Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ta lettsykkel-lappen! Men har et par spm.


OF5

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å ta lettsykkel-lappen når jeg fyller 16, som er 4-5 måneder til. Kan ikke vente med å komme ut på veiene!

 

Men jeg lurer på noe om 4-trakter og 2-trakter. Jeg har googlet litt, og funnet ut av 2-traktere er dyrere med tanke på bensin. Men hvor mye dyrere er det? Og hvor mange liter rommer en gjennomsnittlig bensintank? Jeg elsker fart og morro, og har derfor mest lyst på 2-trakter, men det eneste som holder meg tilbake er bensinprisen. Skal kjøre sykkelen frem og tilbake fra skolen et par ganger i uken, og skolen ligger vel rundt 40 minutter unna(inkludert 8 minutter med ferge). Jeg vet at det da vil lønne seg med en 4-trakter over tid, men hvor mye sparer jeg egentlig på det? Er det så mye at det er verdt det å velge 4-traktern framfor 2-traktern?

 

Har heller ikke planer om å bruke så mye mer enn 25 000 heller, så jeg tenker meg noe ala denne?

http://www.finn.no/f...nnkode=34254591

 

Synes den ser meget fet ut! :dribble:

 

Litt rotete innlegg kanskje, så beklager.

 

EDIT: Skal ikke kjøre på noe bane eller noe slikt.. blir bare til og fra skole, trening og butikk.

Endret av EAga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

For det første, så kan vi konkludere med at hvis du er interessert i å bruke så lite penger som overhode mulig gjennom din mc tid, så kjøper du 4-takt. En Yamaha YZF-125 4-stroke bruker rundt 0,2l på mila. Det er svært lite. Men dessverre, så er de svært vanskelige å få noe mer effekt ut av, og de bråker unødvendig mye i forhold til effekten den gir.

 

2-takt derimot, er det jeg ville gått for. En 2-takt sykkel bruker mer bensin, men det er større muligheter for å øke effekt, og den går generelt bedre. Det er også en mye mer realistisk lyd, mener jeg.

 

Av 2-takt sykler kan jeg anbefale:

 

Liggesykkel

- Cagiva Mito

- Aprilia RS 125

 

Cross/Enduro

- Yamaha DT

- Husqvarna

Endret av Akselev
Lenke til kommentar

2-takt har morsommere og bedre lyd, og etter min mening er de også bedre å kjøre. Jeg tror ikke du vil oppleve veldig stor forskjell på 2 og 4-takt når det gjelder forbruk, grunnet den lave effekten på sykkelen.

Bensinprisen er høy, og du må forvente å betale mye penger, uansett om du velger 2 eller 4-takt.

En gjennomsnittlig bensintank på en 125 cc er vel mellom 10-17 liter.

 

Det sies også at 4-taktere skal være lettere å vedlikeholde, og at de holder lengre, men etter min mening er dette smått tullprat, og jeg tror det kommer veldig på hvilket merke du kjøper. Kjøper du en Kina-sykkel, så vil du få problemer uansett hva du velger (satt på spissen).

 

Tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger, men jeg ville selv gått for en Cross/Enduro lignende sykkel. Lik den Yamahaen du har sett på.

Den så veldig fin ut, men den har gått et stykke.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to!

 

Har som sagt mest lyst på 2-takter, men jeg tenker at hvis jeg skal kjøre den frem og tilbake fra blant annet skole og trening som ligger et godt stykke unna så vil det bli ganske dyrt i lengden, og da vil 4-takter lønne seg over tid da jeg ikke er lagd av penger. Jeg har absolutt ingen erfaring ved å skru på verken 2- eller 4-taktere bare for å ha sagt det.

 

Jeg lurer rett og slett på om hvor mye lengre en 4-trakter kan kjøre enn en 2-takter med full tank? Hvis det er slik at jeg kan kjøre nærmere dobbelt så langt på en 4-takter med full tank kontra en 2-takter, så er det at jeg går til innkjøp av en 4-takter ganske sannsynlig.

 

Er altså litt "øde" der jeg bor, så en 2-takter å frese rundt på hadde helt klart vært det optimale, men så er det det med penger da.. :grumpy:

Endret av EAga
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det ikke er så mye forskjell som folk skal ha det til. Kanskje en et par mil lengre med 4-takt. Men ærlig talt;

Om du såpass lite penger at du må vurdere dette så sterkt, så ville jeg nesten heller gått for moped. Sykkel er dyrt, men allikevel så bruker en sykkel svært lite bensin. Så tror egentlig bensinøkonomi er din minste bekymring. Du trenger lappen om du ikke har tatt den ennå, og du trenger kjøreutstyr. Hjelm, jakke, hansker, osv.

I tillegg til hvis noe går galt, og du trenger deler. DETTE er dyrt. Olje koster også en del penger, da jeg anbefaler at du kjøper kvalitetsolje fra f.eks Castrol.

Lenke til kommentar

Trodde det var nesten slik at det ble dobbelt så dyrt, men hvis det ikke er tilfelle så heller jeg MYE mer mot en 2-takter igjen. Nei, er ikke så blottet for penger, fikk nemlig rundt 75 000 til konfen som jeg har tenkt å bruke en del av.

 

Spurte noen kompiser, og noen av de sa at KTM var et bra merke. Aldri hørt om de, men har googlet litt og funnet ut at disse trenger mer vedlikehold ift. andre sykler?

 

Synes det blir vanskelig å velge, men det blir mest sannsynlig en av disse da:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34535335

Forstod utifra Akselev sitt innlegg at dette var en 2-takter. Har alltid trodd at den var en 4'er.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34254591

 

Synes begge to er sykt fine å se på.

Lenke til kommentar

KTM er gode sykler ja, men de trenger mer vedlikehold. Har hørt at delene som er på disse syklene fort går slitt, og må byttes oftere en andre. I tillegg er det dyre sykler.

KTM eier Husqvarna om jeg ikke tar feil, og KTM er veldig store innenfor racing og cross.

 

Ville ikke gått for den Apriliaen. Den koster veldig mye, og har gått langt. Alt over 20 000 km regnes som godt brukt.

Gå for Yamahaen om du skal ha en av dem. En ålreit pris. Kanskje du klarer å prute en tusenlapp eller to også

 

Bedre alternativ:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=34415898

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tenkte ikke akkurat den sykkelen der til 40 000, mente noe som ligna på den ellerno. Synes de er kule. ;)

 

Er enig i at Yamaha-en jeg postet i førsteposten er fet, og for øyeblikket så heller jeg mer mot den enn Aprilia-en. Grei pris har den også, eneste minuset er at den har gått langt.

Lenke til kommentar

Eneste problemet ditt er at du er midt i sesongen hvor alle har kjøpt sine sykler, og kjører allerede. Du kommer til å fylle 16 i september-oktober(?), og da er det på en måte for sent å kjøre uansett, så vil si du er heldig.

 

På høsten og vinterstid har alle satt inn sin sykkel for vinteren, og svært mange prøver nå å selge sin sykkel grunnet bilkjøp. Selv så ventet jeg til vinteren. Når jeg lette på sommeren hadde jeg bare 2-3 gode alternativer, men så ventet jeg til november, og plutselig hadde jeg titalls gode alternativer :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er nok den 17. september som er datoen. Suger litt egentlig å ha bursdag så sent på året... får ikke kjørt med sykkelen på skolen siste delen av året, heheh ;)

 

Ja, du sier noe der. Burde vel kanskje vente til sen høst/tidlig vinter før jeg går til innkjøp av noe? Ligger vel flere ute da når jeg tenker meg om. Vi har en svær og tom kjeller, så jeg har mer enn nok plass til å ha den der enn så lenge! Der kan den stå i et par måneder til snøen forsvinner, og blomstene titter frem.

 

Takk for tips :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...