ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Statens havarikommisjon for transport vil ha større fokus på bilbeltebruk i buss Takk for en interessant lenke. Det er dog også interessant at i bussen ble ingen alvorlig skadd, til tross for den manglende bilbeltebruken(?) AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg har sett statistikkene du presenterte og det virker overbevisende tryggere med buss, men i akkurat denne ulykken skyldes det nok litt flaks: - Dette var en møteulykke med mindre kjøretøyer, ikke utforkjøring eller kollisjon med fjellvegg eller tunge kjøretøy. - Bussen mistet en del hastighet i den første kollisjonen og hadde dermed redusert hastighet ved kollisjon nr 2. Passasjerene var kanskje også presset inn mot setet foran i det de kolliderte for 2. gang. Hadde de hatt full hastighet i treffet med minibussen og en viss avstand til stolryggen foran så kunne det gått verre. - Bussjåføren og en passasjer ble kastet ut av bussen i kollisjon nr 2. Det er bare flaks at de to ikke ble alvorlig skadet eller drept. - 29 av de 42 i bussen fikk lettere skader. Hadde alle brukt setebelte ville det kanskje vært få eller ingen mindre skader og dermed flere til å hjelpe de som var skadd i andre kjøretøyer. Kilde På den andre siden så viser det at bussulykker med hele 80 km/t kan gå relativt bra for de i bussen, selv uten belter. Det er jo ganske imponerende i seg selv når man samtidig regner det som temmelig dødelig om man kolliderer i 80 km/t med bil uten belte. Belter er et billig tiltak (Jeg vil tippe på ca 1% av en ny buss sin pris), men sikkerhetsgevinsten er nok ganske lave i by- og boligstrøk-hastigheter. Det er vel først og fremst turbusser som har nevneverdig sikkerhetsløft av belter. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er da krav om å bruke belte på distrikts busser og Ekspress busser.... 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 er det ingen fokus på kollisjoner der bussen treffer noe hard ( en personbil er myk i denne sammenhengen ) ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 er det ingen fokus på kollisjoner der bussen treffer noe hard ( en personbil er myk i denne sammenhengen ) ? Hva mener du med "ingen fokus" jeg har vist tall der slike typer kollisjoner er med. Om du vil ha tall som kun omhandler det, så er det bare å finne det fram og poste det. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 er det ingen fokus på kollisjoner der bussen treffer noe hard ( en personbil er myk i denne sammenhengen ) ? Hva mener du med "ingen fokus" jeg har vist tall der slike typer kollisjoner er med. Om du vil ha tall som kun omhandler det, så er det bare å finne det fram og poste det. AtW Så god som alle koalisjoner med buss virker å bare forkomme med et annet kjøre. derfor synes jeg at det er litt rart at det er så lit fokus på koalisjoner når bussen kjører i fjellveggen ,eller havner utenfor veien og velter. Det har også hendt at vinden har blåst busser av veien. Alle disse punktene virker å være veldig lavt prioritert Det kan virke som om det bare er noen få her på forumet som faktisk er opptatt av det Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 er det ingen fokus på kollisjoner der bussen treffer noe hard ( en personbil er myk i denne sammenhengen ) ? Hva mener du med "ingen fokus" jeg har vist tall der slike typer kollisjoner er med. Om du vil ha tall som kun omhandler det, så er det bare å finne det fram og poste det. AtW Så god som alle koalisjoner med buss virker å bare forkomme med et annet kjøre. derfor synes jeg at det er litt rart at det er så lit fokus på koalisjoner når bussen kjører i fjellveggen ,eller havner utenfor veien og velter. Det har også hendt at vinden har blåst busser av veien. Alle disse punktene virker å være veldig lavt prioritert Det kan virke som om det bare er noen få her på forumet som faktisk er opptatt av det Lavt prioritert av hvem? Ingen fokus av hvem? Jeg og de fleste andre har snakket om totale antallet ulykker, både med andre kjøretøy involvert og ikke. Om du kun vil ha data om kollisjoner uten andre kjøretøy, så er det bare å finne fram data, jeg er interessert. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvis man følger med i media så virker det som sikkerheten i bussen går mellom buss og andre kjøretøy. hvis man f.eks ser på hvordan et autovern er utformet så viker det lit spinkelt til å kunne motstå en stor og tung buss eller sagt på en annen måte så virker det lit tilfeldig om autovernet klarer å stoppe en buss fra kjøre utfor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvis man følger med i media så virker det som sikkerheten i bussen går mellom buss og andre kjøretøy. hvis man f.eks ser på hvordan et autovern er utformet så viker det lit spinkelt til å kunne motstå en stor og tung buss eller sagt på en annen måte så virker det lit tilfeldig om autovernet klarer å stoppe en buss fra kjøre utfor Hva med å prøve å finne fram faktiske data, istedet for å spekulere i hva det virker som media skriver om og ikke, eller hva det virker som en buss tåler? Da blir diskusjonen med ett litt mer interessant. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvem er det da som gir ut korrekt data ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hvem er det da som gir ut korrekt data ? Statens vegvesen, TØI og SSB er vel kanskje det mest nærliggende, og lignende europeiske instutisjoner om man vil se utover litt. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg vet ikke om jeg vil stole så mye på statens vegvesen. De gjør så mye rart , og for tiden leker de bukken ved saltsekken Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Da får du gjøre som du pleier da.... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg vet ikke om jeg vil stole så mye på statens vegvesen. De gjør så mye rart , og for tiden leker de bukken ved saltsekken Om du tror statens vegvesen forfalsker data i buss sin fordel (uten at jeg skjønner hvorfor de skal gjøre det), så greit nok, da får du ignorere statens vegvesen og se om du finner data fra andre steder, er ikke verre. AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er ikke snakk om å forfalske Data men å unngå å ta med en del data. ( jeg tviler at man kan kalle det for forfalskning ) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Du imponerer veldig ATWindsor! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Svensk trafikkforsker konkluderer: Farligere å ta bussen enn å kjøre bil. Anders Wretstrand Originalrapport Endret 5. september 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Svensk trafikkforsker konkluderer: Farligere å ta bussen enn å kjøre bil. Anders Wretstrand Originalrapport Veldig interessant. Det gir jo ett nytt perspektiv, fordi bussen (selv om forskjellen tilsynelatende er mindre i byer i følge denne undersøkelsen), fortsatt er tryggere enn bil å være når den kjører. Men den er ett mer uttrygt kjøretøy når man tar med skader til og fra bussen og i forbindelse med påstigning. Kanskje man må tenke litt alternativt med bussikkerhet? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Den konklusjonen er lit vell løs , etter min mening alt er farlig hvis man ikke følger reglen og bruker sikkerhetsutstyret Angående det å ramle når man går av eller på bussen Man kan også ramle når man går inn eller ut av en bil Slik jeg forsto det så kom det ikke klart frem hvorfor man ramlet når man gikk av eller på bussen. var det fordi sjåføren kjørte før man fik satt seg , eller var det fordi det var glatt ? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Men du ramler ikke så "langt" ned når du går av bussen. Opplevd selv med en kompis som skulle sette seg og bussen skulle hive seg ut i 60 sone uten å sjekke blindsonen når det var en lastebil der. Lastebilen tutet selvsagt og bussen bråstoppet, nesten ingen fart. Kompisen min treffer kanten ved døra i midten av bussen og var helt blå i en mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå