Gå til innhold

serie av shell_exec()

Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert masse om dette på nett, men jeg klarer ikke å finne de rette søkeordene, så det blir lite med resultater.

Driver med en php side som skal utføre diverse tidkrevende ting på en linux boks. Det er bl.a. bildebehandling av MANGE bilder som kan være opptil 1gb store photoshop filer.

All proseseringen foretas av linux programmer, men jeg vil ha mulighet til å starte, stoppe og overvåke fremdrift via web.

Tanken er at hver kommando som skal utføres legges i en sql database. Så starter man et php script som leser første kommando og utfører den med shell_exec(...). Når en kommando er ferdig slettes den fra databasen, neste kommando leses, utføres, slettes, osv.

Så til spørsmålene:

1) er det mulig på et eller annet vis at dette scriptet fortsetter å kjøre selv om browser vinduet som ble brukt til å starte det lukkes?

2) Hvilke begrensninger er det knyttet mot shell_exec(...) med tanke på timeout? Hvor kan disse grensene utvides? (evt bruke noe annet enn shell_exec())

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva betyr "å forke"?

Om jeg starter programmer med & i etterkant mister jeg vel oversikten over når det er ferdig med en kommando, og skal lese neste fra databasen...

Kan kanskje kalle et script med & etter, slik at dette scriptet tar seg av oppslag mot sql og køer kommandoene. Prøver....

Mange takk.

-pg

Lenke til kommentar
"]bruk databasen for å finne ut om du kan utføre en ny jobb.

om en prosess er i gang lager du et felt in_progress=true eller.no i databasen

Jepp, god ide. Jeg tar den enda lenger.. Det virker som om beste løsning er å lage en tabell i databasen som tar seg av all prosess styring og ha et script på serveren som går konstant å sjekker databasen for ny instrukser med jevne intervaller. På den måten trenger heller ikke scriptet startes fra web, og kan kjøres som annen bruker enn apache, og dermed øker sikkerheten rundt hele systemet.

Takker for respons.

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...