Gå til innhold

Google dropper Linux og stenger tjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min erfaring var at Picasa ikke fungerte noe spesielt godt på Linux-plattformen uansett. Veldig kjedelig, da den har en utrolig fin bildefremviser. Selve sorteringsprogramvaren bryr jeg meg ikke om, vil egentlig kun ha bildefremvisningsprogrammet. Tar gjerne i mot tips til lignende programmer.

Lenke til kommentar

De stengte fordi det var vanskelig å oppdatere i takt med windows-versjonen? Høres relativt tynt ut enn sålenge windows-versjonen i mine øyne ikek akkurat utvikler seg i rekordhastighet, snarere tvert imot.

 

AtW

Windows-versjonens utviklingstempo kan jo ha hatt noe med at de skulle sikre at det fungerte under wine. Det kan potensielt ha hindret bruk av nye windows APIer og/eller krevd for mye utviklings tid av wine.

 

Det er uansett usannsynlig at Google tjente penger (som de jo har som mål å gjøre) på linux versjonen ettersom de velger å slutte å utvikle den. Det finnes også gode og bedre integrerte alternativer (sist jeg prøvde picasa for linux, som riktignok er lenge siden, så så den dirkete malplassert ut), som sikkert betyr at Picasa for linux var lite brukt.

Lenke til kommentar

De stengte fordi det var vanskelig å oppdatere i takt med windows-versjonen? Høres relativt tynt ut enn sålenge windows-versjonen i mine øyne ikek akkurat utvikler seg i rekordhastighet, snarere tvert imot.

 

AtW

 

Hvor mange Linuxbrukere kjenner du som aktivt bruker Picasa?

 

Shotwell, DigiKam & co har mesteparten av den nødvendige funksjonaliteten til slik programvare og kjører native i GNU/Linux.

 

Så lenge Google ikke ønsker å utvikle en egen klient for GNU/Linux, men bruke Wine som en billig usskyldning i stedet, synes jeg det er helt greit at de kutter her. Som Kimme sier, det er ikke noe problem å bruke Picasa gjennom Wine uansett, så de trenger ikke en egen wineversjon bare for å kjøre ett program.

Lenke til kommentar
Google Drive får Linux-klient ganske snart.

Håper det stemmer for Google Drive var hovedbekymringen min med tanke på støtte på kryss av plattformene jeg bruker. Selv om Ubuntu One er et bra alternativ.

 

Kilde

 

The news comes via Google Docs and Drive Manager Teresa Wu, who, in response to a question over the lack of Linux support, told users to ‘hang tight’ as Linux support is being ‘worked on’.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Nylanserte Google Drive skal heller ikke ha Linux-støtte."

 

Dette er et merkelig påstand, som jeg heller ikke finner noen som helst referanse til i kildeartikkelen. Det er ikke akkurat troverdig journalistikk når dere driver med å dikte opp artikkelinnhold.

Endret av joebush
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...