Gå til innhold

Ny PC; trenger råd og info.

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge ny PC når feriepengene ankommer, men er litt i tvil om hva jeg skal velge. Valget står mellom en 1155 og 2011-basert maskin, men jeg har ikke fulgt noe videre med de siste årene, så jeg er usikker på hva som er lurest.

Det jeg er mest interessert i er hvilken av arkitektur som vil vare lengst. Ytelse, features, overklokkingpotensiale og alt annet virker å være så og si identisk og uansett mer enn egnet til å dekke mitt behov, så det som er avgjørende er hvilken av plattformene som vil la meg oppgradere prosessoren ved "behov" lengst mulig uten å måtte bygge en ny PC fra bunnen av.

Sitter noen av dere på svaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2011 = workstation

1155 / sandy bridge / ivy bridge: game = i5 2500k, game + heavy bilde/videoredigering = i7 2600K.

GPU= 680/670/660

Z77 chipset hovedkort

så velger du d14/phanteks cpu kjølr og overklokker og pcen varer ganske lenge

Lenke til kommentar

Joa, jeg er klar over at de bruker samme arkitektur, så jeg formulerte meg kanskje upresist ovenfor. Det er jeg er interessert i er imidlertid hvilken av plattformene som trolig vil overleve lengst før den blir pensjonert til fordel for en ny "Socket XXX". Bruksmessig er det ingen forskjell på 1155 og 2011 for min del og prisforskjellen er så liten at den heller ikke spiller noen rolle.

Grunnen til spørsmålet er altså helt enkelt å kunne velge et hovedkort som vil være kurant så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

Joa, jeg er klar over at de bruker samme arkitektur, så jeg formulerte meg kanskje upresist ovenfor. Det er jeg er interessert i er imidlertid hvilken av plattformene som trolig vil overleve lengst før den blir pensjonert til fordel for en ny "Socket XXX". Bruksmessig er det ingen forskjell på 1155 og 2011 for min del og prisforskjellen er så liten at den heller ikke spiller noen rolle.

Grunnen til spørsmålet er altså helt enkelt å kunne velge et hovedkort som vil være kurant så lenge som mulig.

de vil holde like lenge. de vil bli byttet ut samtidig med neste arkitektur

Lenke til kommentar

Ah, roger that. Jeg tenkte kanskje at 2011 ville bli beholdt lengre siden den er nyere. Som sagt, jeg har ikke fulgt med på lenge så jeg er en smule uttafor...

Da blir det vel nærmest å kaste mynt og krone tenker jeg, siden forskjellene ikke betyr noe videre for min del. Skjønt 2011 frister kanskje mest i fall jeg skulle få bruk for en sinnssyk mengde RAM en gang i nær fremtid.

Mange takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...