Shotherra Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Har en 80mm vifte som jeg ønsker å få vekk vifte susingen, så jeg har tenkt til å redusere spenningen til viften.. Vil bare lodde på en motstand eller no sånt.. hva trenger jeg da? Er det best å redusere spenningen i + eller i - ? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Kjøp en Zalman FanMate. Billig og grei løsning. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Kjøp en Zalman FanMate. Billig og grei løsning. njaa. det koster da noe... vil heller finne noe annet som er billig... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 hvis man skal regne ut en motstand trenger man vell å vite watt eller amper Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 hvis man skal regne ut en motstand trenger man vell å vite watt eller amper stemmer det tror jeg, bare lurte på om noen der viste en enkel måte å gjøre på, sette inn en liten komponent som slipper bare 10v igjennom. (husker ikke hva det heter) Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Bare koble den ledningen som går fra vifta til jord til +5V. Da får du +12V på ene polen og +5V på den andre. Resultatet blir at viften går på 7V. her er bilde av en "dings" jeg laget for å kunne velge 12V, 7V og 5V på viftene mine. http://home.no.net/drerling/images/7V-12V-5V.jpg DrErling Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Bare koble den ledningen som går fra vifta til jord til +5V. Da får du +12V på ene polen og +5V på den andre. Resultatet blir at viften går på 7V. her er bilde av en "dings" jeg laget for å kunne velge 12V, 7V og 5V på viftene mine. http://home.no.net/drerling/images/7V-12V-5V.jpg DrErling så grei ut den men jeg likten den ikke, det ble for mye å fikle med. Ikke det at jeg ikke har peiling..... Vil egentlig bar gjøre det ganske enkelt Lenke til kommentar
Dezept Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 funker fint å lodde på et par resistorer samma ****** om den er på pluss eller minus Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 funker fint å lodde på et par resistorer samma kjøss om den er på pluss eller minus da trenger jeg bare et par motstander.. hvor får jeg tak i de? muligens jeg kan få tak i de fra en jeg kjenner... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 så grei ut den men jeg likten den ikke, det ble for mye å fikle med. Ikke det at jeg ikke har peiling..... Vil egentlig bar gjøre det ganske enkelt var den der for vanskelig? to sukkerbiter og et par ledning-biter? Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Er jo mye mer slit å sette inn en motstand. Jeg har 5v på vifta i psu nå, går knapt an å høre. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 så grei ut den men jeg likten den ikke, det ble for mye å fikle med. Ikke det at jeg ikke har peiling..... Vil egentlig bar gjøre det ganske enkelt var den der for vanskelig? to sukkerbiter og et par ledning-biter? nei, det er ikke vanskelgig men håpte at noen viste om en komponent som bare slipper igjennnom 10v.. Hva med å koble opp en regulator som jeg kan regulere spenningen med, og sette den rett under luft inntaket foran, slik at den lille pinnen bare stikker ut... Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Er jo mye mer slit å sette inn en motstand. Jeg har 5v på vifta i psu nå, går knapt an å høre. joda men nå har jeg en løsning.... (les mitt innlegg over) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 jepp klarte det.. fant en variabel motstander som du vrir på og dermed senker øker spenningen! prøvde den på 2-3v og den begynte å ryke! og så glødet den og jeg tror motstanden gikk flyten .. nå blir den ikke no varm lenger men før brant jeg meg på den!! Nå tror jeg bare en juster den ned til 5v ... men det ble stillere.. he he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå