TMB Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Hei! Har nettopp kjøpt meg en Passat, 2003 modell. Det er originalanlegg i den, bortsett fra at spilleren er byttet til en Blaupunkt Alicante CD32. Jeg har absolutt ingen erfaring med bilstereo bortsett fra at jeg var så vidt med å se på at vi koblet et jalla-anlegg i russebilen vår i fjor, så jeg har noen spørsmål jeg håpte dere proffer kunne hjelpe meg med Det er ikke lyd i bakhøytallene. Altså de som sitter i hver bakdør. Regner med at disse ikke er koblet til spilleren rett og slett (har enda ikke tatt ut spilleren og sett bak). Skal bytte ut spilleren til en uten CD, altså kun med FM, USB og muligens minnekort. Noe som leder meg til spm. 1: 1. Dersom jeg kjøper en "billig" en, da f.eks. denne, vil den være bra nok til å drive anlegget slik det er nå? Altså 4 høyttalere pluss 2 små diskanter foran. 2. Dersom jeg i framtiden vil legge opp "skikkelig" anlegg i bilen, altså bytte ut alle elementer, ha en subkasse, flere forsterkere osv, vil denne spilleren eventuelt være bra nok til det anlegget? 3. Burde jeg da kanskje gå for en litt dyrere spiller med en gang, siden jeg med 90% sikkerhet skal oppgradere hele sullamitten innen det neste halvåret? Selv om jeg har gått 3 år på elektronikklinja må jeg innrømme jeg blir forvirra av analog lydelektronikk med watt, ohm osv. i bilsammenheng. Så håper noen kan hjelpe meg og gi meg noen tips. På forhånd takk! Tim Endret 25. april 2012 av TMB Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 1 -Anlegget du så på er på 4x50w. Dvs det er tilkobling for 4 stk. høyttalere. Diskantene kobles vel i parallell med fronthøyttalerne. Umulig å si hva som er gjort med systemet som er nå, men er det originale høyttalere så ligger det ledninger frem til en bilmerkespesifikk kobling bak anleget. Du må da ha en DIN overgang fra anlegget og til bilens plugg. I tillegg er enkelte anlegg festet med en skrue bak, men mange dropper den når de bytter ut original spiller. 2 -Du bør nok legge til en forsterker. Selv om det står 4x50w så tviler jeg på at du får 200w med krystallklar lyd ut av spilleren. Isåfall bør spåilleren ha en line out. 3 -Er generelt skeptisk til ukjente merker. Bilstereoer får mye juling på norske veier. Ville nok satset på denne til omtrent samme pris: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748650#extra Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Elektronikkbiten, vel, det enkleste er å svare på noe du spør om. Kort sagt, så er effekt/Watt = spenning (volt) x strøm (amper). Det bør du kunne etter tre år på ellinja. Ohm er jo motstanden i ledningene, ohms lov er jo Ohm = Spenning (Volt) / Strøm (Amper) = R = U/I. I en bilstereo så har man mindre effekt å ta av (kun det som bilen har og det skal deles med lys, varme i setene, vindusviskere, aircondisjen osv og man har kanskje ikke mer enn 50-100 watt igjen til musikk. Da hjelper det ikke om bilradioen er merket med 4x50 watt, man får ikke mer effekt ut enn det som er tilgjengelig. Det lille som er tilgjengelig, kan økes ved å sette inn flere batterier, større dynamo osv men det er en større jobb. Ledninger har en viss motstand, og der mister man endel effekt (spenningstap). Dette har mer betydning om du har planer om å sette en forsterker i bagasjerommet, da blir det lange strømledninger og de bør da være tykke for å få minst mulig motstand og dermed mest mulig effekt. Noen smeller på en stor kondensator på strømtilkoblingen (I paralell). Den gir da raskere strøm og belaster ikke batteri så mye. Ellers er jo anlegget nå ofte en sentral med tilkobling av mobiler, lyd over a2dp, aux innganger, usb inngang, diverse skjermer og kamera osv så hva du velger å sette inn er jo opp til deg. skal du ha anlegg kun for kort tid, så ville jeg nok beholdt det som stod i så lenge og isteden bruke pengene på noe jeg skal ha over tid. Det er også de som lager løsninger basert rundt en liten pc. En vippbar skjerm som du drar ut fra hanskerommet på noen skinner og en løsning med tastatur så kan du ha selve pcen i bagasjerommet og gi artige løsninger som å kjøre wimp, spotify osv, vise film, spille ulike typer musikkformat osv. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Jeg er fullt klar over formlene for utregning, og jeg vet hva de forskjellige begrepene er. Det jeg mente er at jeg ikke helt skjønner hvordan det spiller inn i et bilanlegg, noe du forklarte veldig bra videre i annlegget, takk 1. Hvor får jeg kjøpt slike DIN-plugger? Hvordan vet jeg hva slags plugg jeg evnt. trenger, til spilleren jeg skal kjøpe? 2. Du sier jeg burde legge til en forsterker, har du noen forslag da? Da skal jeg jo bruke denne forsterkeren da jeg senere skal oppgradere hele anlegget (nå er det kun snakk om bytte av spiller). Endret 25. april 2012 av TMB Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 1 -Forutsatt at ikke tidligere eiere har tuklet med ting så kjøper du bare en iso overgang. (sorry, sa feil...det er selvsagt en iso overgang du skal ha, ikke din) Er 10-15 cm med masse kabler, så passer den ene siden inn i radioen (standard) mens den andre siden passer i pluggen til din bil. (Merkespesifikk). Slike overganger kjøper du på bilextra, biltema, bilstereoforhandlere, verksteder osv. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5796&katid=314&id= Noen kjøper iso-overgang uten plugg til sin bil, men kun løse ledninger. Da må de selv finn ut av ledningene. Dvs følge høyttalerledningene og koble dem til de løse endene som er på iso overgangen inn til bilradioen, finne ut av hva som er pluss og minus osv. Går greit, men da bør du ha et multimeter elelr noe slik at du kan finne ut av hva som er hva. 2 -Aldri hatt forsterker selv, har klart meg med det som er i bilstereoen. Om du skal koble til forsterker må vel bilstereoen ha en linjeutgang (RCA / Hvit/rød kontakt) som kan kobles inn på en tilsvarende kontakt på forsterkeren. Har hatt venner som har skaffet flotte tilbud når jeg har trengt så aldri brydd meg om å sjekke så mye rundt. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) 1 - I see For hvis jeg senere skal bytte ut høyttalerne så kan jeg jo fremdeles bruke de trukne kablene 2 - Om jeg har forsterker så skal ingen av høyttalerne inn på selve spilleren, men ut fra forsterkeren som bare mottar signalet via RCA fra spilleren, right? Og da er det egentlig ett fett hva selve spilleren kan gi av effekt som står oppgitt? Kanskje noen andre har som litt peiling på forsterkere kan hjelpe da, men du har vært veldig hjelpsom, takker så meget Endret 25. april 2012 av TMB Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 1 -Ja. 2 -Ja. Bare hyggelig. I utgangspunktet er det vel bare å plukke hva du ønsker. Det er enormt mye å velge mellom. Om du kjøper pakker med flere deler kan du sikekrt prute litt og få en pakkepris. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Vurderer kanskje å kjøpe denne da: http://www.netonnet.no/art/bil-og-gps/bilstereo/bilstereo-cdradio/din/pioneer-mvh-1400ub/169227.6083 Og bare la bakhøyttalerne være koblet ut så lenge til jeg får meg forsterker. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Vurderer kanskje å kjøpe denne da: http://www.netonnet....0ub/169227.6083 Og bare la bakhøyttalerne være koblet ut så lenge til jeg får meg forsterker. Det er en grei spiller ja, og mange ganger bedre enn den fra julenissen Det bør være plug&play å koble den til, men det finner du fort ut. Hvilken modell blaupunkt sitter i bilen nå? Når du får deg forsterker, så skal du prioritere fronthøyttalerene dine, det er foran du sitter og kjører, og det er mest riktig å ha lyden foran. Fronthøyttalerene dine er utstyrt med delefilter, og i de fleste tilfeller så blir den totale impedansen 4ohm på slike oppsett, selv om diskant og mellomtone/bass er koblet i paralell Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Og så har vi jo slike funksjoner også hvor en iphon sammen med dette gir en artig helhet: http://www.bestbilstereo.no/index.php?nr=90&case=4&id=4972&idkategori=792&kat_name=AppRadio%20for%20IPHONE%204&prod_name=Pioneer%20SPH-DA01&startrow= Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Hehe, har ikke iPhone Det bør være plug&play å koble den til, men det finner du fort ut. Hvilken modell blaupunkt sitter i bilen nå? "Alicante CD32" Når du får deg forsterker, så skal du prioritere fronthøyttalerene dine, det er foran du sitter og kjører, og det er mest riktig å ha lyden foran. Fronthøyttalerene dine er utstyrt med delefilter, og i de fleste tilfeller så blir den totale impedansen 4ohm på slike oppsett, selv om diskant og mellomtone/bass er koblet i paralell Roger that. Men hvordan tar jeg ut den spilleren som sitter der nå? Tenkte jeg skulle se om det er en sånn overgang der fra før, ellers slenger jeg med det også når jeg bestiller spiller. Men det er jo nødt til å være en overgang der, faktisk, siden Blaunpunkten er satt inn i ettertid. Har prøvd å klemme inn alle mulige steder men den sitter jo bom fast. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Kan være knotete å fjerne ja. Er du heldig holder det med to "spader" dvs noen tynne plater som sklir inn på hver side av radio og klemmer inn festeklipsene. Ofte er også radioen festet i bakkant med en skrue, og da må du dessverre løsne mer. Mange klips og skruer, men absolutt mulig. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Du må nok ha et par slike: http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/5272 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Khudos for den.. :-) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) I see. Bestilte en slik jeg, samt spilleren fra NetOnNet. Gratis frakt fra TransMedia, det liker jeg Kan ofte bli dyrt når man "bare" skal kjøpe slike småting på nett Kunne selvfølgelig ha sjekket eBay, men er ikke nødvendig det da ^^, Anlegget i bilen spiller faktisk utrolig bra som det er nå, tror muligens det er byttet elementer foran jeg altså For det er no jævla trøkk i bassen til originalanlegg å være Så da blir det nok ikke forsterker/nye elementer med det første Endret 26. april 2012 av TMB Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Litt usikker, men i teorien så kan du vel også bytte ut anlegget med et penere foran og så beholde det du har bak. Lyd ut fra det nye anlegget sendes via rca til det gamle anleggets innganger (om det har). Det gamle anlegget kan hjemmes bort i bagasjerommet siden det kun er forsterkeren som skal brukes. Burde vært mulig å få til på et elelr annet vis. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Litt usikker, men i teorien så kan du vel også bytte ut anlegget med et penere foran og så beholde det du har bak. Lyd ut fra det nye anlegget sendes via rca til det gamle anleggets innganger (om det har). Det gamle anlegget kan hjemmes bort i bagasjerommet siden det kun er forsterkeren som skal brukes. Burde vært mulig å få til på et elelr annet vis. Say what?? Han har jo bare en enkel cd-spiller, og skal bytte den med en annen cd-spiller. Noen ekstern forsterker har han vel ikke ennå. Skulle han montert inn en spiller til, og gjemt den gamle en plass, så måtte han jo trukket nye strømledninger osv osv til den nye spilleren. Det er jo da MYE enklere å bare dra ut kontaktene på blaupunkten og koble dem inn i pioneer`n.... Dette er jeg 99% sikker på er standard iso-kontakter, så da er det plug&play Endret 26. april 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Han skulle vel ikke ha en cd spiller, kun en mediespiller. Kjenenr ikke så godt til hvordan det er lagt opp og om den andre har innganger osv men tenkte at i teorien så kunne han koble til den nye på vanlig måte med iso pluggene, og bruke høyttalerutgangene på den nye foran. Lurte da på om hvis den nye har utganger og den gamle innganger, om det da var mulig å samtidig leggen en rca kabel mellom den nye og gamle og bruke den gamle som en ren forsterker f.eks til bakhøyttalerne. Vet som sagt ikke om utgangene på den nye slås av om man bruker rca utgangene, elelr om den gamle har innganger i det hele tatt. Bare en ide jeg kom på som kunne vært billig for brukeren. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Se på linken til spilleren han skal kjøpe du Det opplegget du snakker om blir bare masse jobb, og sikkert utgifter.... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Jeg klarte å få løs spilleren uten det spesialverktøyet, brukte 4 små flate skrutrekkere bare. Tok noen bilder av hvordan det er koblet nå. Ser ut som at én del av kablene fra bilen går rett inn i spilleren (brun plugg), mens en annen del går via en slik ISO-overgang. Hvorfor er det slik? Endret 28. april 2012 av TMB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå