Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig å ha telefon under puta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, telefonen kan bli kvelt

Seriøst svar: det sies jo at sædkvaliteten blir dårligere når man har den i lomma veldig mye, så en viss effekt kan det jo kanskje ha, men tviler på at det er så mye at det er direkte farlig. Du snakker jo i den til vanlig, og da holder du den jo helt inntil

• Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen skal ikke ligge under puta.

Dette med stråling er kontroversiellt.

Men det er ikke den eneste grunnen til at dette er en forferdelig dårlig ide.

En viktig grunn til at telefonen ikke skal være under puta er at telefonen lager varme. Særlig når den lader.

Telefonen er laget for å ligge i friluft, som f.eks. oppå ett bord.

Under en varmeisolerende pute blir den overopphetet.

Da oppstår brannfare.

Dessuten blir batteriets levetid betydelig svekket av temperaturer over normal romtemperatur.

La den ligge på et bord, ikke dekket av f.eks. pute eller klær.

Jeg vet det finnes apps som skal kunne måle ettellerannet hvis du plasserer den under puta.

Men bare fordi appen sier du skal gjøre det, betyr ikke at det er lurt.

Appen forhindrer ikke brannfare eller skade på batteriet.

Ikke gjør som appen sier.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen skal ikke ligge under puta.

Dette med stråling er kontroversiellt.

Men det er ikke den eneste grunnen til at dette er en forferdelig dårlig ide.

En viktig grunn til at telefonen ikke skal være under puta er at telefonen lager varme. Særlig når den lader.

Telefonen er laget for å ligge i friluft, som f.eks. oppå ett bord.

Under en varmeisolerende pute blir den overopphetet.

Da oppstår brannfare.

Dessuten blir batteriets levetid betydelig svekket av temperaturer over normal romtemperatur.

La den ligge på et bord, ikke dekket av f.eks. pute eller klær.

Jeg vet det finnes apps som skal kunne måle ettellerannet hvis du plasserer den under puta.

Men bare fordi appen sier du skal gjøre det, betyr ikke at det er lurt.

Appen forhindrer ikke brannfare eller skade på batteriet.

Ikke gjør som appen sier.

Akkurat brannaspektet tror jeg nok ikke har så mye å si i praksis.

Generelt bør man nok lade batterier under oppsyn i våken tilstand.

Telefonen er vel normalt under 37 grader som er ca din egen temperatur, så da kunne DU like godt sette fyr på dyna p.g.a overopphetning. At temperaturen kan stige litt har du nok rett i, men jeg føler bekymringen din er en smule overdrevet.

Forskning jeg selv har utført viser at å ha en mobiltelefon påslått uten at radioen er aktivert vil påvirke kroppen og skape ustabilitet i forhold til homeostatisk regulering. Kroppen prøver til enhver tid å regulere seg inn i forhold til energetisk påvirkning. Evolusjonmessig lurer den vel på hva mye av stoffene og dingsene og strålingstyper vi har funnet opp de siste 100 årene egentlig er for noe, og prøver å forholde seg til dette uten at den helt forstår det og det stresser igjen systemet.

Lenke til kommentar

vidor: Brannaspektet skal man ikke feie av banen uten videre, uten at jeg selv har gjort noen forskning på hvor stor risikoen er for det. Hvor varm en mobiltelefon blir under puta har nemlig ikke noe og gjøre med kroppstemperatur, annet enn den varmeenergien kroppen måtte avgi til mobilen.

Enhver kilde som utvikler varme kontinuerlig vil fort kunne oppnå en temperatur som ligger godt over kroppstemperatur, hvis bare varmeutviklingen er høy nok. Hvis vi ideelt sett har et helt isolert system hvor det stadig tilføres varme, så vil jo bare den totale varmen i systemet øke og øke. Jeg har hatt - i følge målingen på mobilen - godt over 50 grader inni der på det verste, og det var mens mobilen lå utildekket på bordet.

Har det ikke også vært noen meldinger om telefoner som har smeltet, tatt fyr e.l.? Husker ikke helt, men jeg bare nevner det hvis noen andre kan huske noe slikt.

EDIT: Jeg tørr også tippe at en mobil som ligger midt under puta mens noen ligger oppå, ligger også mer isolert enn et menneske med ei dyne over seg som har litt åpninger rundt skuldrene og føttene.

Endret av mariu1519
Lenke til kommentar

For å stille saken litt mer åpen så har vi vel i grunnen ikke sett noen ordentlige beviser for at det ikke er farlig heller. Akkurat som sigaretter i gamle dager.

Kanskje strålingen ikke er så farlig, men hvis den er det så er jo det kjipt for dem som har hatt mobilen inntil hodet sitt en tredjedel av livet. Når vi har så lite vitenskapelige beviser i begge retninger i denne debatten, så handler det vel egentlig bare om hvem som greier å kjekke seg mest av de som gidder å stresse med å være så sunn som mulig og de som ikke gidder det.

Lenke til kommentar

En app som heter Sleep Cycle.

http://www.sleepcycle.com/

The Sleep Cycle alarm clock is a bio-alarm clock that analyzes your sleep patterns and wakes you when you are in the lightest sleep phase.

Waking up in the lightest sleep phase feels like waking without an alarm clock - it is a natural way to wake up where you feel rested and relaxed.

Since you move differently in bed during the different phases, Sleep Cycle uses the accelerometer in your iPhone to monitor your movement to determine which sleep phase you are in.

Sikkert en flott app.

Men det er mange som mener at det er skadelig å ha stråling noen få centimeter fra hodet 1/3 av døgnet i årevis.

Dessuten er det brannfare, og det faktum at varmen kan skade batteriet.

Morsom ide, men ikke praktisk.

Kanskje noen kunne oppfinne ekstrautstyr til telefonen, som bruker ledning?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Angående de våkne-opp-naturlig-app'ene, så tror jeg en god prosentandel av det bare er tull og et påskudd folk kan bruke for å være våken lengre om kvelden siden de våkner opp "bedre" med app'en.

Hvis jeg må våkne innen et tidspunkt for å rekke noe neste dag, så legger jeg meg slik at jeg vet jeg har ni timer som jeg kan bruke til søvn, som er omtrent den søvnmengden jeg vanligvis trenger for å føle meg helt 100% på topp. Deretter benytter jeg meg av den mest naturlige vekkerklokken som finnes - den biologiske - som omtrent hver gang vekker meg opp uthvilt og klar til et passelig tidspunkt neste dag.

Det er så mye bedre å ta seg tid til å la kroppen regulere alt selv, enn å stole på at en elektronisk dings utviklet av en fyr i et land langt borte kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...