Gå til innhold

Studere i utlandet med realkompetanse

Zappy

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

skal flytte til Wien i Juni og ønsker å ta en bachelor i "Information and Communication Systems and Services".

Jeg har ikke generell studiekompetanse, men i følge Lisboa konvensjonen:

"if you are in possesion of a valid school leaving certificate and qualify for higher education studies in your home courntry, you also qualify for higher education in Austria" (kilde: www.studyineurope.eu/study-in-austria/admission/requirements )

I Norge har jeg rett til å studere på grunnlag av realkompetanse. Jeg tok IKT Driftsfag på videregående, har fagbrev, samt 7 år relevant arbeidserfaring.

Jeg holder på med å få oversatt fagbrevet\kompetansebeviset så jeg kan sende det til skolene jeg søker på, men regner med jeg trenger noe mer?

Snakket med samordna opptak om et bevis på at jeg har rett til å studere i Norge, men de sa bare at dette var det kun skolene selv som vurderte.

Noen som har noen ide på om dette vil la seg gjøre for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer ikke helt slik. Det er kun GENS, generell studiekompetanse, og vitnemål fra videregående skole som Norge anser som likeverdig under Lisboakonvensjonen som "qualifications [...] meeting the general requirements for access to higher education" etter artikkel IV.1. Det er altså bare GENS/vitnemål andre Europarådsland er pliktige til å vurdere som likeverdig sine egne ordninger.

Du har nemlig ikke rett til (opptak på) høyere utdannelse under realkompetansereglene. Det du har krav på, jfr. opptaksforskriften § 3-1, er å bli vurdert om du har kvalifikasjoner på lik linje som de som har generell studiekompetanse.

Du må derfor ta kontakt med de skolene du skal søke på i Østerrike og høre om de har en tilsvarende ordning med realkompetansevurdering. De skal i teorien tilby deg dette på lik linje med egne borgere, jfr. prinsippet i artikkel III.1.

Lisboakonvensjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...