Gå til innhold

Elektriker som sitter fast i en feilsøking..


Anbefalte innlegg

Ser på meg selv som en relativ habil elektriker, men i dag var jeg borti et problem som jeg ikke hadde noe svar på..

 

Var hjemme hos en kunde, der når man skrur på lyset (hvilket som helst lys i hele huset(enebolig)) skrur lyset seg først på, før deretter dimme seg ned momentant ned rundt 10%. Nok til at man kan se det med det blåtte øyet.

 

Kontrollert spenning i huset, ligger på 232V (IT), ingen jordfeil verken foran eller i anlegget..

 

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjelder dette bare lys? har du prøvd og målte spenningen til lampen mens lyset er dimmet ned?

ellers hørtest dette ut som et morsomt problem. :)

 

vet ikke om det er helt samme problem, men opplevde en gang at strømen forsvant når jeg satte på last i et hus. men når jeg fejernet lasten så ble spenningen 230v igjen. grunnen til dette fant jeg ut var defekte kniver på ene fasen til utvendig kv.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Problemet gjelder sikkert alle belastninger, det er bare at man ser det så tydelig når det gjelder belysning.

Spontant spenningsfall når noe blir skrudd på, hmmm. Dårlig kontakt i hovedfordelinga inne evnt i forbindelse med e-verkets KV / inntakskabel.

Mine gjetninger i hvertfall. Har vært borti lignende før (jobber på e-verk).

Lenke til kommentar

Problemet gjelder sikkert alle belastninger, det er bare at man ser det så tydelig når det gjelder belysning.

Spontant spenningsfall når noe blir skrudd på, hmmm. Dårlig kontakt i hovedfordelinga inne evnt i forbindelse med e-verkets KV / inntakskabel.

Mine gjetninger i hvertfall. Har vært borti lignende før (jobber på e-verk).

Detta hørtes ikke altfor dumte ut... tror jeg skal ta en telefon til e-verket i dag..

Kan også være bimetallet i sikringen som har blitt ustabilt. Har du prøvd å flytte lyskursen over på en annen sikring?

Jordfeil? Et eller annet tilkoblet apparat som kødder med deg?

lysene er spredt over flere kurser, har isotestet, kan evnt gå tilbake med et lekkstrømsaparat

Lenke til kommentar

Kan også være hovedsikringen som kødder med deg. Er det 3-fas inntak? Har opplevd å se at lamper gløder med ca 10% av vanlig kapasitet når 1 av de 3 fasene løser ut i hovedsikringen. Kan være lønt verdt å ta og skru av hovedsikringen, la den kjøle seg i et par minutter og så vippe den på igjen.

 

Dette skjer hvis det er koblet sånn at den ene fasen har mye større belastning en de 2 andre. Ideelt er jo belastninga fordelt med 33% per fas, men i enkelte tilfeller, hvor det er mange kurser, vil 1 eller 2 av fasene bli mye tyngre belastet. Ta gjerne og kjenn på hver av inntakskablene om en av de er varmere en de andre før du skrur av hovedsikringen.

Lenke til kommentar

Kan også være hovedsikringen som kødder med deg. Er det 3-fas inntak? Har opplevd å se at lamper gløder med ca 10% av vanlig kapasitet når 1 av de 3 fasene løser ut i hovedsikringen. Kan være lønt verdt å ta og skru av hovedsikringen, la den kjøle seg i et par minutter og så vippe den på igjen.

 

Dette skjer hvis det er koblet sånn at den ene fasen har mye større belastning en de 2 andre. Ideelt er jo belastninga fordelt med 33% per fas, men i enkelte tilfeller, hvor det er mange kurser, vil 1 eller 2 av fasene bli mye tyngre belastet. Ta gjerne og kjenn på hver av inntakskablene om en av de er varmere en de andre før du skrur av hovedsikringen.

Holder med her!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...