Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ikke få noe midt i mellom, man kan bare ha 1 regjering om gangen. Og stortinget velges 4 år om gangen, slik at den sittende storting har valgt dagens regjering etter mandat fra folket og slik kommer det til å være frem til neste valg.

les og forstå hva skriver .

Det kan da ikke vær så vanskelig å forstå at det dreier seg resultatene etter hvert valg , ikke mellom valgperiodene.

"midt mellom" er bare et begrep for at partiet skal kunne få gjennom lit av politikken sin i stedet for ingenting når det dannes regjering

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

"midt mellom" er bare et begrep for at partiet skal kunne få gjennom lit av politikken sin i stedet for ingenting når det dannes regjering

Stortinget bestemmer alt, og når AP+SV+SP utgjør flertallet så bestemmer de alt. Frp har ikke noe de skulle ha sagt, selv om de selvfølgelig kan samarbeide når regjeringspartiene velger å stemme ulikt, slikt så vi blant annet under avstemningen av Datalagringsdirektivet.

Lenke til kommentar

Det er snakk om hvem som skal danne nye regjering etter et valg , når et parti blokkerer for et flertall.

I alle dager prater du om nå? Partiene må seg i blant gjøra opp kven dei skal samarbeida med.

Det samme som jeg har prøvd å nå fem med en stund nå

altså hvor demokratisk handlingene etter et stortingsvalg egentlig er

Resultatet påvirker hvordan henvendelser om nye arbeidsplasser blir mottatt.

her ble altså forespørselen somlet bort

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dette er jo da ikke noe nytt i det hele tatt, facebook ville jo også gå inn for å bygge sin serverfarm her men flinke plitikere var jo trege på den også

Det er nok like greit. Facebook er ikke tiden verdt, selv ikke for politikere. :D

Så en serverpark bygd her til en milliard er ikke verdt det?

Lenke til kommentar

Dataene som blir analysert blir i største grad gjort av tier-2 og litt av tier-1, stedene. Norge er med gjennom UiO som tier-2 sted. Tier-0 er bare for lagring. Å overvåkning skjer nok andre steder i Norge og da er kun snakk om ett fåtalls ansatte. Så dette er kun snakk om ett prestisjeprosjekt, uten at det gir noe tilbake bortsett fra stygg natur og unødvendig bruk av skattepenger.

Til eksempel så har Opera har kun 1 ansatt på datasenteret deres i Island, resten av overvåkningen gjøres fra andre steder.

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at kommunene godt kunne ha blitt tvunget til f.eks å ha en sterk maksgrense på hva de har lov å bruke på konsulatarbeid. De bruker ofte å hyre inn et konsulatselskap for å lage en skisse, hyre inn et annet for revurdering, og så kanskje noen omganger til vis ikke lokalavisen har fått trykt på det førstesida hvor mye som ble "slukt" av byråkratiet.

Saken er at vis du har et komplisert problem bruker du penger på å løse det, ikke på å hyre 5 åringen til å lage skisser(les med litt ironi takk).

Det er jo bare tull. Hvem skal sette en slik "maksgrense", og ut fra hvilke kriterier? De reelle og legitime behovene for bruk av konsulenttjenester vil variere vanvittig mye fra kommune til kommune, og ofte fra periode til periode.

Systemet vårt er basert på stor grad av lokalt demokrati for lokale saker, ikke at staten skal sitte å detaljstyre alt ut fra sjablongmessige kriterier. Systemet er også basert på at prosessene skal være transparente, slik at medier og andre skal ha innsyn og holde politikerne i ørene. Politikerne står på denne måten til ansvar for sine handlinger. Som du selv sier - gjør kommunepolitikerne noe idiotisk, så skal det være slik at det klistres ut over forsiden i lokalavisen. Politikerne skal vite at vi følger med og ser hva de gjør. Dette er en del av forutsetningene for demokratiet vårt, som nettopp skal sørge for at politikere og teknokrater ikke handler på tvers av allmennhetens interesser.

Du det blir skjeivt straks ingen gidder å grave og følge med på hva politikeren sysler med. Folket i Norge lar alt for mange ting skure å gå slik, og jo lengre det får holde på jo mer grafser politikeren til seg. Inntil de blir tatt, og noen får jo også en gylden fallskjerm når ting skjærer seg (ihvertfall i Næringslivet).

Det er fint å se at andre ser det samme og forstår hva jeg sikter til.

For eksempel trenger det nødvendigvis ikke være mer korrupt enn at kontaktnettverket til politikeren/lederen blir involvert i å "spise kake". Politikeren/lederen putter kanskje ikke penger direkte i lommen sin, men vil f.eks. forsøke å sitte i planleggingsfasen, komitéen eller hva man kaller det, så lenge som han/hun makter. Så lenge det ikke kritiseres kan politikeren holde på til midlene er oppbrukte, til det prosjektet kommer til naturlig opphør, eller noe sånt.

Drivkraften kan være lønnen denne personen mottar for å planlegge det, og å få tilfredstillet kontaktpersonene sine. Senere kan personen oppnå andre goder i andre sammenhenger "tilbakebetaling" fra sine kontaktpersoner. "Du skaffer meg det, og jeg skaffer deg noe annet senere"-kultur.

Er sikker på at denne kulturen er godt innarbeidet i Norge, og jeg gidder ikke spesifikt eksemplifisere dette. Da jeg er sikker på at dere er i stand til å finne mange eksempler selv.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@G: Så, det at udugelige næringslivsledere får gylne fallskjermer (som de aldri burde fått), er "beviset" ditt på at politikere grafser til seg?

Beklager, men innlegget ditt mangler logikk, "eksemplene" er oppkonstruerte i ditt eget hode, og det henger generelt ikke på greip.

Lenke til kommentar

@del_diablo: Du ser ikke den åpenbare logiske bristen i å bruke et skrekkeksempel fra næringslivet som "bevis" på hva politikerne sysler med?

Du ser ikke den logiske bristen i påstander som tar utgangspunkt i at "ingen gidder å grave og følge med på hva politikeren sysler med", når man ser hvordan media formelig fråtser i politikertabber for tiden?

Faktum er også at det generelle publikum aldri har hatt større mulighet for å holde seg orientert enn nå. Jeg kan f.eks sitte hjemme i min egen stue og hente mengder av informasjon om lokalpolitikken via nettet, om kommunepolitikernes agenda og saker som behandles i kommunestyre og formannskap, jeg kan laste ned saksdokumenter, møtereferat, budsjetter, regnskap, osv., og dermed skaffe meg en grad av innsyn som for noen år siden i beste fall ville krevd mye innsats dersom det i det hele tatt hadde latt seg gjøre for oss vanlige borgere.

Nevnte jeg at vi i politikken har noe som kalles "opposisjonen"? En viktig oppgave for opposisjonen, enten det er i Stortinget eller i Bystyret/Kommunestyret er selvsagt å følge med på alt det de som sitter i posisjon foretar seg, og gripe tak i enhver feil eller tabbe og utnytte det for alt det er verdt politisk. Selv politikere følger altså med på hva andre politikere foretar seg, og sørger for at eventuelt snusk eller tvilsomme avgjørelser kommer fram i lyset.

I tillegg til stor grad av innsyn for offentligheten, har man kontrollsystemer og revisjoner, krav til offentlige anbudsprosesser for store kontrakter/innkjøp, og mange andre mekanismer som skal gjøre det svært vanskelig for enkeltpolitikere å slippe unna med snusk og fanteri.

Vi har altså media, et interessert publikum, opposisjonspolitikere, kontrollsystemer, osv, som alle skal holde maktapparatet i ørene, og bidra til at fellesskapets interesser ivaretas, og i det store og hele må man kunne si at det fungerer. Vi bor tross alt i ett av verdens tryggeste og beste land å leve i - og det er ikke noe jeg påstår, det er noe bl.a FNs levekårsundersøkelser fastslår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...