Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salg av bil.

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal mest sannsynlig selge bilen min om ikke lenge.

Den har noen småfeil og selvfølgelig fått en større (starter plutselig ikke >.<) nå nylig.

Jeg har aldri før solgt en bil. Noen som kan ta skritt for skritt hvordan dette skal gjøres? Tenker på omregistrering, kontrakt, forsikring osv.

Blir selvfølgelig å opplyse om alle feila jeg veit om på bilen, da jeg ikke vil få pes senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har solgt noen bruktbiler gjennom årene, så kan dele mine erfaringer

1) Legg bilen ut på finn.no eller lignende.

2) Få en kjøper.

- Her sier mine erfaringer at du ikke skal stole på noen før kontrakten er undertegnet. Er utrolig mange som f.eks ringer og sier at de skal ha bilen uansett, men som aldri dukker opp, eller trekker seg etter å ha sett på den. Med andre ord, si ja til alle visninger uavhengig om noen har sagt de skal kjøpe bilen. I beste fall kan du få til en budrunde, og dermed heve prisen litt.

3) Når du har fått en endelig kjøper er det to dokumenter du må fylle ut:

- Del 2 av vognkortet ditt; Det er dette som DU selv sender inn til statensvegvesen som forteller dem at bilen skal registreres på ny eier.

- Kjøpskontrakt; NAF har en grei en som ligger på deres hjemmeside. Husk å opplyse om alle feil som du selv kjenner til. På den måten kan du selge med god samvittighet.

4) Forsikringen kan sies opp når den nye eieren har fått kjøretøyet registrert på seg, og har skaffet seg sin egen forsikring på bilen.

Lenke til kommentar

Har en kjøper på handen, men han har ikke sett bilen enda, og alt kan som sagt skje.

Om han kommer og ser på bilen, og sier at han skal ha den, skal man skrive kontrakt der og da, han tar bilen og kjører? eller?

Er det uansett om man tar betaling kontant eller via nettbank?

Når vet jeg at han har fått kjøretøyet registrert på seg?

Lenke til kommentar

Ikke skriv kontrakt før du har pengene på bordet, eventuelt kvittering fra nettbanken på at h*n har betalt. Er "normalt" at kjøper først ser på bilen, reiser hjem igjen, kommer tilbake med penger, signerer salgskontrakt og vognkort Del2 og tar så med seg bilen. Husk at begge parter skal ha en kopi av salgskontrakten, og at det er selger som skal sende inn del2 av vognkortet.

Du kan sende SMS med kodeord REGNR etterfulgt av registreringsnummeret til bilen til 2282, du vil da umiddelbart få sms tilbake om hvem bilen er registrert på. Feks: "REGNR ST12345".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...