Gå til innhold

22/7 Minnesmerke i Oslo - Hva er en god plassering?

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som synes at Rådhusplassen (Roseplassen!) hadde vært et passende sted for et minnesmerke for 22. juli?

Ser at "Styringsgruppen for nasjonale minnesmerker etter 22. juli" foreslår Nisseberget i Slottsparken, alternativt regjeringskvartalet.

"- Det finnes mange minnesmerker som hedrer først og fremst de døde. Vårt mandat er bredere. Vi i styringsgruppen har vært opptatt av å skape minnesteder som både skaper rom for sorg og ettertanke, og for å påminne som påminner om de grunnleggende verdiene som skapte et sterkt og samlende mangfold midt i katastrofen, sier Åse Kleveland."

- - -

"Vi ønsker et minnessted midt i byen, som er lett tilgjengelig, og som kan tas aktivt i bruk. I denne delen av Slottsparken vil det være rom for å forme et integrert kunstverk. Vi har også vurdert andre alternativer, som Stortorget og Domkirkeplassen, men synes dette fylle våre kriterier best, forklarer Kleveland."

Kilde: Aftenposten.

Jeg var en av de mange tusen som møtte opp på Rådhusplassen og ved domkirken. Å plassere et minnesmerke i Slottsparken blir for meg å gjemme det. Jeg synes at det felleskapet som vi nordmenn viste de dagene, og minnet om de som ble ofte for terroristen fortjener en plass godt synlig. Er jeg i Oslo den siste uken i juli kommer jeg nok alltid til å oppsøke Rådhusplassen og Domkirken og plassere en rose der.

Hva synes andre at er en god plassering for et minnesmerke i Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...