Gå til innhold

HP dropper AMD64?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hørtes jo helt vannvittig ut!

Se for deg at en stolprodusent kapper av et ben av den ene stolen sin slik at den andre de selger skal selge bedre?

Blir jo nesten sykt hvis HP tar en slik avgjørelse. AMD må vel bare protestere kraftig da?

Lenke til kommentar

Hehe, morsom strategi HP velger, nå tror jeg likevel HP kommer til å gjøre som markedet ber om (de vil tross alt tjene penger) men de beste analysene tilgjengelige idag tilsier vel at for HP's del er det lite å hente på 64-bits støtten foreløpig, forståelig nok - denne kan bli et salgsargument på sikt, men teknologi bør ikke være et salgsargument i seg selv.

Per i dag er ikke Windows XP for AMD64 klart enda (4-5 mnd?) og der er heller ikke mye som tyder på at særlig mange programvare leverandører står i kø for å 'støtte opp' en ny standard, lukter jeg Intel's soft-money som 'anmoder' software leverandører til å sitte på gjerdet?

Lenke til kommentar

Per i dag er ikke Windows XP for AMD64 klart enda (4-5 mnd?) og der er heller ikke mye som tyder på at særlig mange programvare leverandører står i kø for å 'støtte opp' en ny standard, lukter jeg Intel's soft-money som 'anmoder' software leverandører til å sitte på gjerdet?

Joa, mulig Intel vil prøve å sinke portingen av softwate til 64-bit. Men jeg tror likevel ikke at de klarer å hindre at det skjer. De stør nok ikke i kø for å gkøre dette men de må nok før eller senere på grunn av økende lkonkurranse.

På serversiden og da spesielt Linux og BSD er jo så å si alt som er av store programmer mulig å kjøre som 64-bit eller i ferd med/planlagt snart å bli "portet" til 64-bit.

Når Microsoft har sagt at XP-64 bit kommer snart er det vel ganske risikofyllt å la være å porte til 64-bit å dermed risikere å miste markedsandeler. Dersom Microsoft virkelig lanserer XP 64-bit er det naturlig at de også kommer med en del av softwaren sin i 64-bit utgaver. Tvilsomt om Macromedia, Adobe, Symantec, CA, SAP og andre da vil sitte på gjerde over lengre tid. Med mindre AMD flopper totalt med A64 selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Athlon64 blir noen flopp, den yter ganske bra, men den svarer helt klart ikke til de 'hypede' forventningene mange har.

Problemet er heller AMD's finansielle situasjon som kan gjøre det hele spøkefullt, mange er nok av den grunn skeptiske til å at det første steget på noe med en såpass uavklart fremtid.

Om AMD forsvinner er vel ganske usannsynlig, men hvis IBM, Intel (husk M$/Apple) eller HPQ kjøper AMD så legges naturligvis AMD64 i graven med umiddelbar virkning - den konkurrerer med de øvriges eksisterende 64-bits planer.

Lenke til kommentar

tror det er hp som flopper kolossalt om dette er sant. For det første: det er MYE enklere å porte til X86-64 enn IA-64. Det tok en eller annen programmerer _en_ dag å porte Quake III e.l. til AMD64 plattformen.

hp bæsjer på leggen...

(men, det er vel ingen her som kjøper ferdige hper?)

Lenke til kommentar

HP begynner å bli rimelig desperate. Oppkjøpet av Compaq har overhodet ikke gitt dem bedre lønnsomhet og tallene er stort sett røde over hele fjøla. Spesielt er det PC-delen av HP som overhodet ikke er lønnsomt. Dell derimot, som er HPs hovedkonkurrent på PC-markedet tjener massevis med penger.

Personlig syns jeg et slikt valg av HP ville vært utrolig dumt for dem. Men når bedrifter/personer er desperate, gjør de ofte helteite handlinger bare for å ha gjort noe. Så om Intel kommer der med en bunke penger...

Eller om HP innbitt nekter å se at alle de pengene de spanderte på Itanium ikke var noen god investering likevel ...

Men likevel; å kutte ut et såppass nytt produkt med såppass mye potensiale, må vel bare sies å være drita dumt. :roll:

HP lager gode skrivere... "Skomaker, bli ved din lest"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...