Gå til innhold

Bakgrunnsstøy når strøm er tilkoblet.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite problem med lyden ut fra min MSI GE620DX. Jeg kjører denne sammen med et NI Audio Kontrol 1 lydkort ut til et eksternt miksebord (A&H XONE:42) og bruker dette til DJ'ing med eksterne MIDI kontrollere.

 

Problemet mitt er at så lenge strømkabelen er koblet til laptopen får jeg et utrolig irriterende bakgrunnsstøy i høytalerene (DALI Concept 2 via en NAD C 315BEE forsterker)

Jeg regner med at dette kan ha noe med jording og sånt å gjøre men har null greie på slikt selv.

 

Alle elementer er koblet i samme 2 polig strømbryter, men har også prøvd de i forskjellige vegguttak, men ingen forskjell der.. Kan det være strømmen i leiligheten jeg bor i som skaper dette? Finnes det noen spesielle strømkontakter som "eliminerer" denne støyen?

 

Merket også at om jeg setter strøminnstillingene til "Lav ytelse" blir den statiske lyden noe svakere, men fortsatt ganske tydelig..

 

Er det noen som har noen ideer til hva som kan gjøres?

 

Kristoffer Finckenhagen

Endret av icx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kan bare melde at jeg ble plaget av det samme selv. Hadde en stasjonær PC med vanlig PC høyttaler. Denne lagde alltid støy når strømforsyningen til Dell laptop ble koblet til i nærheten.

Jeg antar at denne strømforsyningen er dårlig skjermet, sender ut mye støy som plukkes opp av høyttaler.

 

Kan forsøke å bruke ferritkjerner på alle kabler, hensikten med disse er å dempe slik støy.

Eksempel: http://www.electrade.no/ferrit.htm

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er musiker og brukt laptop og lydkort på spillejobber - og hatt AKKURAT samme problemet.

Det er jord som er problemet. Er ikke helt sikker på grunnen, men det er blitt meg fortalt at det har noe med å gjøre at vi har vekselstrøm her i Norge.

Men jeg har løst problemet på min måte (Denne gjør man på egen risiko, men ingenting har skjedd meg i løpet av det 6 år jeg har gjort dette):

 

Du kobler et grenuttak uten jord og en tilkoblingskontakt med jord (slik at du kan bruke den overalt). Til denne kobler du laptop, lydkort osv.

Håper dette vil fungere for også deg ;)

Lenke til kommentar

Vekselstrøm brukes over hele verden, ikke bare i Norge :)

Men vi har riktignok en spesiell variant av fordelingsnettet som ikke brukes så mange plasser.

 

Jordsløyfe er ofte et problem, og det er helt kurant å gjøre slik som du beskriver.

For min laptop er det ikke dette som er problemet, for den har ikke jordet kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...