Jeg bryr meg vel egentlig ikke om hvem av 5d3 eller D800 som er best, men er nok mere opptatt av hvilke kamera som dekker mitt behov. Det mange glemmer er å handle etter behov, og ikke etter andres testresultater. Jeg kommer nok neppe til å konvertere. AF er viktigere for meg enn DR, samt at overgang koster tid og penger. Men jeg må si at hvis 5DmIII etter noen måneder fortsatt ligger på 28 000, mens D800 kan fås for 22 000 (og kan skaffes ) , så må jeg igjen vurdere konvertering. Det blir bare feil å betale 6000 mer for et kamera med vesentlig dårligere (men ikke dårlig) sensor. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Disse diskusjonen rundt fokus finner jeg forunderlig, fokus fungerer veldig bra og følsomheten går ned til -2EV vs D3s sin -2/3 EV. D4 er litt raskere i responsen, men i praksis vil man ikke merke noe forskjell (muligens med EN-EL18 batteri, så vil responsen være helt lik?). Kort oppsummert: fokus er ekstremt bra, og eneste argumentet for at jeg ikke løp for å kjøpe 1DmkIV i flere eksemplarer Lenke til kommentar
ramses Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Disse diskusjonen rundt fokus finner jeg forunderlig, fokus fungerer veldig bra og følsomheten går ned til -2EV vs D3s sin -2/3 EV. D4 er litt raskere i responsen, men i praksis vil man ikke merke noe forskjell (muligens med EN-EL18 batteri, så vil responsen være helt lik?). Kort oppsummert: fokus er ekstremt bra, og eneste argumentet for at jeg ikke løp for å kjøpe 1DmkIV i flere eksemplarer Jeg skjønner ikke så mye av det der med oppgitt følsomhet og slike tekniske ting. Det som er mest interessant for min del er hvordan de oppleves i bruk. Og her er det vesentlige forskjeller selv om man i spec og reklame ønsker å gi inntrykk av noe annet. Vi som har erfart og har brukt disse kameraene over tid merker jo forskjellene. Da hjelper det fint lite å høre fra synsere. Dessverre skriver ikke yrkesfotografene så mye i fotoforumene så det er mye erfaring vi aldri får høre om. Det er ikke noe hemmelighet at 5D2 sliter med upresis AF. Det er ikke noe hemmelighet at 1D4 sliter med upresis AF i mere statiske situasjoner men er overlegen på action. D700 er treg og har en slags forsinkelse før den låser, men er god totalt sett. D3s er som 1D4 på action men er totalt overlegen på statisk motiv. Så uansett hva man måtte skrive i spec så er det store forskjeller på husene. Har feks lest i flere fora at D700 er like god som D3s, og jeg undrer meg hvorfor man skriver slikt. Endret 4. mai 2012 av ramses Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 1DmkIV er overlegen D3s i dårlig lys... D3s er overlegen 1DmkIV på action i litt bedre lys. Usikker på hvem du siktet til relatert synsere, men jeg driver business og tjener penger på pressefoto og studiofoto. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Relatert D3s/D3 og D700, D700 er merkbart tregere. Det er også forskjell på AF hastighet mellom D800 og D4 (uansett hva enkelte påstår, jeg har begge - hadde også D700 en kortere periode når det ble lansert). Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Kva vil eigentleg to GODE objektiv til D700/800 kosta? Tenkjer på 24-70 og rundt 28 til 35mm. Vil D700 gå mykje ned i pris snart? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 spørs hva du vil ha... AF-S 50mm f/1.8 er jo veldig billig og bra til litt over 1.000,-. AF-S 400mm f/2.8 VR ligger på i underkant av 80.000... AF-S 24-70mm f/2.8 ligger vel på ca 12.500,- Den nye AF-S 28mm f/1.8 ligger på i overkant av 6.000,- Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Skal du bare ha 1 objektiv er vel AF-S 24-70mm f/2.8 veien å gå. Eventuelt den rimeligere AF-S 24-120mm f/4 VR, men jeg får personlig angst av zoom-optikk uten fast blender f/2.8. Endret 6. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Pris på D700 vil nok ikke droppe noe spesielt mer enn det allerede har gjort inntil D800 finnes i butikkhyllene. Det kan fort ta 6+ måneder til. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 400 mm neppe aktuell…. AF-S 24-70mm f/2.8 kunne vera nok som ein start. Eventuelt med AF-S 28mm f/1.8 Ville vera mest for by, landskap, museum, ikkje sport, portrett. Høyrt: ”Bruk like mykje på objektiv som på kamera”. Men det varierer vel ein del og ikkje lett i starten å vita kva som er best eigna. Kanskje 80% av bilda ligg innafor 24-70. Kjekt med greie svar. Opplevde følgande i fotobutikk sentralt i Bergen: Spør om D700, får svar om D7000, det kunne visst passa betre. Vel, vidare til neste butikk der eg også nevnte Mamiya - og fekk sakleg svar... Artig dag! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 400 mm neppe aktuell…. AF-S 24-70mm f/2.8 kunne vera nok som ein start. Eventuelt med AF-S 28mm f/1.8 Ville vera mest for by, landskap, museum, ikkje sport, portrett. Høyrt: ”Bruk like mykje på objektiv som på kamera”. Men det varierer vel ein del og ikkje lett i starten å vita kva som er best eigna. Kanskje 80% av bilda ligg innafor 24-70. Kjekt med greie svar. Opplevde følgande i fotobutikk sentralt i Bergen: Spør om D700, får svar om D7000, det kunne visst passa betre. Vel, vidare til neste butikk der eg også nevnte Mamiya - og fekk sakleg svar... Artig dag! Jeg venter på D800 og har nevnte 24-70 + 70-200 f2,8 VRll og Sigma 150mm f2,8 Macro liggende klar til å starte med , neste på ønskelisten måtte vel være Nikon AF-S 14-24 f/2.8G ED og Nikon AF-S Nikkor 200-400mm f/4G ED VR II Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 400 mm neppe aktuell…. AF-S 24-70mm f/2.8 kunne vera nok som ein start. Eventuelt med AF-S 28mm f/1.8 Ville vera mest for by, landskap, museum, ikkje sport, portrett. Høyrt: ”Bruk like mykje på objektiv som på kamera”. Men det varierer vel ein del og ikkje lett i starten å vita kva som er best eigna. Kanskje 80% av bilda ligg innafor 24-70. Kjekt med greie svar. Opplevde følgande i fotobutikk sentralt i Bergen: Spør om D700, får svar om D7000, det kunne visst passa betre. Vel, vidare til neste butikk der eg også nevnte Mamiya - og fekk sakleg svar... Artig dag! Jeg venter på D800 og har nevnte 24-70 + 70-200 f2,8 VRll og Sigma 150mm f2,8 Macro liggende klar til å starte med , neste på ønskelisten måtte vel være Nikon AF-S 14-24 f/2.8G ED og Nikon AF-S Nikkor 200-400mm f/4G ED VR II Med tanke på 24-70 og deromkring så har vel Zeiss, Sigma og Tamron også alternativ? Brukar langt meir tid på å lesa om objektiv enn kamera. I starten er det vel viktigast å vita kva som finst og prisnivå, sikkert nok å læra med eitt objektiv også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Zeiss har mye bra fastoptikk, men blir manuell fokus på dem. Sigma og Tamron ville jeg personlig styrt unna, med unntak av enkelte Sigma makro-objektiv i tele-enden. Nikon AF-S Nikkor 200-400mm f/4G ED VR II Magisk optikk utendørs, f/4 er ikke bare stas i dårlig lys, derfor jeg har styrt unna. Blir det mye tippeligaen og landskamper i fotball så revurderes 200-400mm f/4 VR II igjen. Skulle jeg tatt bilder på OL til sommeren hadde det nok blitt 200-400mm f/4... pes å slepe på en stabel fastoptikk når man skal ta fly. Endret 6. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå