Gå til innhold

Innstallerte programmer på ASUS maskiner

ragver

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt en ny ASUS maskin som har mange forhåndsinnstallerte programmer. Kjører Windows 7.

Noen av disse programmene ser ut til å være nødvendige, feks for å oppdatere, men alle disse programmene er altså ASUS sine. Virusprogram osv. har jeg kjøpt selv, og vil heller ha dette.

Mitt spørsmål er: kan jeg avinstallere alle program som er forhåndsinnstallert av ASUS uten å ødelegge maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ja, bortsett fra drivere og slik som er kjekt å ha. Det er ofte også en recovery program som er greit, trenger det både for å fjerne recoverypartisjonen om du ønsker og for å ta recovery.

Mye er uansett kun prøveversjoner. Pleier følge med spill, adobe reader, office, div norton produkter, egne hjelpefunksjoner, kom igang osv samt brenneprogrammer og mediaplayere. Det pleier fremgå hva det er.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn en ren win 7 installasjon på min Asus. Oppdaterte alle drivere med drivermax, og fikk en maskin som var merkbart raskere i bruk.

Er ingen av de forhåndsinstallerte programmene fra Asus du MÅ ha.

Før du reinstallerer win 7 bør du brenne ut recoverypartisjonen på DVD. Trenger 4 el 5 plater tror jeg.

Under installasjonen brukte jeg nøkkelen som står på undersiden av maskinen.

Lenke til kommentar

Ett unntak kan det være: dersom det er spesielle hurtigtaster på maskinen kan det hende at du behøver Asus-spesifikk software eller driver for å få dem til å virke som tenkt. Ellers er alt sammen som regel helt overflødig, det meste finnes innebygd i Windows allerede, inkludert recoveryfunksjon.

For Asus m.fl. sin del så kan man heller ikke alltid bruke siste grafikkdrivere nedlastet direkte fra Nvidia eller AMD, men må bruke de som har gått innom Asus først, for at alt skal fungere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har en hp laptop, og der kommer driverne sammen med vanlig win oppdatering...selv hps egne hurtigknappsystem. Regner med, men kan ikke garantere, at det gjelder for asus også.

Recoveryfunksjonen brukes for å fjerne recoverypartisjonen på hdd slik at du får tilgang til alt. Om du ikke har tenkt å bruke den er det like greit å fjerne den.

Nvidia har egne laptop versjoner av driverne, så om du vet hvilken gpu pcen har så sjekker du om den støttes av nvidias laptopdrivere (notebook) og da pleier det gå greit. Ihvertfall det jeg har gjort på de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Nvidia har samme drivere enten det er laptop eller stasjonær (Verde) - og det er selvfølgelig mulig å laste ned disse direkte fra Nvidia. men det er noe annet å få dem til å fungere ordentlig, særlig i de laptopene som har Optimus-funksjonen (nvidia/intel) eller tilsvarende for AMD (for strømsparing) - det er velkjent blant Asus-eiere at de ofte har problemer med i det hele tatt å få installert grafikkdrivere som kommer rett fra Nvidia eller AMD, og ofte er nødt til å bruke dem som har vært innom Asus en tur, for lett modifisering. Dette er ingen stor sak, men drivere direkte fra Nvidia eller AMD er jo som regel mer up to date - man må ofte vente i måneder på at Asus kommer med "samme" versjon av driverne, noen ganger venter man forgjeves. Dette er ikke noe som er spesifikt for Asus - andre merker har akkurat samme "problem", mens andre igjen klarer fint originale standard-drivere fra Nvidia eller AMD uten større dikkedarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...