smort1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Mht. div. linser på mFT! Prøver ut diverse gamle med OM-innfatninger og adapter MF-2. Litt artig med manuelle innstillinger osv., i tillegg til at det er spennende å sammenligne med bilder tatt med vanlige mFt-linser. De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg. Nå har jeg også tenkt å prøve noen Canon EOS-objektiver med et adapter EOS -M4/3. I den sammenheng lurer jeg på dette med brennvidder......! Skal f.eks. prøve en 28-90mm Canon Eos på min E-P3. Hva er faktoren mht. sammelignbar brennvidde (35mm) her? Er det som ellers på 4/3 ( x2)? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Det er 2x der også . På 4/3, så vil du alltid ha cropfaktor på 2x.35mm er og blir 35mm, vettu. Nå er vel 28-90mm-en et typisk Canon plast-rør av heller tvilsom kvalitet? Tror ikke jeg hadde brukt penger på en adapter for å prøve ut den. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Det er 2x der også . På 4/3, så vil du alltid ha cropfaktor på 2x.35mm er og blir 35mm, vettu. Nå er vel 28-90mm-en et typisk Canon plast-rør av heller tvilsom kvalitet? Tror ikke jeg hadde brukt penger på en adapter for å prøve ut den. Takker Tomsi! Var det jeg trodde.... Har jo mange andre Canonlinser , og selvsagt bedre linser en "plast-røret", men synes det er greit å begynne i den dårligste enden og jobbe seg oppover..... , og adapteret har jeg jo uansett...... , så..... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Da fikk jeg prøveskutt gjennom kontorvinduet med "plast-røret"! Canon EF 28-90mm f/4-5.6 USM Ultrasonic Zoom koblet på E-P3'en med adapter EOS-m4/3! Gikk jo helt greit det! Endret 25. april 2012 av smort1 Lenke til kommentar
eks Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Gammel legacy-optikk funker fint på mFT, jeg skal ta meg noen runder med OM Zuiko objektivene mine på E-M5 når jeg får tid... Vurderer stadig å utvide utvalget mitt av gammel manuell optikk, jf denne tråden. Med 135/2,8 er det best å bruke hele grepet, siden den veier en hel del og er ganske fremtung, med de to andre går det greit å bare bruke horisontalgrepet... Manuellfokusering går veldig fint, selv uten forstørrelse, men det kommer an på motivet. Er det detaljer/mønster i motivet er det ikke nødvendig med forstørrelse på 50mm og 135. Med fisheyen stopper jeg bare ned til f8 og stiller fokus litt ifra uendelig, så er ca alt fra 3 meter til uendelig i fokus... Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg. Det vil jeg si er skikkelig rævva optikk Det er mye om dette i E-P1 tråden; http://www.diskusjon...ic=1131569&st=0 Hva med Helios 44M-6 vidåpen på NX100: Trur dette er E-P2 med Zeiss Pancolar 50/[email protected] Utstyrsbilder: Jeg er litt glad den tiden er over. Samyang 7,5mm FE blir den eneste MF optikken i min bag, kun AF optikk av god kvalitet. Skal t.o.m. holde meg unna billig fastoptikk av ymse kvalitet(les; Sigma). Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 De mest lyssterke gamle linser med OM-tilkobling som jeg har prøvd er f/1.8... for meg ser det ut til at de skarpeste og mest detaljerte bilder oppnås med f/11 eller f/16 som blendervalg. Det vil jeg si er skikkelig rævva optikk Det er mye om dette i E-P1 tråden; http://www.diskusjon...ic=1131569&st=0 Jeg er litt glad den tiden er over. Samyang 7,5mm FE blir den eneste MF optikken i min bag, kun AF optikk av god kvalitet. Skal t.o.m. holde meg unna billig fastoptikk av ymse kvalitet(les; Sigma). Jau då, det er nok mye som kan sies om både dette og hint! Takker for losing til den tråden. Interessant stoff å finne der.... Artig i perioder å drive med utprøving av alskens billig "leketøy" til de Pen'e (og de fleste andre kameraer for den saks skyld)! Blir nok aldri for gammel til lek, selv om en alltid faller tilbake til den "seriøse" delen.... Skal nok finne fram en del "andre" OM-linser fra loftet (rydde først)..... , mener å huske både Soligor og Albinar m.fl. i tillegg til Olyene... Spennende å prøve om ikke annet.... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Gammel legacy-optikk funker fint på mFT, jeg skal ta meg noen runder med OM Zuiko objektivene mine på E-M5 når jeg får tid... Vurderer stadig å utvide utvalget mitt av gammel manuell optikk, jf denne tråden. Med 135/2,8 er det best å bruke hele grepet, siden den veier en hel del og er ganske fremtung, med de to andre går det greit å bare bruke horisontalgrepet... Manuellfokusering går veldig fint, selv uten forstørrelse, men det kommer an på motivet. Er det detaljer/mønster i motivet er det ikke nødvendig med forstørrelse på 50mm og 135. Med fisheyen stopper jeg bare ned til f8 og stiller fokus litt ifra uendelig, så er ca alt fra 3 meter til uendelig i fokus... Takker for tips om den tråden! Har tidligere prøvd FD på FT, og det funket forsåvidt greit. Blir vel til å prøve på mFT også (kjenner jeg meg rett) - får rote fram noen gamle FD-objektiver igjen snart kanskje.... Artig dette gitt! Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Fortsetter å teste med gamle objektiver med OM-fatning. Fant igjen flere objektiver på loftet... Denne gangen en COATED SUPER ALBINAR AUTO 1:2.8 f=28mm koblet på min E-P3 med adapter MF-2! Iso200 , f11 Bildet er tatt ut gjennom et kontorvindu (ser vel noen reflekser av vindusglasset)..... Tja, hm..., gikk vel greit nok, men muligens bedre med noen andre objektiver tidligere kanskje.... Endret 26. april 2012 av smort1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Så et forsøk med "plastrøret" Canon EF 28-90mm f/4-5.6 USM Ultrasonic Zoom på MFT ved hjelp av EOS-OM adapter på MF-2, montert på Olympus PEN E-P3! Iso 200, 90mm Tja, hm .... Endret 3. mai 2012 av smort1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå