Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen ble treig over natten

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har en 1 år gammel data som jeg valgte deler selv, og bestilte fra komplett.

Dataen har virket som en drøm helt frem til for noen dager siden, da den plutselig begynnte og gå treigt.

Programmene slutter og virke, den lagger visst jeg prøver og spille, og den henger seg opp konstant.

Jeg har gjort dette for og prøve og få den bra igjen:

- Skrudd ut skjermkort og strømmforsyning, og renset den for støv.

- Scannet den med PowerSuite, Norton, CCleaner.

- Scannet etter drivere, og lastet ned de som var gamle.

- Lastet ned ny skjermdriver, selv om den ikke var utdatert.

- Og til slutt tok jeg og reformaterte den, men dette førte bare til at den hengte seg opp enda mer.

Noen som har noen anelse om hva jeg kan gjøre ? Til og med spotify henger seg opp under bruk.

Jeg ønsker helst ikke og sende den inn til reprasjon med det første, for dette vil føre til at det tar en stund før jeg får den tilbake.

Hadde håpet på om noen kunne gi meg noen gode råd på hva jeg kunne ta og prøve, btw er ikke noe spesielt dreven på data, så en enkel forklaring hadde vært greit :p

Takker for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så mye som faktisk kan være gale.

Nå bare kommer jeg med noe ut av det blå:

Det første du kan gjøre er å bare prøve en og en minnebrikke og se om dette hjelper.

Viss det ikke hjelper, prøver du en annen strømforsyning viss du har mulighet.

Har du klokket CPUen ? Fjern denne klokken da, null still BIOSen.

Lenke til kommentar

Ang rambrikkene ja.

Jeg vet ikke hvor mange brikker du har, men går ut fra du har 2 ram brikker ? Da tar du ut den ene og så starter opp pcen. Så tar du den brikken som står i og flytter den til neste spor og så starter opp pcen igjen, slik gjør du til du har gjort dette i alle spor.

Så begynner du igjen med brikke nr 2 og gjør akkurat det samme som du gjor med brikke nr 1.

Viss du har flere brikker så gjør du det samme med dem ;)

BIOS:

Viss du ser på hovedkortet, så har det lite rundt batteri, ta ut dette i 1 minutt og bios er nullstilt.

Nytt spørsmål:

har du rengjort cpu kjøleren for støv? tenker da på viften.

Har du fått bluescreen eller bare henger den seg ?

Bluescreen er at du får blå bakgrunn med masse skift i hvitt.

kommer bare med dette siden du sier du ikke er så datakyndig som du sier, da gjør vi det enkleste først :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ang rambrikkene ja.

Jeg vet ikke hvor mange brikker du har, men går ut fra du har 2 ram brikker ? Da tar du ut den ene og så starter opp pcen. Så tar du den brikken som står i og flytter den til neste spor og så starter opp pcen igjen, slik gjør du til du har gjort dette i alle spor.

Så begynner du igjen med brikke nr 2 og gjør akkurat det samme som du gjor med brikke nr 1.

Viss du har flere brikker så gjør du det samme med dem ;)

BIOS:

Viss du ser på hovedkortet, så har det lite rundt batteri, ta ut dette i 1 minutt og bios er nullstilt.

Nytt spørsmål:

har du rengjort cpu kjøleren for støv? tenker da på viften.

Har du fått bluescreen eller bare henger den seg ?

Bluescreen er at du får blå bakgrunn med masse skift i hvitt.

kommer bare med dette siden du sier du ikke er så datakyndig som du sier, da gjør vi det enkleste først :)

Hehe, takk for at du gjør det enkelt, men har rengjort den ja, men kan ta og gjøre det litt nøyere denne gangen, og nei, har ikke fått bluescreen.

Datan er så treig at jeg bruker flere minutter bare på og få dataen til og gå inn på en side, og når jeg tryker last ned, tar det vanvittig lang tid før den reagerer.. Og alle programmene slutter og virke med en gang jeg trykker inn på dem.. så datan er jo ubrukelig slik den står nå...

Lenke til kommentar

Merkelige greier.

Det kan være HDD feil, CPU feil, hovedkort feil, skjermkort feil og/eller strømforsyningsfeil.

Det beste hadde jo vert om du hadde hatt deler å prøvd med, en kompis sin maskin feks eller lignende.

Hvilke hovedkort har du ? Det ser jeg at du ikke har listet opp.

Lenke til kommentar

Hei.

Hadde lignende problemer.

Fant ut at det var feil på 1 rambrikke.

Last ned MemTest86 v 4,2. Enklest å laste det ned på en minnepenn for å boote fra den neste gang du starter opp. Test da med 1 og 1 brikke for da vet du hvem som er defekt.

Står om dette på forumet.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Men nei har ikke noe deler av en annen data jeg kan bruke :S

Men det som er så rart er at dataen ble 10 ganger verre etter jeg formaterte den.

før jeg formaterte var den bare treig enkelte ganger, og dårlig fps på spill. Nå henger den seg opp hver gang jeg prøver og åpne ett dokument eller ett program.

Lenke til kommentar

Ta vekk skjermkort, og alle rambrikkene unntatt 1, fjern også vekk dvd-rom pluss alt som heter usb unntatt mus og tastatur.

Koble skjermen til hovedkortets skjermkontakt.

Du skal da sitte igjen med: hovedkort, cpu, 1 rambrikke, 1 hdd og strømforsyning.

Se om dette fungerer.

Fungerer det ikke, så kjør memtest, for da er det nok ram eller HDD som er gåen. Trur nok det er hdd som er gåen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...