Gå til innhold

Sikkerhet i buss vs bil


Olum

Anbefalte innlegg

Ståplasser kontra sitteplasser på en stadion vil gi mindre utslag enn i en buss.
Jeg kan ikke se at det intuitivt er riktig. Fjerningen av ståtribunene kunne fort mer enn halvere antall potensielt solgte biletter per areal og i tillegg medføre store byggekostnader. Hva som koster mest i denne sammenligningen aner jeg ikke.

 

Jauda. Det koster jo med en buss pr buss som er i dag også. Men det spiller ingen rolle. Sammenligningen er der, eg synest ikke den var så god :)

 

En kollektivtransport som allerede er dårlig, ville blitt katastrofalt mye dårligere, eller veldig mye dyrere om man fjernet alle ståplasser på bybussene. Reglene for når seter med sele er påbudt i busser har noe med antall km i en viss fartsgrense og avstand mellom stoppene så vidt meg bekjent. Disse bussene har da heller ikke ståplasser, f.eks ekspressbussene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når man ser på denne debatten og leser litt mellom linjen så er det noen punkter som slår meg .

- hvorfor skal man beregne sikkerheten i bussen bare ved å sette det opp mot sikkerheten i en person bil .

som det er snakk om hvem som overlever hvis en personbil og en buss kolliderer med hverandre.

en buss kan god være utsatt for ulykker uten at det er andre kjøretøy innlandet

 

- hvis man bare skal bruke settene i bussene så vil kapasiteten bli omtrent halvert .

hvordan skal man kompassene for det ?

Å bruke dobbelt dekker er lite aktuelt da få veier kan brukes av slike.

underganger og broer er rett og slett ikke høye nok

flere busser gir også mere trafikk

 

Det er også få busser som har plass til flere seter en det er i dag

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man tatt hensyn til at de som kjører buss er vanligvis er erfarne sjåfører ?

Det kan man ikke si om alle de andre som ferdes i trafikken

 

Det er skader og dødsfall per kilometer og per time. Det er ikke tatt hensyn til noe som helst utover det, de bussene, de busssjåførene og de kollisjonene som er i virkeligheten, ikke kompensert for noe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
- hvis man bare skal bruke settene i bussene så vil kapasiteten bli omtrent halvert.

Så galt er det ikke. Det er snakk om ca 20-30% reduksjon i makskapasitet.

 

hvordan skal man kompassene for det ?

Å bruke dobbelt dekker er lite aktuelt da få veier kan brukes av slike.

underganger og broer er rett og slett ikke høye nok

flere busser gir også mere trafikk

At man ikke kan bruke dobbeltdekkere noen steder betyr ikke at man må unngå det over alt. Dobbeltdekkere kan brukes der det passer.

 

Noen plasser passer det ikke med leddbuss på grunn av trange svinger, men det betyr ikke at man må unngå det over alt. Leddbusser kan brukes der det passer med leddbusser.

 

Noen steder vil sikkert ikke kunne betjenes med hverken leddbusser eller dobbeltdekkere. Der kan man vurdere økt antall avganger, omlegging av traseen eller fjerning av hindringer slik at dobbeltdekkere/leddbusser likevel kan brukes.

 

Man må selvsagt gå grundig gjennom alternativene og velge kostnadseffektive og hensiktsmessige løsninger.

 

Det er også få busser som har plass til flere seter en det er i dag

Nesten hele bussparken i Tromsø ble nylig oppgradert fra 38 til 51 seter per buss. Det skyldtes smartere innredning og en liten økning av lengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

konsekvensen av hva man gjør vil nok slå ut forskjellig avhengig av hvor man er hen i landet.

 

Bussene her i Nordland har ikke plass til flere seter.

De største har plass til ca 100 personer / ca 50 seter

 

Et moment man må tenke for å øke kapasiteten er fremkommeligheten.

men det her man vanligvis ikke midler til

Lenke til kommentar
- hvis man bare skal bruke settene i bussene så vil kapasiteten bli omtrent halvert.

Så galt er det ikke. Det er snakk om ca 20-30% reduksjon i makskapasitet.

Det synes jeg høres relativt lavt ut. Leddbussene her i Oslo har en kapasitet på 130 passasjerer. Ut fra hukommelsen tror jeg ikke det er mer enn 50 sitteplasser i bussen pr i dag, muligens mindre, muligens mer. Det vil selvsagt bli plass til flere sitteplasser om ståplassene fjernes, men behovet for plass til barnevogner og funksjonshemmede setter grenser for hvor mange seter som kan installeres.

Lenke til kommentar

Har man såpass store kapasitetproblemer at man må vurdere dobbeltdekkere er bybane et godt alternativ. Bybane har høyere kapasitet per buss og er billigere per passasjer for store passasjermengder (men ikke for små/moderate passasjermengder, da er buss rimeligst).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbeltdekkere koster vel ikke spesielt mye mer enn vanlige busser og krever ikke dyre investeringer i areal og skinnesystem. Når man likevel fornyer bussparken jevnlig tror jeg det kan være lurt å velge dobbeltdekkere for noen strekninger. Det vil også hjelpe på både kapasiteten i rushtiden, bussjåførmangelen og lønnskostnader sammenlignet med vanlige busser.

 

Bybaner (oppå bakken) tror jeg egentlig ikke lønner seg noen steder. De faller mellom kapasiteten til buss og tunellbane/lokaltog, men koster vel langt mer enn kapasitetsfordelen sammenlignet med buss skulle tilsi. Jeg skulle likt å sett lønnsomhetsnivået, eller rettere sagt subsidienivået regnet per passasjer-km for de ulike systemene i Oslo. En annen ting er at bybanene konkurrerer i stor grad med buss og i liten grad med tog.

Lenke til kommentar

Generell regel : 1 rullestol = 4 seter.

 

Den bussen jeg reiste hjem med i dag hadde flere ståplasser en sitte plasser

(43 mot 39 hvis jeg husker riktig )

 

De lange bussene ( 15 meter ) har noen flere seter.

Her er det omtrent 50/50 % sitteplasser/ ståplasser

 

Hvor mange er det plass til i disse dobletrekkerne og leddbussene ?

Lenke til kommentar

Etter litt googling finner jeg:

 

Vanlige busser: De nye bybussene i Tromsø tar 50 passasjerer + 1 rullestol + en barnevogn. Lengden er 14,7 meter. De 14,7 meter lange vanlige bussene i Trondheim har en kapasitet på 110 personer totalt (stående + sittende).

 

Leddbusser: De 18,75 meter lange leddbussene i Trondheim har en kapasitet på 130 personer (stående + sittende) (18% mer enn de ikke-leddede, mens lengden er 27% lengre. Hvis antall sitteplasser har økt like mye som ståplasser så betyr det 59 sitteplasser.

 

Det finnes dobbeltleddede busser på hele 24,8 meter men der har jeg ikke klart å finne kapasitet eller lengde.

 

Dobbeltdekker: En av de nye utgavene i London har en kapasitet på 79 seter med 11,4 meters busslengde. De finnes i både eldre og kortere utgaver med færre plasser. Setra og Neoplan har dobbeltdekkede turbusser med inntil 79 seter, inkludert guide-setet.

 

Det finnes leddede dobbeltdekkere men der har jeg ikke klart å finne kapasitet eller lengde.

Lenke til kommentar

Toledds busser har kapasitet på cirka 180-200 passasjerer. I Oslo vurderes det å sette inn toledds busser på ruten Fornebu-Tonsenhagen, men kun som en midlertidig løsning til man har fått på plass skinnegående transportmidler. På lengre sikt skal det bygges t-bane til Fornebu og bybane til Tonsenhagen.

 

Busser (inkludert toledds busser) i vanlige bygater kan transportere opp til 2.500 passasjerer per time per retning effektivt. For større passasjermengder blir det nødvendig med egne bussveier/infrastruktur, og da koster det fort såpass mye at man like gjerne kan bygge bybane. Dette er en problemstilling som er spesielt aktuelt i Norge siden norske bygater ofte er så bratte at leddbusser ikke klarer å kjøre opp dem for egen motor.

 

Bybaner er effektivt for opp til cirka 15.000 passasjerer per time per retning. Over det er t-bane mest effektivt.

 

En moderne bybane bygges med egen trase atskilt fra annen trafikk utenfor bysentrum. Det som skiller en bybane (utenfor sentrum) fra en t-bane er luftledninger istedenfor strømskinne, at man tillater noen få planoverganer (som kan fjernes ved omlegging til t-bane) og utforming av stasjonsplattformer. De sentrumsperifere delene av en moderne bybane kan altså relativt lett bygges om til t-bane når behovet tilsier det, og påkobles en t-banetunnel gjennom sentrum. Flere av de vestlige grenene på Oslos t-banenett er tidligere trikkelinjer som er bygd om til t-banestandard.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Etter litt googling finner jeg:

 

Vanlige busser: De nye bybussene i Tromsø tar 50 passasjerer + 1 rullestol + en barnevogn. Lengden er 14,7 meter. De 14,7 meter lange vanlige bussene i Trondheim har en kapasitet på 110 personer totalt (stående + sittende).

 

Leddbusser: De 18,75 meter lange leddbussene i Trondheim har en kapasitet på 130 personer (stående + sittende) (18% mer enn de ikke-leddede, mens lengden er 27% lengre. Hvis antall sitteplasser har økt like mye som ståplasser så betyr det 59 sitteplasser.

 

Det finnes dobbeltleddede busser på hele 24,8 meter men der har jeg ikke klart å finne kapasitet eller lengde.

 

Dobbeltdekker: En av de nye utgavene i London har en kapasitet på 79 seter med 11,4 meters busslengde. De finnes i både eldre og kortere utgaver med færre plasser. Setra og Neoplan har dobbeltdekkede turbusser med inntil 79 seter, inkludert guide-setet.

 

Det finnes leddede dobbeltdekkere men der har jeg ikke klart å finne kapasitet eller lengde.

 

Hvordan kommer du frem til 110 passasjerer ?

her i Bodø der bussen er ca 15 meter lang og der sies det et maks kapasitet er 100 passasjerer.

Siden bussen er 3 år gamle så må man regne med at det er samme type som de som går i Tromsø.

 

hvis en med rullestol tar bussen eller det er barnevogner i bussen så blir kapasiteten lit redusert

Lenke til kommentar

Hvis man ser på alle bussene som kjører rundt r så har jo alle merkene modeller som skiller seg svert lite fra hverandre.

 

I dag er det jo i praksis liten forskjell mellom en Volvo og en Scania hvis man plukker ut en bestem modell.f.eks den typen som er beregnet til bytrafikk.

Tar man turistklassen så kan jeg heller ikke se at forskjellen er stor .

 

Det enste må være føreplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...