Otaco Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Hei, problemet mitt er som følger: Når jeg starter pc'en får jeg følgende melding etter BIOS skjermen: disk boot failure, insert system disk and press enter. Mitt første innskytelse var at boot ssd hadde levd ut sin levetid (i løpet av et halvt år..). Jeg hadde mesteparten av filene mine på 2 1tb samsung spin point disker, som jeg tenkte jeg skulle prøve å hente ut via en ubuntu live cd. Nå selv om jeg trykket f12, og ba spesifikt om å boote fra cd, eller om jeg gikk inn i bios innstillingene og endret boot rekefølgen til cd først, fikk jeg fortsatt samme melding. Videre merket jeg senere at bios nå ikke kjenner igjen noen av de 3 diskene, eller cd-rom stasjonen, men kjenner igjen CPU og ram, og ettersom skjermen funker antar jeg at skjermkortet også fungerer. Denne pc'en kjøpte jeg originalt for et par år siden, og var mitt første forsøk på å bygge en pc selv, og kjøpte derfor et pakketilbud fra komplett for å gjøre ting enklere, men var fortsatt klar over at dette kunne gå galt. Jeg har gjort noen endringer i løpet av årene, og etter den siste endringen rundt jul (hvor jeg også oppgraderte fra w7 32-bit til 64bit), har den kjørt helt fint fram til jeg i går installerte beta - klienten til GW2, da jeg først fikk en blå skjerm med skjermdriveren i går, og etter noen timers bruk låste pc'en seg helt i dag, fikk en generell blå skjerm jeg ikke husker, og etterpå har ikke maskinen ønsket å slå seg på. Viss dere trenger å vite komponentene består de i dag av: Hovedkort: Gigabyte pa-p55-ud3 Prosessor: Intel core i5 750 Skjermkort: MSI hd 5850 OC - edition (Oc siden komplett ikke hadde normal inne når jeg først kjøpte den) Ram: 12 gb (CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) og CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X2GB)) Hardisk: 2x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB SSD: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB På forhånd takk for all hjelp, og beklager om ting kom litt vanskelig frem.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 1. Prøv å koble fra alle disker og koble dem en og en. Ser du da noen forskjell i BIOS? Kan være en defekt disk som gjør at de andre ikke vises. 2. Prøv å koble til den andre SATA kontrolleren. Det er 2 SATA kontaker på en "GIGABYTE SATA2 chip". 3. Har du en bootbar USB minnepinne å prøve? 1 Lenke til kommentar
Otaco Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) 1. Prøv å koble fra alle disker og koble dem en og en. Ser du da noen forskjell i BIOS? Kan være en defekt disk som gjør at de andre ikke vises. Mange takk! Den rundt 1 år gamle ssd'en var tydeligvis problemet... På en annen side så har vell 60gb virket som i minste laget uansett, noen anbefalinger om en sdd på 120gb som forhåpentligvis holder mer en et år når vi først er i gang Edit: Fordelen men 60gb er forøvrig at bare system og boot filer lå på den disken, så mistet ikke noe data i det hele . Må nok re-installere allikevel, men men.. Endret 26. april 2012 av Otaco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå