dan83 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Hadde tenkt å si noe om store og små blenderåpninger, men trekker det. Det synker ikke inn uansett... Av høflighetshensyn ønsker jeg lykke til. ja, jeg er sikkert dum i hodet, som enda ikke forstår enda, når det kommer til å vite hvordan det tekniske bak bilder fungere og hvordan man måler skarpheten til et objektiv. Til tross for alle de bra svarene jeg har fått. Og hvis du skulle fortelle meg om hva forskjellen på stor blender og liten blender er og at mindre blender åpning gir mere dybde og skarpere resultater, så var det like greit at du droppet det: Endret 26. april 2012 av dan83 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Jeg sier ikke noe om du er dum eller ikke. Det får du stå for selv. Men dette er post 142 i denne diskusjonen, og du har fått utallige forklaringer og svar. Men du fortsetter å spørre om det samme allikevel. Da gir man til slutt opp, og får inntrykk av at du ikke gidder å lese de svarene og linjene du får. Endret 26. april 2012 av rogkas Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Og hvis du skulle fortelle meg om hva forskjellen på stor blender og liten blender er og at mindre blender åpning gir mere dybde og skarpere resultater, så var det like greit at du droppet det: Du har ikke fått med deg at mindre blenderåpning fører til mer diffraksjon, som kan gi mer uskarphet, så mindre blenderåpning faktisk kan gi _mindre_ skarphet? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 rogkas; det er for så vidt greit det, men når jeg fikk sett hvor skarpe resultatene var fra 5d, så ble jeg plutselig litt mistenksom igjen, Greit nok, 5d er et mye bedre kamerahus, men jeg hadde ikke forventet såpass stor forskjell. Så er det heller ikke alltid like lett å sette seg helt inne alt som skrives her, for jeg sitter ikke med den samme bakgrunns kunnskapen som dere. Men nå var jo den sammenligningen helt ubrukelig uansett, pgr av forskjellige forhold osv. Er nok jeg som forventer litt for mye av 450d, muligens. Men tokk noen nye test bilder nå under bedre lysforhold, med stativ og selvutløser. Helt urørte cr-2 filer, bare konverntert til jpg, Resultatene er betydelig skarpere, så tror jeg kan slappe helt av. første beskjæring, f2.8 andre beskjæring f5.6 Og hvis du skulle fortelle meg om hva forskjellen på stor blender og liten blender er og at mindre blender åpning gir mere dybde og skarpere resultater, så var det like greit at du droppet det: Du har ikke fått med deg at mindre blenderåpning fører til mer diffraksjon, som kan gi mer uskarphet, så mindre blenderåpning faktisk kan gi _mindre_ skarphet? yes, det er jeg klar over. Diffraksjon starter gjerne fra f/13 eller f/16, kommer ann på hvilke objektiv det er snakk om. Hvor bedre objektiv, hvor mindre blender kan man bruke før diffraksjon. Det jeg har lært, men mulig jeg har misforstått noe der også selvsagt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Jo høyere pikseltetthet på sensoren, jo mer synes diffraksjon pr piksel. Som jeg skrev tidligere i tråden, så vil det på ditt hus kunne synes på blendere mindre enn f/8. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Jo høyere pikseltetthet på sensoren, jo mer synes diffraksjon pr piksel. Som jeg skrev tidligere i tråden, så vil det på ditt hus kunne synes på blendere mindre enn f/8. ok, den infoen skal jeg ta til meg:) Men det er jo så forvidt ikke fult så rellevant til de testene jeg har gjort på f2.8 med canon 100mm makro? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jo høyere pikseltetthet på sensoren, jo mer synes diffraksjon pr piksel. Som jeg skrev tidligere i tråden, så vil det på ditt hus kunne synes på blendere mindre enn f/8. ok, den infoen skal jeg ta til meg:) Men det er jo så forvidt ikke fult så rellevant til de testene jeg har gjort på f2.8 med canon 100mm makro? Nettopp. Du er et stykke unna diffraksjonsbegrensning på den sensoren ved f/2.8-f/5.6. Men når du ser at maks skarphet med sensorer av typen du bruker gjerne begynner å falle alt på f/8 med topp objektiver, har du kanskje noe å tenke over og se på. Jeg foreslår at du ser nøyere på dette, for det kan i høyeste grad bli aktuelt ved makrofotografering. For du kommer fort i klemma mellom maks detaljskarphet og dybdeskarphet, og jeg er litt redd for at du vil skylde på objektivet når det er fysikken som står i veien. Du er nemlig fullstendig på jordet om du tror at diffraksjon starter ved en eller annen gitt blenderåpning, du nevner f/13 eller f/16 - med pikseltetthet som på en av de mest høyoppløste mobiltelefonene, er du trolig diffraksjonsbegrensa hele veien fra f/2.8 med makro-objektivet ditt, for eksempel. Når det ser ut til at diffraksjonsbegrensninga slår inn ulikt på samme sensor, så er det gjerne fordi noen objektiver ikke er så bra, slik at det ikke er diffraksjonsbegrensa der et bedre objektiv er det, og forbedres ved nedblending og først treffer på grensa ved en mindre blenderåpning. Jeg kunne ønske at du reflekterer litt over de ulike resultatene på testene dine, sånn at du kan skjønne klarere hvorfor postkassemotivet ikke var særlig bra egna. Du har også nå vist hvordan skarpheten øker ved nedblending, omtrent i tråd med testresultatet jeg nevnte. Og sida skarpheten _øker_, kan en ikke forvente at den skal være helt på topp ved full blender - der lurer jeg på om du har vært litt urealistisk i forventningen din. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 rogkas; det er for så vidt greit det, men når jeg fikk sett hvor skarpe resultatene var fra 5d, så ble jeg plutselig litt mistenksom igjen, Greit nok, 5d er et mye bedre kamerahus, men jeg hadde ikke forventet såpass stor forskjell. Så er det heller ikke alltid like lett å sette seg helt inne alt som skrives her, for jeg sitter ikke med den samme bakgrunns kunnskapen som dere. Men nå var jo den sammenligningen helt ubrukelig uansett, pgr av forskjellige forhold osv. Er nok jeg som forventer litt for mye av 450d, muligens. Men tokk noen nye test bilder nå under bedre lysforhold, med stativ og selvutløser. Helt urørte cr-2 filer, bare konverntert til jpg, Resultatene er betydelig skarpere, så tror jeg kan slappe helt av. første beskjæring, f2.8 andre beskjæring f5.6 Og hvis du skulle fortelle meg om hva forskjellen på stor blender og liten blender er og at mindre blender åpning gir mere dybde og skarpere resultater, så var det like greit at du droppet det: Du har ikke fått med deg at mindre blenderåpning fører til mer diffraksjon, som kan gi mer uskarphet, så mindre blenderåpning faktisk kan gi _mindre_ skarphet? yes, det er jeg klar over. Diffraksjon starter gjerne fra f/13 eller f/16, kommer ann på hvilke objektiv det er snakk om. Hvor bedre objektiv, hvor mindre blender kan man bruke før diffraksjon. Det jeg har lært, men mulig jeg har misforstått noe der også selvsagt? Dette beviser nok (som jeg mistenkte) at det faktisk er brukerfeil og et snev av for store forventninger til utstyret. Bildene du postet her viser at de er mer enn skarpe nok til RAW og være. Husk at vi her snakker om 100% crop og for å ta et eksempel så må du vel opp i rundt A2 format på utskriftene (Bare ett annslag) for å sammenligne, og det er jo svært få som skriver ut så store bilder. Hvis du derimot skulle skrive ut et såpass stort bilde, så er nok betraktningsavstanden ganske stor da dette er størrelser man ofte finner på vegger i ganske store lokaler etc. og dermed vil ikke mange se en evt. uskarphet i den grad. Men som sagt, så skal/bør alle RAW filer skarpes opp og da blir det jo bra uansett, så sant vi ikke snakker om bevegelsesuskarphet. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Skyter inn et spørsmål jeg: om man ikke tar bilder i raw på et speilrefleks, så trenger vel de og oppskarping? Altså, de er heller ikke ferdig "fremkalt"? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Skyter inn et spørsmål jeg: om man ikke tar bilder i raw på et speilrefleks, så trenger vel de og oppskarping? Altså, de er heller ikke ferdig "fremkalt"? Jo, da blir de fremkalt i kamera. Og da er det opp til de innstillingene du har satt på i kamera hvordan bildet blir fremkalt, og, som oftest, lagret i jpg. Dette gjelder også for oppskarping. Alle digitale bilder blir født som RAW. Fremkallingen skjer enten i kamera eller på PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå