hellblazer91 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Fant ikke noen plass å spørre dette så laget en emne istedet. Har bare et lite enkelt spørsmål! Hva er egentlig best mellom 1 basselement på 1000w rms (2ohm f eks) og 2 basselementer på 500w rms (2ohm) av samme klasse? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Fant ikke noen plass å spørre dette så laget en emne istedet. Har bare et lite enkelt spørsmål! Hva er egentlig best mellom 1 basselement på 1000w rms (2ohm f eks) og 2 basselementer på 500w rms (2ohm) av samme klasse? Kort fortalt, det med høyest følsomhet Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Fant ikke noen plass å spørre dette så laget en emne istedet. Har bare et lite enkelt spørsmål! Hva er egentlig best mellom 1 basselement på 1000w rms (2ohm f eks) og 2 basselementer på 500w rms (2ohm) av samme klasse? Kort fortalt, det med høyest følsomhet Da mener du desibel? Synes at den varierer veldig lite mellom basshøyttalerne jeg! fra 89-92dB imellom de forskjellige modellene? takker for svar! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Du får suber med både lavere og høyere følsomhet enn det... Men det er stor forskjell på de forskjellige merkene da. Du kan jo finne en boss 12" med høy følsomhet og feks 1000w, og feks en Digital design 12" med lav følsomhet og 500w, hvor da DD`n er mange ganger bedre enn boss Lurer du på å kjøpe deg noe, så kan vi hjelpe deg hvis du sier hvor mye du vil bruke på dette, og hva du har fra før osv, samt type bil og hva du er ute etter, mest mulig bråk eller fin lyd. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. april 2012 Forfatter Del Skrevet 25. april 2012 Flotte greier! ser at du ofte svarer innenfor dette temaet så jeg regner med at du har mye greie på dette. Ja har lest en del rundt her og der i dette forumet og andre steder. Ser en del sterke meninger over hvilke basselementer som er best og da ser man at folk stort sett nevner merker. Uansett tilbake til saken. Jeg har en Toyota celica t23 (liten bil altså) Har jo helst lyst å ha finest mulig lyd! Dvs å få best mulig trøkk uten å høre ut som en skranglekasse. Da regner jeg med at jeg må gå for 10 eller 12 tommere. Jeg får dessverre ikke sjekket hvilke dynamo og batteri jeg har enda . Dette er spilleren jeg har: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=12510&prodid=2634 Fronthøyttaler har jeg heller ikke fått sjekket opp. Tror det var alpine. De låter iallefall ganske bra! Uansett er det bassen og forsterkeren jeg er ute etter til og begynne med. Jeg tenker at jeg vil bruke rundt 6-10 tusen kroner på dette. Dvs basselement + forsterker uten å regne med selve kassa. Jeg regner med at jeg kan få skikkelig kraftige saker med de lappene? Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Håper du har tenkt igjennom dette da. Siden du sier at du vil ha kraftige saker antar jeg du vil ha masser av trykk, men husk at fin lyd er det du kan høre lengst på uten å bli helt ør i hodet. for den prisen ville jeg personlig gått for noe ala Focal, fantastisk merke med nydelig lyd. om du hadde gått for type 2 av denne, kobler dem i 2 ohm (paralellkobler de) og setter de i en porta kasse og drar de med denne forsterkeren. Da skal du ha greit med trykk om du skulle ønske å virkelig dra på, men veldig pen og behagelig lyd om du heller ønsker det! Så er det selvsagt viktig med et tilstrekkelig kabelsett, så da ville jeg kjøpt denne pakken. den har jeg forresten akkurat installert i russebilen min, (ja jeg er russ og ung, men liker å tro at jeg har litt peiling) de er kjempegode kabler som er lette å legge diskret. Edit: 10.000 er mye å bruke på kun subb og forsterker. selv om du får mye trykk ut av det. men her går det også på at du trolig må opp i batteristr. kanskje dynamo om den ikke er i top form. mulig dempe dører og vegger for best mulig lyd i bilen og for minsking av støy. i det hele tatt kan det være du bør kjøpe ny spiller da for å kompensere med lydkvaliteten til subben, så du får pen lyd og ikke den stygge slurvete duringa. Endret 25. april 2012 av Suit-up Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Har du forsterker til fronthøyttalerene dine?? Hvis ikke så bør det også inn i budsjettet, hvis ikke så vil ikke disse høyttalerene holde følge med suben. Subene som nevnes over her er bra, men jeg ville valgt denne forsterkeren: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/ground-zero-gzra-11200d-1x1300w-rms-1-ohm Og denne til front: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/mosconi-gladen-one-1202-forsterker Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Suit up: Har tenkt lenge på dette! Men en gang så må jo man begynne er glad i lyd så det stopper nok ikke der. Jeg vil ha trøkk ja! men jeg skrev jo også at jeg ville ha det slik at det ble mest mulig trøkk uten at det skulle høres dumt ut(skurelyd osv). Det er jo for at jeg skal nyte det, ikke for å få mest mulig oppmerksomhet;) Tilbake til saken. Er ikke den forsterkeren litt "overdrive" for bassen? Eller har du tenkt slik at man skal satse på en kraftig forsterker for oppgraderingsmuligheter senere kanskje? 10K er mye ja, men fikk tips til en kjøpe en ekstra forsterker til fronthøyttalerne, så det gjør jeg sikkert om jeg har noe igjen. Jeg har sjekket litt rundt om lyddemping ja. Hvis det blir slik at det blir mye skurrelyder fra døren osv, så tror jeg nok jeg skal prøve å montere på Dynamat-demping. Edit: Glem det. Greide å blingse på at du skrev 2 typer av basselementen Cossiemk1: Forsterker til fronthøyttalere ja! det hadde jeg ikke tenkt på. Nei det ikke montert forsterker til høyttalerne. Tror ikke bilstereon gir ut med enn 23w rms så det kan legge til i planen min og. Til den bassforsterkeren, kan du legge ut noen tips til hvilke basselement jeg kan gå for den? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Som jeg skrev, så er de focal elementene bra, så de kan du jo velge, de spiller fint. Ellers så kan du vurdere 2 av denne: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/digital-designs-dd512 De spiller også fint, men er nok hakket hissigere enn de fra focal Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) åja! Er det du som er "suit up"? var ikke klar over dette Har tenkt til å ta en tur opp til Bassbrothers og få litt tips der også der har de iallefall Ground zero- og focal-typene! Da kan jeg sikkert få høre litt^^ Jeg tror jeg har en batteri på 45ah hvis jeg ikke tar feil. Kan dette være i det svakeste laget for anlegget? Er ikke helt sikker hvor stor dynamo jeg har enda dessverre (håper at clutchen er snart fikset) Hvis jeg tar en kjapp regnestyrke så bruker bassen ca 66,6A! men dette er hvis jeg har på full trøkk seff. Antar at jeg ikke kommer til å belaste mer enn 30-40ampere kontinurelig. Nærmere 50-60 om det er en sang jeg liker Vet du om en side der de viser enkle måter å dimensjonere batteri, kabler og sånt? Helst en som er lettforklart Edit: Det var Focal-bassen jeg regnet ut med Endret 26. april 2012 av hellblazer91 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Eh nei, jeg er ikke suit-up, men jeg skrev ETTER hans innlegg, at suben som han nevner er bra Subene bruker ikke noe ampere i det hele tatt de, det er forsterkeren som trekker strøm, og forsterkeren har potensiale til å levere 850w i 2ohm, som igjen vil si at den trekker ca 85A som mest, så batteriet ditt blir i minste laget ja Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Haha okei da er den misforståelsen ute av veien Ja, men det er vel subbene som "bestemmer" hvor mye forsterkeren vil belaste batteriet? Liksom hvis du bruker små basser på store forsterkere, så vil vel ikke forsterkeren belaste batteriet mer til det små basser trekker? Bare spør jeg her Men har du noen linker til slike beregninger? Så jeg kan foreta en skikkelig beregning av det jeg trenger Blir vel slik at jeg må oppgradere batteriet og/eller kjøpe ekstra. Og eventuelt dynamo :s Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Smigrende å bli missforstått med Cossi, han kan sin del om anlegg og noe til! nå kan jeg greit lite om biler og dynamoer, men jeg antar du trenger en på rundt 100 Ah? så driver den anlegget og resten av bilen. kan være en idè å invistere i et godt stinger batteri i samme slengen, de leverer masse power og er beregnet til anlegg i bil, men de koster også en liten stillehavsøy (i forhold til min lommebok) det er nok ikke subbene som "trekker" power fra forsterkeren. det er forsterkeren som "dytter" power på subbene. ellers kunne en tatt en forsterker på 4000w og satt den på en Kicker Ds12 og den ville fortsatt bare dratt 125w. du kan da dytte 4000w på subben, men da hadde den gått i dass ganske så fort, for den vil ikke være beregnet til en så høy effekt. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Okei! Da vet jeg det og Jeg skal vel prøve å finne dette ut senere. Men for å sette et eksempel på det jeg egentlig spurte om. Er det bedre å to slike http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/ground-zero-gzrw-12xd-al-2x2-ohm-500wrms enn en slik? http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/ground-zero-gzuw12xii-1500w-rms-2-x-2-ohm Nå har du sikkert ikke hørt på noen av dem, men du forstår prinsippet på spørsmålet! Skal stikke til bassbrothers i morra så jeg vil bare ha litt planer før jeg stikker innom Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Du vil få mere bass med 2stk ja, men da ville jeg heller valgt slike: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/digital-designs-dd512 Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Okei! Var uheldig med turen i dag. Det snødde plutselig forferdelig mye (vestlandet heh) og jeg kom ikke bakken. Hadde selvfølgelig sommerdekka så d bare spant som fy Kan jo forestille hvor dumt det så ut når jeg måtte rygge ned bakken gitt. Værre for dem som verken gikk fram eller bak da Uansett, så foreslår du to av DD altså. Du har linket til dem to ganger nå så du må jo like dem godt . Da tror jeg at jeg skal sette dem på handlelisten! 2 av dem blir 3400kr så langt. Så hvis jeg tar to av disse så trenger jeg en forsterker som må dra minst 600w rms ikke sant? Kan du tipse meg en forsterker til disse også? Ser jo ikke ut som de selger dd forsterker i siden heller. (om dette eksisterer da) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/dynabel-bf4501 Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Fant ikke noen plass å spørre dette så laget en emne istedet. Har bare et lite enkelt spørsmål! Hva er egentlig best mellom 1 basselement på 1000w rms (2ohm f eks) og 2 basselementer på 500w rms (2ohm) av samme klasse? Kort fortalt, det med høyest følsomhet To basselementer gir mer trykk enn ett. Uavhengig av hvor mange watt elementene tåler. Man dobler jo membranarealet med to basselementer, og følsomheten økes med tre db kontra ett. Slik jeg forsto spørsmålet til TS så er riktig svar to basselementer. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Stemmer det, fikk ikke med meg at det sto 2.... Endret 2. mai 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå