Gå til innhold

Ser ut til at vi endelig får steam til Linux!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på så mange Linux bruker kommer til å støtte den typen DRM. Dessuten har jo ikke Linux noe særlig med spill... Nå ja, kommer vel til å ta det i bruk der jeg ikke har et bedre alternativ, og spillet jeg vil spille funger någelunde like bra som det ville under Windows.

Lenke til kommentar

De jobber allerede med å porte over Left 4 Dead 2 http://www.phoronix....mpfnudeln&num=1 så det kommer spill. Dessuten tipper jeg dette kan bli et vippepunkt som får andre selskaper til å følge etter. Spesielt når vi får nyheter som dette http://www.phoronix....item&px=MTA4Mjk og dette http://www.phoronix...._item&px=OTA0NQ

Enda viktigere: Bedre drivere til GPU, om de så skulle være properitære.

Lenke til kommentar

Det handler om økonomi. Det kreves veldig mye tid og arbeid (og dermed penger) for å porte til Linux. Det er en ikke-triviell oppgave, og ettersom Linux spillere utgjør en vanvittig liten minoritet, så tror jeg at Linux spill kommer til å være en sjelden vare, selv om Steam kommer til Linux. Skal Linux bli en spillplattform må rett og slett flere bruke Linux slik at det blir økonomisk forsvarlig å utvikle for Linux.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vært moro å oppleve TF2 kjørt native på Linux, men siden dette nå er blitt F2P så er vel kanskje det heller tvilsomt. Virker dog som om det er ganske mange nerder som spiller TF2 (som igjen vises på statistikken til Wine og PlayOnLinux som er ganske mange tusen).

 

Det er endel som klarer å kjøre det i Wine, men jeg har ikke fått det til.

Lenke til kommentar

Det handler om økonomi. Det kreves veldig mye tid og arbeid (og dermed penger) for å porte til Linux. Det er en ikke-triviell oppgave, og ettersom Linux spillere utgjør en vanvittig liten minoritet, så tror jeg at Linux spill kommer til å være en sjelden vare, selv om Steam kommer til Linux. Skal Linux bli en spillplattform må rett og slett flere bruke Linux slik at det blir økonomisk forsvarlig å utvikle for Linux.

 

Nå åpner jo Valve en hel plattform, også kjent som Source, for Linux. Det blir nok ingen dans på roser, men det kan skape en helt ny art av indie-utviklere som vil ha full støtte for alle plattformer.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan dele med oss hva som er krevende med å porte et spill fra mac til linux?

Beklager sent svar. Du siterte ikke, så fikke ikke med meg dette.

 

Utover OpenGL, OpenAL osv. så er det forskjellige operativsystemer. De deler egentlig svært få komponenter som er viktige når du skal lage et spill. Det er et annet lydsystem, videoavspillingssystem, grafisk grensesnitt, kernel, HID input, musikk-avspilling, 3D lyd, driversystem og selv hardware som er tilgjengelig er forskjellig.

 

Du må nesten benytte en rekke biblioteker som lar deg porte dette mer eller mindre direkte. Det er også mange slike komponenter som ikke er tilgjengelig; eksempelvis PhysX fra versjon 3.0 er ikke lenger tilgjengelig under Linux som kan være et alvorlig handicap for mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utover OpenGL, OpenAL osv.

Hva mener du med utover? OpenGL er grafikkbiblioteket som brukes i bunn på både Mac og Linux, all grafikk på begge plattformer må kode mot dette, enten direkte eller med høyere nivå bibliotek.
De deler egentlig svært få komponenter som er viktige når du skal lage et spill.
Det vil jeg gjerne at du dokumenterer.
Det er et annet lydsystem,
Koder man mot OpenAL så er det akkurat samme API på begge. hvilke API'er er det du sikter til her?
videoavspillingssystem
Kanskje du kan utdype denne?
grafisk grensesnitt
Hvilke biblioteker sikter du til her?
, kernel
Hva har det med saken å gjøre?
HID input
Hvilke enheter sikter du til?
musikk-avspilling, 3D lyd,
Begge deler støttes gjennom OpenAL, hva tenker du på her?
driversystem og selv hardware som er tilgjengelig er forskjellig.
Mac bruker i dag samme hardware. Hva er det egentlig du sikter til med drivere her, at ikke alle er like feilfrie? At ikke alle grafikkdrivere på linux støtter siste skudd OpenGL?
Du må nesten benytte en rekke biblioteker som lar deg porte dette mer eller mindre direkte
Vennligst unngå generelt prat, din presisjon er ikke god nok til det.
Det er også mange slike komponenter som ikke er tilgjengelig; eksempelvis PhysX fra versjon 3.0 er ikke lenger tilgjengelig under Linux som kan være et alvorlig handicap for mange.
Physx er irrelevant, det er tilgjengelig kun på et fåtall grafikkort. Er det det eneste du har å fare med? Endret av Del
  • Liker 5
Lenke til kommentar

snipp

 

Mac OS X har derimot et eget objektorientert API for å snakke med tastatur, mus, joystick og lignende som er forskjellig fra Linux. Det grunnleggende grafiske grensesnittet heter også Cocoa og du må initialisere OpenGL mot Cocoa, som gjøres helt forskjellig fra X Window System. Du kan også gjøre mus og tastatur gjennom dette dersom du har lave krav til programmet.

Mediaavspilling er basert på et eget bibliotek (QuickTime)

Og du spiller ikke av musikk med OpenAL nei. Du må dekode musikken før du kan buffre til OpenAL, og Mac OS X har et eget bibliotek for dette slik som også Windws og Linux har. Du kan derimot her velge å legge inn Ogg Vorbis støtte for å unngå problemet.

PhysX er overhode ikke irrelevant. Det er på langt nær det vanligste fysikkbiblioteket i bruk ved siden av Havok. Hvilket skjermkort som er støttet er ikke spesielt viktig da det kjører helt fint i software. GPU brukes abre til å avlaste CPU-en.

 

En kan ikke benytte SMFL eller SDL da disse ikke er støttet av noen consoler som tross alt utgjør et vesentlig marked.

Det er heller ingen selvfølge at du kommer spesielt langt med OpenGL heller. På Windows vil du foretrekke å benytte Direct3D, og consolene (også PS3) har egne grafikk-API-er.

 

Eneste som gjør det greit å flytte fra Mac OS til Linux er at en vil benytte OpenGL på begge to.

 

En må skrive et program for å være kryssplattform, og en må gjøre en hel bøtte med kompromisser underveis.

 

Poenget her er at det er ingen selvfølge at det er lett å porte fra Mac OS til Linux. Ikke med mindre en har laget programmet for å være lett å porte til akkurat den plattformen i utgangspunktet. Ettersom det er et forsvinnende lite marked, så blir det heller skrevet mer spesifikt for å fungere mer sømløst med Mac OS X.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mac OS X har derimot et eget objektorientert API for å snakke med tastatur, mus, joystick og lignende som er forskjellig fra Linux.

Ja, cocoa og alle Core xxx api'ene, men de er kun på Mac. Hvis du skal bruke et spill på noe annet enn en Mac må du uansett unngå å bruke disse. Det gjelder vel stort sett alle relevante spill.

 

Forøvrig er Cocoa faktisk tilgjengelig på linux:

http://www.gnustep.org/

men jeg kjenner ikke til hvor komplett den er. For Mac er det derimot uproblematisk å bruke et kryssplattform rammeverk som Qt. Jeg vil ikke kalle det et kompromiss, tvert i mot.

Mediaavspilling er basert på et eget bibliotek (QuickTime)
SDL støtter videoavspilling og er kryssplattform. Ser ikke mye kompromiss der heller.
Og du spiller ikke av musikk med OpenAL nei. Du må dekode musikken før du kan buffre til OpenAL, og Mac OS X har et eget bibliotek for dette slik som også Windws og Linux har. Du kan derimot her velge å legge inn Ogg Vorbis støtte for å unngå problemet.
Det var jo en lang måte å si at problemet ikke eksisterer på. Å konvertere lyd til Ogg Vorbis er ikke akkurat en stor portejobb. Her har du en ti år gammel tutorial som viser deg hvordan du kan bruke OpenAL til både lyd og musikk. Ja, det funker også nå ti år etter:

http://www.edenwaith...ials/openal.php

PhysX er overhode ikke irrelevant.
Alle spill har en fallback uansett. For porting er det irrelevant, gettit? Hold deg til temaet, så blir alt mye enklere.
En kan ikke benytte SMFL eller SDL da disse ikke er støttet av noen consoler som tross alt utgjør et vesentlig marked.
Men å bruke Mac-only API'er er derimot helt greit. Du biter deg selv i halen her.
Det er heller ingen selvfølge at du kommer spesielt langt med OpenGL heller.
Vi snakker om porting fra Mac, slutt å skifte tema. All grafikk på Mac er OpenGL.
Eneste som gjør det greit å flytte fra Mac OS til Linux er at en vil benytte OpenGL på begge to.
Du er ikke sann. Tror du det du sier selv? Vi har allerede nevnt to opplagte rammeverk, OpenAL og SDL.
En må skrive et program for å være kryssplattform, og en må gjøre en hel bøtte med kompromisser underveis.
Jeg kan ikke se at du ghar vært i stand til å komme opp med et eneste kompromiss. Kompromisser fins, og det lønner seg å tenke kryssplattform fra dag en, men du er ikke helt på samme planet. Endret av Del
  • Liker 4
Lenke til kommentar

OK. Jeg tar feil. Eneste gyldige argumentet jeg har kommet med er dersom spillet er basert på PhysX så kan en få et lite helvete med å porte.

 

Men Mac OS X benytter ikke de samme API-ene til kommunikasjon som Linux gjør, så en må være klar over at en har tenkt til å flytte det i første omgang for at det skal bli lett.

Lenke til kommentar

Men Mac OS X benytter ikke de samme API-ene til kommunikasjon som Linux gjør, så en må være klar over at en har tenkt til å flytte det i første omgang for at det skal bli lett.

Det er et veldig godt poeng. Både Windows og Mac har sterke lock-in mekanismer, man blir veldig fort låst til plattformene om man ikke er bevisst og kunnskapsrik rundt problematikken. Så jeg er helt enig i at porting er en krevende øvelse i mange tilfeller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...