Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle overaske kona med nytt kamera. Hun har nå ett begynner kamera, Nikon D3000, og hun begynner å bli såpass flink at hun ønsker seg ett litt bedre.

Jeg har sett litt på Canon eos 5d og 7d, men har selv ikke sånn kjempe peiling på disse kameraene. Noen som har gode forslag til kameraer som er for "amatører" men for dem som kan litt og ikke er nybegynnere mer.

Endret av KjKris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se heller etter et Nikon, da kan hun fortsette med de samme objektivene.

Og nå som din kone er blitt flinkere, kanskje du skulle tatt henne med prosessen allerede nå. Så kan hun fortelle hva hun savner på det kamera hun har og at hun dermed også kan ende opp med et kamera som faktisk dekker hennes behov. Er ikke sikkert hun blir noe mindre fornøyd med overraskelsen din allikevel...:-)

Lenke til kommentar

Se heller etter et Nikon, da kan hun fortsette med de samme objektivene.

Og nå som din kone er blitt flinkere, kanskje du skulle tatt henne med prosessen allerede nå. Så kan hun fortelle hva hun savner på det kamera hun har og at hun dermed også kan ende opp med et kamera som faktisk dekker hennes behov. Er ikke sikkert hun blir noe mindre fornøyd med overraskelsen din allikevel...:-)

Ser den at det kan være kjekt å ta henne med. Men tanke var jo da å oppgradere og så lenge en opgraderer "forsiktig", slik at en ikke ender opp med ett kamera som er ment for mer proff bruk, tror jeg det skal gå bra.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke sikkert kona di har bruk for D800, uten at jeg vet noe om det, men å kjøpe et kamera til 25.000,- fordi man vil oppgradere litt kan jo være drøyt.

Jeg vil nok også anbefale Nikon da kona di har erfaring med systemet og muligens har objektiver til Nikon. Et D700 eller D7000 kan man jo få tak i til en fornuftig pris nå om dagen, og dersom du tror kona di klarer å vende seg til Canon så er de valgene som du nevnte selv absolutt gode kameraer. Anbefaler at du "røper" hemmligheten for kona di og tar henne med så hun kan fikle litte med kameraene det står om i butikk. Og også finne ut hva hun evt. savner og trenger.

Er ikke så dreven i dette gamet selv enda, men det er noen av rådene jeg selv har fått når det kommer til bytting av kamera.

Lenke til kommentar

Vil tro at D7000, eller en D300s vil være en solid oppgradering. D300s har litt fler knapper, men det går relativt kjapt å lære seg. Et kamera med utmerket ergonomi, og solide ytelser man kan vokse med. Det har dog ingen fullauto modus, noe d7000 har. Det er også et nyere kamera. Men strengt tatt burde hun få lov til å være med å bestemme selv, da hun helt sikkert noe om hva hun vil ha, og hva hun savner og hva slags funksjoner som trengs.

Men det er heller ikke noe feil å velge hverken 7D eller 5d mk2/3

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med å gå over til Canon om du ønsker det, pussige så raske folk er til å påpeke at en bør holde seg til Nikon menst når noen spør om Canon så kan det annbefales Nikon :p

Når det gjelder Canon så har du jo 60D og 7D som er kjempegode cropkamera , hos Nikon har du jo D5100 og D7000 i samme segmentet .

Totalt sett er vel Canon 7D det beste av disse , bildekvaliteten vil du ikke se noen forskjell på vil jeg påstå da jeg har brukt/prøvd/ eid disse .

Går du opp på 5D -D700 og D800 så beveger du deg over på FF og en helt annen prisklasse .

Så har du også et annet meget bra kamera , nemmelig Pentaks K-5

D300s nevnes, dette er dog en utgående modell i markede .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med å gå over til Canon om du ønsker det, pussige så raske folk er til å påpeke at en bør holde seg til Nikon menst når noen spør om Canon så kan det annbefales Nikon...

Tror du er ganske alene om å lese deg frem til dette. Jeg syns stort sett folk er ganske flinke til å anbefale så nøytralt som mulig. Og jada, jeg la merke til smilefjeset...

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med å gå over til Canon om du ønsker det, pussige så raske folk er til å påpeke at en bør holde seg til Nikon menst når noen spør om Canon så kan det annbefales Nikon :p

Når det gjelder Canon så har du jo 60D og 7D som er kjempegode cropkamera , hos Nikon har du jo D5100 og D7000 i samme segmentet .

Totalt sett er vel Canon 7D det beste av disse , bildekvaliteten vil du ikke se noen forskjell på vil jeg påstå da jeg har brukt/prøvd/ eid disse .

Går du opp på 5D -D700 og D800 så beveger du deg over på FF og en helt annen prisklasse .

Hei

Tror folk mest mente det fordi hun har brukt nikon i to år nå og at det er enklere å kjenne igjen funksjoner og bruker vennelighten. Tror nok 5D og D700,D800 blir liksom neste "steg" og er nok ikke idelet.Men har sett på en D7000 pakke som ser bra ut.

Lenke til kommentar

Hei

Tror folk mest mente det fordi hun har brukt nikon i to år nå og at det er enklere å kjenne igjen funksjoner og bruker vennelighten. Tror nok 5D og D700,D800 blir liksom neste "steg" og er nok ikke idelet.Men har sett på en D7000 pakke som ser bra ut.

Trodde selv skiftet fra det ene merket til det andre skulle bli vanskelig, for det er jo det alle hevder, etter nå å ha skiftet merke sitter jeg kunn og lurer på hvor mange av de som hevder dette som i virkeligheten har skiftet merke eller om de bare tar det fra fantasien .

jovist er det forskjeller og man beveger fort fingeren dit man var vant til det,men det er utrolig hvor fort en venner seg til de nye plasseringene .

Utifra det og skulle tape penger på et skifte så vet jeg ikke hvordan det er om man skifter fra feks Nikon :-), men jeg skiftet fra Canon og satt igjen med en god slump penger i netto :-)

Med dette prøver jeg å si at ALT er relativt og det meste av såkalte "råd/erfaringer" bør tas med en stor klype salt ,da ytterst få egentlig har prøvd/opplevd dette og går mest på synsing .

Mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er fremdeles ikke til å stikke under en stol at dersom en person har brukt utelukkende Canon eller Nikon i et par år, og ikke tar veldig mye bilder, så er det jo helt klart lettest å holde seg til det merket man er kjent med, uavhengig av merke.

Når man da også kan gå ut ifra at personen har objektiver til merket man har, så er det jo greit å holde seg til samme produsent?

Det er eneste grunnen til at jeg nevnte at det kanskje er greit holde seg til samme produsent. For meg er det totalt likegyldig hvilken produsent som har laget kameraet mitt, så lenge jeg er fornøyd med det, og det gjør jobben det skal gjøre på en god måte. :)

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ikke til å stikke under en stol at dersom en person har brukt utelukkende Canon eller Nikon i et par år, og ikke tar veldig mye bilder, så er det jo helt klart lettest å holde seg til det merket man er kjent med, uavhengig av merke.

Når man da også kan gå ut ifra at personen har objektiver til merket man har, så er det jo greit å holde seg til samme produsent?

Det er eneste grunnen til at jeg nevnte at det kanskje er greit holde seg til samme produsent. For meg er det totalt likegyldig hvilken produsent som har laget kameraet mitt, så lenge jeg er fornøyd med det, og det gjør jobben det skal gjøre på en god måte. :)

Neida,vi skal ikke stikke noe under en stul, men jeg har brukt Canon i ca 30 år og tar tusenvis av bilder i løper av et år (iallefall etter den digitale tidsalder) og overgangen er ikke så ille .

Dog er jeg som sagt og leter etter enkelte innstillinger på "feil" plass, men det går greiere enn forventet .

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Hva slags optikk har kona di? Dersom hun bare bruker et kitobjektiv tør jeg påstå at det vil være mye morsommere og mer utviklende for henne å få litt nytt glass, enn å bytte kamerahus. Nye brennvidder/blenderåpninger gir andre perspektiver og mulighet for fokuskontroll. Se for eksempel på Nikkor 10-24 (for ultra-vidvinkel og mer normal vidvinkel), 35/1,8 (et billig objektiv som gir VELDIG gode bilder sammenlignet med det meste i sin prisklasse, og gir mulighet for å utforske grunn fokusdybde) og 70-300VR (Moderat priset, men god telezoom som vil la henne ta helt andre bilder enn med en normalzoom).

Med forbehold om at hun kanskje allerede har alle tre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...