Kentinho Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Hei! Sliter med enorme motivasjonsproblemer i studiet jeg går nå. Ser dårlig ut både med eksamen til våren og semesteroppgave som vi holder på med. Har fått inntrykk av at jobbmulighetene er mange etter endt utdanning, men mange av fagene synes jeg er direkte uinteressante. Når motivasjonen er såpass laber mot slutten av 2. semester, så tror jeg ikke dette er noe for meg. Hva slags studier er mer i retning arbeidslivet og yrkestittel? Der hovedfokuset ikke er på oppgaveskriving, metode, empiri og slikt. Skjønner det er dumt å spørre om det nå, rett etter at sæknadsfristen er gått ut, men jeg leter intenst etter et lyspunkt i mitt fremtidige yrkesliv. Akkurat nå ser jeg svært mørkt på det. Finnes det en fremtid for en som bare har allmennfaglig utdanning? Føler liksom jeg har kastet bort mulighetene til et bra liv på grunn av manglende utdanning. Angrer som en hund på at jeg valgte studiespesialisering på videregående. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Hva slags studie er det du går på, alle studier ikke bare teori. Samt har du noen spesialfag som gjør at du kan komme inn på spesielle studier? Hvilke interresser har du, og hva liker du å jobbe med? Lenke til kommentar
Kentinho Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Samfunnssikkerhet og miljø. Kan nok bare slå i bordet med generell studiekompetanse. På interessenivå er jeg ekstremt interessert i sport, men ser ikke hva slags yrkesmuligheter som skulle ligge der. Data, TV, trening er andre interesser. Når det kommer til arbeid så liker jeg både fysisk og "innearbeid". I tillegg har jeg truckførerbevis og trivdes i den lagerjobben jeg hadde tidligere. Noe innen olje har vært drømmen de siste årene. Service-yrket er kanskje det jeg har minst interesse av. Selv om jeg til daglig jobber i butikk. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Forslag: Norges idrettshøyskole Mediefag Informatikk, IT-fag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Har du sjekka kva fag du skal ha i dei neste semestera på utdanninga som du held på med? Det er heilt vanlig at dei fysrste 2-3 semestera er veldig kjedelige fordi du der skal lære all teorien som du treng som grunnlag til dei neste faga som er meir fagaktuelle og derfor meir spennande å jobbe med. Eg vil derfor anbefale at du sjekker om det blir betre seinare før du hopper av utdanninga som du har starta på. Det er heller ikkje forseint å gå yrkesfaglig retning sjølv om du er ferdig med vidaregåande. Med kun allmen som høgaste utdanning så stiller du desverre nesten like svakt som ein person med kun ungdomskule, dette fordi allmenn kun er meint som eit steg opp mot høgare utdanning. Du vil derfor kunne få problemer med å finne deg ein god jobb. Det er sjølvsagt ikkje umogleg, men dersom du skal få ein god jobb med kun allmenn så må du være flink til å selge deg sjølv og overbevise potensielle arbeidsgivere om at du er rette mannen til jobben. Dersom du er skulelei så finnes det også ein del yrker som kun krever kortare kurs, som f.eks vekter. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Du kan se på en del profesjonsutdannelser. Noen har mer teori enn andre, men alle er rettet mot et eller annet yrke. Studerer du på høgskole eller universitet, er det ikke til å komme unna at du må ha en del teori. Diverse bachelorgrader i økonomi og administrasjon gir tilgang til profesjonsyrker som autorisert regnskapsfører eller revisor og lignende. Disse studiene krever kun generell studiekompetanse, men matematikk fra videregående kan være en fordel. Fordelen her er at du kan velge mellom mye forskjellig som kan være rettet mot bestemte yrker eller være mer generelle. Andre profesjoner du kan utdanne deg til av kortere varighet (bachelor), som jeg tror du kan bli med generell studiekompetanse kan være: Fysioterapeut Sykepleier Vernepleier Sosionom Journalist Barnevern Med en bachelorgrad i økonomiske, juridiske eller samfunnsvitenskapelige fag kan du også bli for eksempel saksbehandler i offentlig forvaltning. Dersom du vil ta yrkesfag på videregående skole er det aldri for sent! Av de jeg kjenner som selv har gått yrkesfag, har jeg fått vite at det er en stor andel av de som går på skole eller er i praksis som er eldre enn de som kommer rett fra ungdomsskolen. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg har mistanke om at du ikke er spesielt gammel. Dersom en person har tatt studiespesialisering og gått noen år på universitetet og bestemmer seg for at han/hun egentlig ville ta yrkesfag, og avslutter praksisperioden og kommer i jobb som 30-åring: Hva er egentlig problemet? Hvis dette er jobben som passer denne personen, vil han/hun potensielt kunne være i arbeid i over 30 år. Endret 27. april 2012 av magneman Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Bare for å nevne kjapt. Angående det du sa med "Der hovedfokuset ikke er på oppgaveskriving, metode, empiri og slikt". Det er teori, oppgaveskriving, osv, osv, etc, i alle høyere utdannelser. Jeg studerer informasjonssikkerhet (it studie), jeg så aldri for meg at jeg skulle skrive analyser, refleksjonsnotater, studere internasjonale standarder og "best-practices", men sånn er det. Bare siden noe er "profesjonsrettet" så medfører det ikke mindre skriving og teori. Tror neppe du har "kastet bort et liv" bare siden du har valgt feil studie nå, og ikke rakk søknadsfristen. Se på det sånn da: Person A bruker 1 år på å ta opp fag fra vgs, så utdanner seg til lege, dette blir da totalt minst 7 år. Så tar person B å venter 4 år (jobber litt her og der, reiser) for å så ta en bachelor. De er like fort ut i arbeidsmarkedet, person A har dobelt så mye i studielån (men muligens bedre lønn da ). Man kan ombestemme seg, gjøre noe nytt, når som helst. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå