ATWindsor Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Din påstand er feil, ingen har presentert statistikk med buss vs vegg og buss vs vegg. Statistikken er for total ulykkesfrekvens og risiko, ingen "blander sammen" noe. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 ingen "blander sammen" noe. Dette er feil. Eg vet en som blander sammen noe. 5 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Vanskelig å få med seg dette innlegget? Hepp, mine venner. Denne tråden er innviet for snedige ting som savner/mangler en logisk forklaring på, samt relevante svar. Ørten sider lange diskusjoner om ballen er rundt, kan dere ta i en egen dedikert tråd. Om nødvendig da... Takk Er dere ferdige med bussdiskusjonen eller må den splittes ut til en egen tråd? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Og forresten: Hvis du alltid står i midtgangen, så hjelper det deg uansett ikke at bussen har setebelter ... Det går neppe bra med de stående uansett i en kræsj, men jeg vil tro det er en fordel at de ikke får alle de sittende passasjerene over seg i tillegg. Bussene har ingen krasjsoner, ingen forterket kupé. Ingen busser blir noensinne krasjtestet, de bare bygges etter minimumsreglene. Jøss, dette var jeg ikke klar over. Jeg har mange ganger tenkt på hvor spinkelt overbygget er med tanke på velt. Jeg mistenker at en utforkjøring som gjør at bussen ruller over på taket fort kan få hele overbygget til å klappe sammen. Skummel tanke, som også støtter opp om en framtidig bussdød grunnet autonome biler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Er dere ferdige med bussdiskusjonen eller må den splittes ut til en egen tråd? Jeg splitter det ut så vi kan diskutere videre dette interessante temaet uten å ødelegge snedige ting-tråden. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Og forresten: Hvis du alltid står i midtgangen, så hjelper det deg uansett ikke at bussen har setebelter ... Det går neppe bra med de stående uansett i en kræsj, men jeg vil tro det er en fordel at de ikke får alle de sittende passasjerene over seg i tillegg. Bussene har ingen krasjsoner, ingen forterket kupé. Ingen busser blir noensinne krasjtestet, de bare bygges etter minimumsreglene. Jøss, dette var jeg ikke klar over. Jeg har mange ganger tenkt på hvor spinkelt overbygget er med tanke på velt. Jeg mistenker at en utforkjøring som gjør at bussen ruller over på taket fort kan få hele overbygget til å klappe sammen. Skummel tanke, som også støtter opp om en framtidig bussdød grunnet autonome biler. Gjør det det? Tallene jeg har vist til tyder på færre personskader og dødsfall per ulykke i buss. AtW 1 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt, hvorfor er det ingen som hever på øyenbrynene av at folk står og holder seg fast på en buss i 80km/t, mens man får en bot på 1500kr om man ikke bruker belte i bil? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Tilbake til det opprinnelige spørsmålet mitt, hvorfor er det ingen som hever på øyenbrynene av at folk står og holder seg fast på en buss i 80km/t, mens man får en bot på 1500kr om man ikke bruker belte i bil? Basert på det jeg har funnet, så er vel kanskje svaret at førstnevnte er tryggere enn sistnevnte. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Tipper det handler om økonomi. Skulle man fjernet ståplasser ville det kostet uhorvelige summer. Koster lite å bøtelegge folk for manglende setebeltebruk. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Smeller du mot en fjellevegg i 80km/t, har det lite å si hva slags kjøretøy du er i, så lenge du ikke er spent fast. Du vil bli slengt veggimellom uansett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Smeller du mot en fjellevegg i 80km/t, har det lite å si hva slags kjøretøy du er i, så lenge du ikke er spent fast. Du vil bli slengt veggimellom uansett. Så er spørsmålet mitt, "hva så"? Om det faktisk er rikitg at man er tryggere i buss per kollisjon, så er man det, uansett hvor mange hypotetiske situasjoner man lister opp. Kanskje busser vesentlig sjeldnere "smeller i fjellveggen" når de er i 80-soner. AtW 1 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Jeg har kjørt mye buss og har sett massevis av nestenulykker og at par mer alvorlige.Det skal ikke mer til enn at bussen bråbremser for at folk blir kastet flere meter forover i bussen. Var også med i en bussulykke selv en gang. Den første snøen hadde kommet, og bussen hadde selvfølgelig ikke vinterdekk. Vi mistet totalt grepet nedover en bakke og hele jævelen av en leddbuss sjanglet fram og tilbake mot bunn av bakken. Der kastet bussjåføren rattet over, før det bakre leddet traff en bil. Selv om vi ikke sklidde fortere enn 40-50km/t ble folk slengt i full fart inn i seter, vinduer og veggen. Bare flaks at ingen ble alvorlig skadd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Jeg har kjørt mye buss og har sett massevis av nestenulykker og at par mer alvorlige.Det skal ikke mer til enn at bussen bråbremser for at folk blir kastet flere meter forover i bussen. Var også med i en bussulykke selv en gang. Den første snøen hadde kommet, og bussen hadde selvfølgelig ikke vinterdekk. Vi mistet totalt grepet nedover en bakke og hele jævelen av en leddbuss sjanglet fram og tilbake mot bunn av bakken. Der kastet bussjåføren rattet over, før det bakre leddet traff en bil. Selv om vi ikke sklidde fortere enn 40-50km/t ble folk slengt i full fart inn i seter, vinduer og veggen. Bare flaks at ingen ble alvorlig skadd. Ja, det var sikkert kjipe opplevelser. Og folk kan liste opp masse kjipe opplevelser de har hatt med bil, men du skjønner vel at det sier oss minimalt om vi faktisk skal ha en saklig diskusjon om sikkerhet her? AtW 1 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Egentlig skjønner jeg ikke hvor du vil hen? Ja, bussene kjører saktere og er sjeldnere i ulykker. Ja, det er sikkert tryggere å være i en svær buss enn en liten bil om man først skulle være uheldig. Men hvorfor må man alltid sette ting opp mot hverandre når man skal prate om sikkerhet? Selv om det sikkert er mye mer risikosport å kjøre bil enn buss, kan man da likevel jobbe for å bedre sikkerheten. Jeg har ikke noe krav til at alle skal sitte med setebelter på bybussene. Det ville nok endt opp med skyhøye priser. Men i dette beskyttede samfunnet hvor vi får sydd puter under armene, hvorfor er det ingen som har stoppet opp og tenkt: "det å stå på bussen mens den svinger, bremser og akselererer er sikkert ikke helt trygt". Edit: Ser nå at etter at tråden ble splittet ut, har den blitt en tråd om sikkerhet i buss vs bil. Var jo egentlig ikke det jeg lurte på. Endret 25. april 2012 av Olum Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Gjør det det? Tallene jeg har vist til tyder på færre personskader og dødsfall per ulykke i buss. AtW Jeg ser det har kommet frem mye, blant annet ditt innlegg med statistikk fra TØI, senere i tråden. Tipper det handler om økonomi. Skulle man fjernet ståplasser ville det kostet uhorvelige summer. Koster lite å bøtelegge folk for manglende setebeltebruk. Tja, man fikk det til på fotballtribuner over hele Europa. Det er vel bare et spørsmål om politisk vilje og da trengs vel minst én stor ulykke som setter fokus på problemet gjennom media. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Men hvorfor må man alltid sette ting opp mot hverandre når man skal prate om sikkerhet? Fordi det er sånn man får belyst hva som er gode og dårlige løsninger. Lærdom av slike forskjeller vil nettopp bidra til å redusere eller få slutt på de dårlige løsningene og øke fokuset og fremgangen på de gode løsningene. Edit: Ser nå at etter at tråden ble splittet ut, har den blitt en tråd om sikkerhet i buss vs bil. Var jo egentlig ikke det jeg lurte på. Det var jeg som splittet ut diskusjonen og jeg lagde bare en tittel i farta. Siden du står som trådstarter kan du endre tittelen om du vil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Tipper det handler om økonomi. Skulle man fjernet ståplasser ville det kostet uhorvelige summer. Koster lite å bøtelegge folk for manglende setebeltebruk. Tja, man fikk det til på fotballtribuner over hele Europa. Det er vel bare et spørsmål om politisk vilje og da trengs vel minst én stor ulykke som setter fokus på problemet gjennom media. Jepp, politisk vilje om å bruke masse penger og å knipe igjen på kapasiteten på et allerede sprengt kollektivtilbud. Ståplasser kontra sitteplasser på en stadion vil gi mindre utslag enn i en buss. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Egentlig skjønner jeg ikke hvor du vil hen? Ja, bussene kjører saktere og er sjeldnere i ulykker. Ja, det er sikkert tryggere å være i en svær buss enn en liten bil om man først skulle være uheldig. Men hvorfor må man alltid sette ting opp mot hverandre når man skal prate om sikkerhet? Selv om det sikkert er mye mer risikosport å kjøre bil enn buss, kan man da likevel jobbe for å bedre sikkerheten. Jeg har ikke noe krav til at alle skal sitte med setebelter på bybussene. Det ville nok endt opp med skyhøye priser. Men i dette beskyttede samfunnet hvor vi får sydd puter under armene, hvorfor er det ingen som har stoppet opp og tenkt: "det å stå på bussen mens den svinger, bremser og akselererer er sikkert ikke helt trygt". Edit: Ser nå at etter at tråden ble splittet ut, har den blitt en tråd om sikkerhet i buss vs bil. Var jo egentlig ikke det jeg lurte på. Dit jeg vil er at om vi skal få en saklig givende diskusjon ut av dette, så må vi se på ordentlig data, ikke ankedoter. Kanskje er dataene jeg har presentert feil? Men da oppfordrer jeg folk til å komme med nye. Vi kan jo sitte å komme emd så mange anekdoter og teorier vi vil, det som til syvende og sist teller er faktisk risiko. Forøvrig virker det ikke som det sjeldnere er det som karakteriseres som ulykker med buss, men det kan kanskje være fordi ting som "gammel dame klemt i dør" registres som en ulykke. Ellers mener jeg all sikkerhet er snakk om å sette ting oppimot hverandre. Antallet liv spart (eller DALY, som er ett bedre mål), vs kostnder for å spare de, i penger, tid, eller annet. AtW Tipper det handler om økonomi. Skulle man fjernet ståplasser ville det kostet uhorvelige summer. Koster lite å bøtelegge folk for manglende setebeltebruk. Tja, man fikk det til på fotballtribuner over hele Europa. Det er vel bare et spørsmål om politisk vilje og da trengs vel minst én stor ulykke som setter fokus på problemet gjennom media. Mye man kan få til, og kanskje er det fornuftig å gjøre noe med det i buss? Men da må vi først se om de økonomiske kostnadene, kostnadene for samfunnet mere busstrafikk skaper, tidskostnader for folk og andre ting er små nok i forhold til mengden liv som blir spart. AtW 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Jepp, politisk vilje om å bruke masse penger og å knipe igjen på kapasiteten på et allerede sprengt kollektivtilbud. Ståplasser kontra sitteplasser på en stadion vil gi mindre utslag enn i en buss. Må si meg enig med deg her. Vi bør selvsagt jobbe for å få bussreiser trygge, men det er viktig å huske kostnader når tiltak skal vurderes. Jeg ville ikke blitt overrasket om det er billigere totalt sett at enkelte blir skadet eller dør i bilulykker enn det hadde vært om busspassasjerer skulle kjørt bil, med de ekstrakostnadene og skadene det medfører. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Ståplasser kontra sitteplasser på en stadion vil gi mindre utslag enn i en buss. Jeg kan ikke se at det intuitivt er riktig. Fjerningen av ståtribunene kunne fort mer enn halvere antall potensielt solgte biletter per areal og i tillegg medføre store byggekostnader. Hva som koster mest i denne sammenligningen aner jeg ikke. Mye man kan få til, og kanskje er det fornuftig å gjøre noe med det i buss? Men da må vi først se om de økonomiske kostnadene, kostnadene for samfunnet mere busstrafikk skaper, tidskostnader for folk og andre ting er små nok i forhold til mengden liv som blir spart. Helt enig! Kost/nytte-faktoren bør alltid vurderes mot alternativene og man bør tenke ganske vidt på konsekvenser. Kapasitetsmessig burde vi kanskje blitt inspirert av dobbeltdekkerne i London og leddusser når det skal foretas nykjøp. Kostnadsmessig tror jeg det er mye billigere å bestille belter som tilvalg i nye busser enn å ettermontere de i gamle busser. En annen kostnadsfaktor er konkurransen med trikkene (Oslo, Trondheim, Bergen). Jeg tror det er mye billigere per setekilometer å rendyrke busskjøring enn å ha begge transportmidlene. For ikke å snakke om arealeffektivitet og støy. Endret 25. april 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå