Nixxy Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Det har begynt å skje noe merkelig med bilen min i det siste (Chrysler Neon '96). Hver gang jeg kommer ned i lav fart og må clutche/gire/stoppe, kutter hele servostyringa ut, og jeg blir nødt til å ta i som bare f.. for å få svingt. Dette går over igjen rett etter jeg har fått på litt gass eller kommer meg opp i litt fart. Av historie på bilen vil jeg si den har hatt noe lignende før vinter. Da kvalte motoren seg hver gang jeg gjorde de samme tingene. Den har vært på verksted og EU kontroll tatt i mars, hvor det skal ha "fikset" det problemet, men nå har altså dette oppstått. Har disse to tingene noen sammenheng? Er det noe galt med bilen? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Nå har jeg ikke noe kjennskap til Chrysler, men har du sjekket beltet som går innom servopumpen? Hvis det ikke er stramt nok skal det ikke mye til før det ikke klarer å dra med seg pumpen rundt. Siden du sier det skjer i lav fart, og i lav fart blir det større belastning på servoen er det iallefall det første jeg ville sjekket ut. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Det skal jeg sjekke. Hvordan ser servopumpa ut, og hvor vil den mest sansynlig sitte? Hvor stramt er det beltet skal sitte egentlig? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Hvis du har forhjulsdrift sitter den på høyre eller venstre side, vanligvis på den nedre delen. Se etter reimer på en av sidene (hvis ikke de er dekket til med plastdeksler), evt finn tanken for servo olje og følg slangene fra den. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Ok, da skal jeg se om jeg finner det når jeg har tid. Hvordan strammer jeg den? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Pleier å være et lite strammehjul som beltet går innom, man løsner vanligvis litt på en senterbolt/mutter og justerer ved å skru på en skrue som hele strammehjulet sitter på. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Ok, takk for svar. Skal se om jeg får orden på sakene. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det høres ikke lovende ut.....bedre å få hjelp fra noen. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 En bekjent av meg så på det, og det eneste han kunne tenke seg til at det kunne være var selve servopumpa. Den begynner kanskje å blir dårlig eller noe, for reim og servo væske var i skjønneste orde, og resten så bra ut, så det må nesten være den. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Kan vel være at servopumpen "fusker", altså at den lekker innvendig og ikke pumper kraftig nok, som fører til at man må ha høyere turtall for at den skal pumpe tilstrekkelig når bilen står i ro. Hva ligger tomgangsturtallet ditt på forresten? Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Ligger på omlag 900-1000 rpm. noe som er normalt. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Hvor mye koster en servopume, ny eller brukt? Og er de universale, sånn det det kanskje er lettere å få tak i? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ligger på omlag 900-1000 rpm. noe som er normalt. Dette er faktisk litt høyt i forhold til det jeg kjenner til. Normalen er vel mellom 750 og 850, men det varierer nok fra bil til bil. Hvor mye koster en servopume, ny eller brukt? Og er de universale, sånn det det kanskje er lettere å få tak i? De er ikke universelle. Brukt får du dem fra rundt tusenlappen og oppover. Burde ikke være noe stort problem å montere selv hvis du har greie på bil Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Ligger på omlag 900-1000 rpm. noe som er normalt. Dette er faktisk litt høyt i forhold til det jeg kjenner til. Normalen er vel mellom 750 og 850, men det varierer nok fra bil til bil. Hvor mye koster en servopume, ny eller brukt? Og er de universale, sånn det det kanskje er lettere å få tak i? De er ikke universelle. Brukt får du dem fra rundt tusenlappen og oppover. Burde ikke være noe stort problem å montere selv hvis du har greie på bil Altså, viseren ligger så vidt under 1000 merket, så om den ligger såpass langt at den er nede på 800 skal jeg ikke nekte på, men vil tippe det er mer 900 enn 1000. Ikke altfor ille det da. Mulig bilopphuggerier rundt i området har noen Noen stående som kan selge billigere, men det får jeg høre etter til uka. Har en bekjent som er en kløpper på å mekke bil, så jeg tror det ikke blir noe problem å få den byttet. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Er det pumpa eller tannstang? Jeg hadde kontrollert om pumpa virket før du ta turen til skroten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå