AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Hei jeg går på ungdomsskolen i 8. klasse. Jeg får alltid dårlige karakterer i fag som norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, gym og naturfag. Alle andre i klassen får over 4+ og jeg sitter med maks 3. Jeg har aldri fått høyere karakter enn 4+. Det som skjer er at jeg får kjeft og ris hjemme, noe jeg misliker og igjen påvirker skolen. Det jeg lurer på er, hva kan jeg gjøre for å få høye karakter som 5 og 6 uten å lese i flere timer? Om noen har spesielle triks som får dere til å huske alt og gjør det på 1 time, kan noen gi tips her sånn? Målet mitt er å bli dataingeniør, noen som vet hvilke fag som er viktig da, og om jeg har gjort lekser er viktig hvis jeg noengang blir dataingeniør? Jeg kommer nesten alltid for sent til timen. Skolen starter 8.30 og jeg våkner ikke før 7.45/8.00, og jeg bruker veldig langt tid på diverse ting. Noen tips til å få karakterene til å bli høyere? Flytt tråden hvis den er feilplassert. Anonym poster: 3fd9c409d0093425a5dc7bf856d27fd9 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Finnes vel ingen mirakelkur, man må skjerpe seg, fokusere mer på skolearbeid og innse at noen faktisk trenger mer tid på å lære ting enn andre. Hvis du får ris hjemme (altså fysisk avstraffelse, som er ulovlig) så høres det ikke akkurat ut som et bra sted for læring, kanskje ta det opp med noen? At du kommer for sent er jo helt og holdent din egen feil, legg deg tidligere, sett vekkerklokken til å ringe i god tid, ingenting er verre enn å måtte stresse hver morgen for å rekke skolen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) For det første så er det ingen andre sin feil at du kommer for seint på skolen. Her er det bare å ta seg sammen! Når det kommer til gode karakterer så tror jeg du vet hva som skal til. Du må følge med i timene, gjøre det du får beskjed om å gjøre, spørre om noe er uklart, gjøre leksene, og lese på det du trenger å lese på. Du må rett og slett prioritere gode karakterer, noe som gjerne fører til at du må ofre andre ting. Endret 26. april 2012 av Må jeg? 1 Lenke til kommentar
Skillsne Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Du har min dypeste sympati. Det å leve sammen med foreldre som fysisk og psykisk mishandler deg kommer naturlig nok til å påvirke hvordan du fungerer og oppfører deg utenfor hjemmet. Selvfølgelig klarer du ikke å konsentrere deg om skolen når du blir konstant angrepet av de som skal være dine beskyttere og oppdragere. Jeg håper du ikke tar dette med deg når du blir voksen og får egne barn selv. Det du kan gjøre er å prøve å snakke med foreldrene dine angående denne mishandlingen. Hvordan du føler det når de gjør det, osv. Jeg er redd de ikke er mottagelig, men vi kan ikke vite før vi har prøvd. Jeg håper dette kan være til noe hjelp. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Å snakke med foreldrene dine om det har antakelig lite for seg. Dersom du vil anse kjeft og juling som et stort problem, vil jeg anbefale deg å oppsøke en voksen du tror du kan stole på. Det finnes mange som er verdige den tilliten rundt omkring, bruk ditt eget skjønn om hvem du velger. Å ha noen utenforstående voksne å stole på, hjelper mange gjennom tøffe livssituasjoner. Når det gjelder karakterer, er det mange snarveier, det kalles "studieteknikk". Forsøk å lær deg noe av dette, så vil karakterene komme etter garantert. Lykke til. Lenke til kommentar
Skillsne Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 ...vil jeg anbefale deg å oppsøke en voksen du tror du kan stole på. Å ha noen utenforstående voksne å stole på, hjelper mange gjennom tøffe livssituasjoner. Godt tips. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Alle fag er viktige. Eller, jeg vil ikke si at mat og helse, musikk eller kunst og håndverk vil føre så mye nyttig med seg i arbeidslivet, bortsett fra i noen få yrker som er unyttige for samfunnet, men alle karakterene vektlegges like mye den dagen du skal søke deg inn på en videregående skole og senere en høgskole eller et universitet. Det finnes ingen snarveier når det gjelder å lære seg ting. Det finnes ingen triks for å lære alt uten å lese. Du må bare godta at du må prioritere skolen hvis du vil bli dataingeniør, og skolen tar tid. Selvsagt er det individuelt hvilke metoder som fungerer best og nøyaktig hvor mye tid man trenger, men ingen når læreplanmålene uten å bruke tid på å lære dem. Du kan bruke hele skolegangen din på å lete etter et slikt triks som vil løse alle dine problemer, og det vil ikke være noe annet enn bortkastet tid. De som får en god utdannelse og når langt her i livet, er de som er villige til å sette seg ned og gjøre det som må bli gjort, enda så kjedelig det er. Om du har gjort lekser eller ei, er ikke viktig når du får deg jobb, men på en eller annen måte må du ha gjort det bra på skolen og lært deg det skal lære, enten ved å følge godt med i timen, lese på fritiden eller gjøre lekseoppgaver, muligens alle tre. Du bør begynne med å finne ut hvilken studiemetode som passer deg best. Lærer du best ved å få ting forklart muntlig, lese eller gjøre skriftlige oppgaver? Da jeg gikk på ungdomsskolen var det lagt opp til at vi skulle skrive mye notater og gjøre mange skriftlige oppgaver. Det fungerte ikke for meg, for jeg lærer best ved å se bilder og nærlese detaljer. Det behøver ikke å være én metode som fungerer for deg. Bruk gjerne en kombinasjon av flere metoder hvis du synes at det passer. For alle del, les lærebøkene høyt for deg selv hvis du får med deg lyder best. Når du vet hva som fungerer for deg, bruker du tid på å lære deg det du skal lære helt til du vet at det sitter. Sett gjerne av et par timer hver dag etter skolen til å gjøre lekser og henge med på læreplanen. Det høres sikkert mye ut for en slabbedask som har sluntret unna det meste av lekser hele sitt liv, men det er ikke uvanlig for de elevene som får 5-ere og 6-ere og blir ingeniører. Du skal vite at ingeniører tjener mye penger og at det derfor er stor konkurranse for å komme inn på ingeniørstudiene. Du må gjøre det bra på skolen. Hvis du gjør det jeg har sagt at du skal gjøre og helhjertet bruker den tiden som er nødvendig for å komme gjennom pensum, er jeg overbevist om at du en dag vil ligge i toppsjiktet i klassen din og bli dataingeniør. Endret 28. april 2012 av Zarac Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Om du ikke følger med i timene anbefaler jeg deg å gjøre det. Da slipper du å øve så mye Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det er veldig viktig å være klar over at det er vanskelig å gå fra karakterene du har, til å få femmere og seksere. Du ser sikkert på treere og firere som "dagligdags", noe du må slutte med. Det er 'jævlig dårlig' og det skal ikke skje. Derfor må du sitte hele dagen og lese. Dette handler også om studieteknikk, men det aller viktigste er holdningen du har. Personlig må jeg ha en blokk som jeg skriver ned notater(setninger, definisjoner, elns.) fra teksten som jeg vet kommer på prøven. Det er veldig bra at du ser alvoret i åttende klasse. Ikke at det er lett å skifte livsstil totalt (høye karakterer krever noe), men det ligger også gruppepress inne i bildet når du sier at du må lese til prøve istedet for å spille DotA. Jeg vet dessverre ikke hva du burde si til foreldrene dine. Det er jo forståelig at de vil ha et barn som lykkes i skolen. Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Vit i hvertfall at det er mulig å forbedre seg. En venninne av meg var i nogenlunde samme situasjon som deg, alltid 2ere og 3ere og sure foreldre. Hun tok opp igjen mange fag og kom inn på universitetet. Nå får hun nesten bare A-er! Men så jobber hun med studiene mange timer de fleste dager, også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå