Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Korrekt kobling av trefase

Anbefalte innlegg

En liten unnskyldning først... Dette har ikke noe med skole å gjøre, unnskyld. Jeg ser imidlertid at en del lignenede spørsmål er besvart her fra før, så jeg prøver.

Jeg har satt inn en solseng som går på trefas, og vet at i allefall trefasmotorer må kobles riktig, selv om det kun er dreieretning som blir feil.

- Kan noe gå galt hvis L1, L2 og L3 ikke samsvarer på vegg/seng?

- Hva er korrekt kobling, til å begynne med, i teknisk(firkantet kontakt) og rundstift kontakter/støpsel.

- Kvordan kan jeg finne ut hva som er riktig L1, L2 og L3 i kontakten/sikringsskapet.

- Hvilke farger er standard? G/G=jord, Sort=L1, Grå=L2 og Brun=L3?

- Skjema for kobling i rundstiftstøpsel.

- Senga må ha 25A treg sikring, så det er potensiale for en stygg smell hvis det blir feil.

Cid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes vel ikke helt betryggende ut.

Her behøves det nok både et koblingsskjema og en elektriker.

Har nok ikke noe spesielt greie på solsenger, men kan vel venskelig se for meg at den har trefase ventilasjonsvifter.

Hvis du postet navent og modellen på solsengen slik at det går an å finne fram til den teknsiske dokumentasjonen, så hadde det jo allikevel vært mulig å se på hvordan tingene kunne bli gjort (av en elektriker).

Lenke til kommentar

Sengen heter vel Soltron S-45 Hot Pepper. Det er ingen av viftene som går på trefas nei, jeg mistenker at det kun er lastbalansering somhensikten på denne sengen, og at det derfor ikke er noe problem, den står ferdig med kontakt pr i dag. Jeg ville bare forhøre meg om eventuelle problemer før jeg stikker den i kontakten. Resten er mest med tanke på at jeg vil vite med 100% sikkerhet at det ikke ligger noen feil noe sted, og for fremtidig uttak i garasjen.

Lenke til kommentar

Har vært borte i litt forskjellig teknisk utstyr, men aldri solsenger. Trodde nesten ikke at det kunne være sant at den skulle drives med trefase og 25 A. For meg så hørtes nå dette mer ut som spekken til en krematorie ovn. (Men de er vel gassfyrte ?)

Fant noe info her. Og noen tekniske data her.

I følge Wikipedia så er den formelt riktige fasemerkingen for et TN fordelingssystem slik: L1-L2-L3 Sort-Brun-Hvit. Vet ikke om jeg alltid ville stolt på at koplingen var slik. På den annen side så ville jeg ikke tro at faserekkefølgen er noen kritisk faktor for en solseng.

Det som der i mot vil være nokså kritisk og viktig, det er at vi i Norge har minst tre forskjellige fordelingssystemer for trefase strøm, som ikke er "kompatible" med hverandre. Det er IT system, TT system og TN systemet. Opplegget for jording er forskjellig og det er spenningsnivåene også. Utstyr laget for IT system og TN system vil ikke kunne brukes om hverandre. Her vil utfallet kunne bli "katastrofalt" hvis man finner på noe "kreativt" ved at man kobler selv.

Man bør vel kanskje sjekke opp med leverandøren om man har en solseng som er laget for det ene eller det andre fordelingssystemet. Hvis man har feil solseng i forhold til fordelingssystemet fra elleverandøren så vil den neppe kunne brukes.

Man bør ellers bruke en godkjent installatør til selve installasjonen av stikkontaktkursen og under ingen omstendighet forsøke å "mekke" dette selv.

Det er snakk om forholdvis store effekter, i alle fall store nok til at kabelen bør være riktig dimensjonert. Sikkerhetsmessig så er det selvfølgelig kjempeviktig at spenningsnivåene er riktige i forhold til det som solsengen er bygd for og at opplegget for systemjord og sikkerhetsjord blir lagt riktig opp.

Har som nevnt null peiling på Solsenger, men forsøker bare å bruke litt "alminnelig teknisk fornuft" i forhold til situasjonen.

Ellers, i den nye bolignormen så har det nå kommet et forbud mot å bruke stikkontakter for varmtvannsberedere på 2000 Watt og oppover på grunn av brannfaren. Her er det jo snakk om en effekt godt over dette.

Som sagt, er det snakk om å legge opp en ny kurs for denne solsengen, så er nok dette så absolutt dette en jobb for en godkjent installatør. Det bør vel på den annen side være mulig for oss andre å diskutere teknologien i det hele.

Et TN-cs system har ellers 400 V mellom fasene pluss nøytralleder og sikkerhetsjord mens IT systemet har 230 V mellom fasene og sikkerhtsjord.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...