Gå til innhold

[Løst] Socket / LGA 2011 ... forvirret

stiansa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LGA2011 skal være det samme som Socket 2011.. Men ja, forvirrer og er inkonsist.

"Krysskompatibilitet er sentralt. Hvilket innebærer at du kan mikse både hovedkort og prosessorer i begge retninger. Det være seg Ivy Bridge med Z68-hovedkort, eller Sandy Bridge på et Z77-kort." - Dette er Ivy Bridge

Alt jeg kan finne tilsier at hovedkortet vil støtte Ivy Brigde CPU ;)

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar

Må rette litt på StudioARE der.

Du må se på dette fra et sokkel perspektiv for å få oversikt. Idag har du hos Intel socket 1155 og 2011 som gjelder.

1155 passer ikke på 2011, og motsatt. De har forskjellig fysisk størrelse.

Ivy bridge som ble lansert på mandagen, henholdsvis 3570k og 3770k samt de andre lavere modellene er socket 1155, og passer ikke på 2011 hovedkort.

De passer derimot som StudioARE skriver, på tidligere 1155 hovedkort med et eldre chipsett, nemlig Z68 ved en BIOS oppdatering. Z68 og Z77 er en definisjon på hvilket brikkesett hvert enkelt hovedkort har.

Samme gjelder socket 2011, som har X79 brikkesett.

Socket 2011 tilhører Sandy Bridge-Extreme/entusiast og er en del av den forrige generasjonen. Ivy Bridge-Extreme/entusiast er forventet første kvartal 2013, og jeg husker ikke i farta hvilken sokkel dette blir.

Håper dette opplyser litt mer detalj. Lønner seg å holde tunga rett i munnen ;)

Edit: Så for å svare på spørsmålet mer presist, ja de to produktene du har i første post passer, men det hovedkortet støtter ikke Ivy Bridge med 1155 socket. :)

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Ah.. Har ikke satt meg inn nok siden glansdagene til Core 2 Quad ser jeg :blush:

Så kort sagt:

Socket 2011 = "Ekstrem"-versjonene av CPUene

Socket 1155 = "Forbruker"-versjonene av CPUene

Forhåpentligvis har jeg ikke forveksla noe rett før jeg sovner :ph34r:

Endret av StudioARE
Lenke til kommentar

Korrekt. :) De som har behov for socket 2011 og 3930k er ikke spillere, men folk som driver med 3D rendering, video redigering, tyngre oppgaver som avhenger av flere kjerner og tråder eller massive photoshop oppgaver. Det er ingenting å hente når det gjelder spillytelse, og socket 1155 er alt man trenger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...