Gå til innhold

Smartphone for dummies

Seza

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare smartphones for meg som om jeg skulle vært en fireåring?

Hva vil de forskjellige plattformene si? ICS? Gingerbread? Brukergrensesnittet? RAM? Quad-core og dual-core prossessorer. Jeg vet hva alt dette er egentlig, men er usikker på nøyaktig hva alt gjør for telefonen og hvordan jeg videre skal forklare det til andre på en veldig enkel måte..

Gjerne forklar meg med iphone også. A5chip med to kjerner? Og gjerne forklar meg de grunnleggende forskjellene på de forskjellige smart telefonene! Jeg har så og si kun vært borti android telefoner, da mest htc og samsung. Hatt litt med iphone å gjøre også, men det er snakk om veldig lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De forskjellige plattformene er hvordan operativsystemet er oppbygd med nye og gjerne bedre funksjoner. ICS er det nye brukegrensesnittet til Android med en rekke forbedringer fra det gamle, Gingerbread. Brukergrensesnitt er hvordan det ser ut innpå telefonen når du bruker den. Quad-core/ Dual-core er hvor mange prossesorer det er i telefonen. Quad-core = 4 kjerner , Dual-core = 2 kjerner. Antall prossesorer er viktig for ytelsen på telefonen. Nå som det slippes flere tyngre spill trengs det gjerne flere kjerner 2 / 4 for å driver spillet maksimalt. Ytelsen på prossesorene er også viktig.

iPhone er annerledes enn Android. iPhone har et annet brukergrensesnitt og OS enn hva andre mobilprodusenter har. iPhone er elsket og hatet over hele verden.

A5 chip er brikken til Apple med prossesorer til ytelse og grafikkort. A5 chip'en har to kjerner. Samsung bruker en chip kalt Exynos (mulig stavefeil).

De grunnleggende forskjellene mellom de forskjellige merkene er hvordan de ser ut, både innvendig og utvendig. Det er også forskjellige prisklasser forskjellige mobilprodusenter er med i. Apple med iPhone er ganske høyt oppe på prislista mens Huawei og ZTE er ganske billig.

Håper dette var greie svar :)

Lenke til kommentar

Dagens telefoner justerer prosessorkraften etter behov. Dvs, om du f.eks skal kjøre et tungt spill så må ytelsen opp for at det ikke skal hakke. Mens når du f.eks surfer på nettet (eller andre lette oppgaver), så er kanskje prosessorkraften bare litt over det den bruker når den står i stand-by, siden det ikke krever så mye av telefonen. Når prosessoren jobber opp mot den angitte klokkefrekvensen (1,5 GHz i dette tilfellet) vil man som regel kjenne at telefonen blir varm og at batteriet tømmes raskere. (De som har rooted telefonen vil kunne overstyre dette med klokkehastigheten på prosessoren og sette den til hva de måtte ønske.)

RAM, er arbeidsminnet til telefonen. RAM er viktigere nå for telefoner enn det kanskje var før, siden nye versjoner av operativsystemene er kommet (f.eks ICS) og ordentlig multi-tasking er lagt inn. App'ene på telefonen lagrer informasjon i RAMen, slik at det skal gå raskere å starte opp programmene, og ikke minst at man skal kunne fortsette "der man slapp". Android har et system som gjør at om det blir altfor lite tilgjengelig arbeidsminne, så avslutter den appen som du ikke har brukt på lenge for å frigjøre mer minne.

Dvs. at om du f.eks sitter å surfer på nettet, i en tråd på diskusjon.no, for så å bruke mange andre apps etter det igjen, noe som til slutt gjør at det blir altfor lite arbeidsminne tilgjengelig, så "sletter" Android internettleseren fra arbeidsminnet. Så hvis du da skal bruke nettleseren, så vil du ikke få opp tråden på diskusjon.no som du satt å leste på tidligere, men startsiden pga. appen ble slettet fra arbeidsminnet.

Lenke til kommentar

Antall GHz kan vel på en måte sammenlignes med hestekrefter på båter. For større fart trengs flere hestekrefter. Skal ting gå smooth trengs det kraft. Ta et eksempel på båtmotorer. Noen motorer er på 75 hk og mange har da gjerne 2 stykker for å få større fart.

RAM er hvor data lagres mens ulike ting pågår. Har du masse spill som går i bakgrunnen vil alle spillene bruke litt av RAM for å kunne huske der du sluttet. Han over meg forklarte det vel bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...