Gå til innhold

[Løst] Studievalg

Trifate

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har søkt en del studier nå og har valgt ett studie med meget høye poengkrav som førstevalg. Det jeg lurer på er, sett at jeg ikke skulle komme inn på mitt første valg, hvordan blir jeg vurdert opp mot de som har si mitt andre valg, som sitt første valg?

Si jeg har 55 poeng, og en annen har 45 poeng. Jeg har studiet som tredje valg, han/hun har det som første valg. Hvem kommer inn?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar helt feil nå: om du ikke kommer inn på første valget så vil du stille på samme måte på 2. Så om du har 55poeng og en annen har feks 45. så vil du komme inn.

Mener det er sånn ihvertfall :)

Rådgiver på skolen burde ha info om dette.

Lenke til kommentar

Var rett det. Fikk svar fra samordna opptak nå om noen andre skulle lure på det samme :)

"Hei,

Hvilket nr. studiet er i prioriteringslisten er ikke relevant for hvordan du stiller i forhold til andre søkere, da det er dine poeng som er avgjørende for om du blir tatt opp til et studie, ikke om det er første- eller andrevalg. Du bør alltid sette opp prioriteringslisten i den rekkefølgen du helst ønsker å gå.

Vi anbefaler alltid alle å sette det studiet de ønsker aller mest å gå på som 1.valg. Dette på grunn av at dersom du får tilbud om 1.valget ditt vil alle andre valg falle vekk. Kommer du ikke inn på 1.valget og f.eks. får tilbud om 2.valget skal du også få tilbud om å stå på venteliste på 1.valget ditt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...