Gå til innhold

Ny duppeditt, mobil eller PDA?

Blib

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har altså vurdert å kjøpe meg et nytt leketøy, men jeg har ingen anelse hva det skal være.

NB: Hvis du har et par gode linker til telefoner/PDAer men gidder ikke lese hele posten for å finne ut hva det er jeg vil, bare post de her så jeg kan ta en titt.

Jeg ble altså ganske paff da jeg så P800 for noen uker siden, og jeg trodde dette her var helt nytt. Jeg satte meg straks ned da og bestemte meg for at en slik skal jeg ha. Men ved nøyere ettertanke bestemte jeg meg for heller å vente på oppfølgeren. Men når jeg så venter nå har jeg oppdaget at det finens noe som heter PDA.

Jeg har altså vært i den tro at PDAer er store klomsete ting med stygt utseende og ikke mulig å ringe fra. Jeg vet nå hvor grundig feil jeg har tatt. Og jeg trenger nå litt hjelp til å finne det beste for meg.

Ting som er viktige for meg på mitt nye "leketøy": (proritert rekkefølge)

1: En må kunne ringe og sende SMS fra den.

2: En må kunne koble seg til internett med den og se "fullstendige" websider. Ikke noe WAP-greier her altså.

3: Oppkoblingen skal foregå på GSM-nettet (Eller hva det nå heter, det som vanlige mobiler og bla P800 kobler seg til) og ha GPRS. Ikke søren om jeg vil betale minuttpris, her er det hvor mye jeg laster ned som er viktig :) Det kan godt være med muligheter for 802.11-nettet slik at den kan kobles opp til "vanlig" internett på skolen også

4: Den må være liten og stilig

5: Det må finnes rikelig med spill og programmer til den. Programmer jeg vil ha er: Opera (Veldig viktig), MSN Messenger (Ganske vitkig), Email-klient (Kommer vel standard på alt som kan blinke og ringe?), tekstbehandlig (Word, Excel, Access (???)). En god del gode spill hadde også vært å foretrekke

6: Under 10 000. Jo mindre jo bedre.

7: Helst plenty av minne. Hvis jeg kan bruke den som mp3-spiller trenger jeg litt mer enn plass til 10 sanger :)

8: Muligheter for å skrive håndskrift på den. *Kanskje* også konvertering til vanlige dataskrevne ord?

9: Gode farger og navigasjonsmuligheter

10: Kamera er en fin ting.

Har sikkert en del mer senere også når jeg vet hva som vanligvis er standard pg hva som finnes på markedet.

Jeg planlegger ikke kjøpet før nærmere jul, så hvis det kommer modeller snart som vil passe mitt behov hadde dette vært flott.

Og hvis du ikke er sikker på om du vet om noen som passer spesielt bra eller ikke gidder sjekke, vennligst bare legg ved linker til det som er best/mest populært nå for tiden så jeg kan ta en titt selv. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der

Etter hva jeg kan forstå av dine ønsker om funksjonalitet, så kan jeg ikke se annet en at en Ipaq burde være tingen for deg. Den er noe dyr, men den kan gjøre alt det du har i ønskelista + en god del mer, dog med tillegsutstyr da. Har selv en Ipaq 3970, og er storfornøyd. Kominiserer med hoved maskina med bluetooth

Lenke til kommentar

Ser man det ja. Det var den telefonen kameraten min viste meg som gjorde at jeg kanskje skulle ta en titt på hva som fantes av PDAer før jeg kjøpte P900.

Men jeg syntes den hadde litt lite minne for å kunne brukes til noe særlig mp3-avspilling. 64MB holder vel ikke til mer enn 4-5 sanger hvis du skal ha andre programmer innpå? Og så koster den 2000 mer enn P800, uten kamera... :/

Men angående den Ipaqen så er joden veldig interresant da. Leste en test av den på infoSync nå, og den så lovende ut. Er det mulig å kjøpe den også med slike kjekke abbonement slik at den dropper 2000+ i pris? ;)

Lenke til kommentar

Ser man det ja. Det var den telefonen kameraten min viste meg som gjorde at jeg kanskje skulle ta en titt på hva som fantes av PDAer før jeg kjøpte P900.

Men jeg syntes den hadde litt lite minne for å kunne brukes til noe særlig mp3-avspilling. 64MB holder vel ikke til mer enn 4-5 sanger hvis du skal ha andre programmer innpå? Og så koster den 2000 mer enn P800, uten kamera... :/

Men angående den Ipaqen så er joden veldig interresant da. Leste en test av den på infoSync nå, og den så lovende ut. Er det mulig å kjøpe den også med slike kjekke abbonement slik at den dropper 2000+ i pris? ;)

Har du hørt om minnekort kanskje?? Makan!

Har faktisk en Qtek 1010 jeg. Fått av jobben som budbok.

Lenke til kommentar
Har du hørt om minnekort kanskje?? Makan!

Har faktisk en Qtek 1010 jeg. Fått av jobben som budbok.

Niks. Sier vel litt om hvorfor jeg lagde denne tråden og spør om hjelp :D

Hvor mye vil det koste for en 128-256MB kort som passer i slike telefoner da? Da mener jeg alle som er nevnt her i tråden :)

Hvordan liker du Qtek'en? Lyst til å gi den en kort anmeldelse? ;)

Selv hoilder jeg en knapp på PlamOne / handspring Treo 600. Den er bedre telefon en det telefoner er bra pda'er. Dessuten kan du jo ikke ha en mobil med windows... det sier seg selv.

Mener å ha lest at Opera nekter å lage nettleser til alle telefoner/PDAer med Windows på, så det er den største grunnen til at jeg prøver å finne noe uten. Men så har jeg ikke testet Opera til mobil da, så jeg er åpent for alt, sålenge det er bra :)

Hvordan er PalmOne / Handspring Treo 600 da? Noen gode tester der ute verdt å lese av dem? Hva er det som er så spesielt med de som gjør dem verdt å kjøpe?

Lenke til kommentar

Vel, nå bruker jeg ikke den til noe annet enn å koble opp mot nett og hente dagens budbok. Det går greit og den kobles opp via GPRS. Har også testet telefon delen et par ganger, og syns lyden er bra. Men hvis du lurer på noe annet så kan jeg desverre ikke hjelpe deg med det. Og minnekort, det koster ikke all verden. Er fornøyd med Qteken, den bruker relativt kort tid på å hente budboka og det er jeg fornøyd med. Ellers er den grei å bruke. Trenger ikke være et geni for å kunne bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...