IceBlitz Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Hei! På dette området har jeg ikke lang erfaring bare for å ha sagt det. Og når det er fantazillionvis med filtre å velge mellom så lurer jeg veldig på hva jeg burde velge. Spesielt med tanke på at kvaliteten er kjent for å variere på slike filtre. Det jeg ønsker er et ND graduated filter (3-stop) og et polarisasjonsfilter. Vil helst holde meg ganske lavt i pris da jeg har kjøpt altfor mye fotoutstyr og filmutstyr i det siste Endret 24. april 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Hvis du har et mindre kamera med mindre sensor enn APS-C eller fullformat, så kan du sjekke om du kan bruke Cokin-P eller kanskje tilogmed Cokin-A, da sparer du en hel del penger i forhold til Cokin-Z. Kjøp Hard Grade i stedet for Soft Grade. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Vurderer et innkjøp av Cokin-filtre, og ønsker et gråfilter og et gradert gråfilter. Ønsker å bruke det på en 17mm (fullframe). Vil Z-serien vere vidt nok? Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Vurderer et innkjøp av Cokin-filtre, og ønsker et gråfilter og et gradert gråfilter. Ønsker å bruke det på en 17mm (fullframe). Vil Z-serien vere vidt nok? ja, z-serien passer. grå filter 100x100mm og til gradert 100x125mm eller 100x150mm Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Vurderer et innkjøp av Cokin-filtre, og ønsker et gråfilter og et gradert gråfilter. Ønsker å bruke det på en 17mm (fullframe). Vil Z-serien vere vidt nok? ja, z-serien passer. grå filter 100x100mm og til gradert 100x125mm eller 100x150mm Har samme linse som deg. Du bruker altså Z-serien på 17mm uten at det vignetterer i særlig grad? Har du filtrer å anbefale? Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Vurderer et innkjøp av Cokin-filtre, og ønsker et gråfilter og et gradert gråfilter. Ønsker å bruke det på en 17mm (fullframe). Vil Z-serien vere vidt nok? ja, z-serien passer. grå filter 100x100mm og til gradert 100x125mm eller 100x150mm Har samme linse som deg. Du bruker altså Z-serien på 17mm uten at det vignetterer i særlig grad? Har du filtrer å anbefale? Har lee sin holder, men Z-serien er så og si det samme. Jeg anbefaler Hitech ( samme som lager lee trur jeg ) hvis du ikke har råd eller vil bruke alt for mye penger på lee/singh-ray filter. cokin filter er vel helt grei men har hørt at du få lett fargestikk ( rosa ) med de, ihvertfall hvis du bruker flere filter samtidig. Plassen jeg har kjøpt filter og holderen min : LINK Endret 25. april 2012 av tomme86 Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Et grad-filter - så bør du vurdere filterholder - så kan du justere opp og ned hvor overgangen skal være. Cokin-settene er til ok priser - spesielt hvis du handler utenlands. Så får du med holder og grad-filtre, og du skal kjøpe step-ringer til de forskjellige filterdiametrene du har på objektivene dine. ..Men polafilter er svinedyrt å kombinere med grad-sett - polafiltrene laget for settene er grisedyre, og du vil egentlig ikke ha et snurrende rundt "vanlig" polafilter innenfor filtersettet... Vurderer et innkjøp av Cokin-filtre, og ønsker et gråfilter og et gradert gråfilter. Ønsker å bruke det på en 17mm (fullframe). Vil Z-serien vere vidt nok? ja, z-serien passer. grå filter 100x100mm og til gradert 100x125mm eller 100x150mm Har samme linse som deg. Du bruker altså Z-serien på 17mm uten at det vignetterer i særlig grad? Har du filtrer å anbefale? Har lee sin holder, men Z-serien er så og si det samme. Jeg anbefaler Hitech ( samme som lager lee trur jeg ) hvis du ikke har råd eller vil bruke alt for mye penger på lee/singh-ray filter. cokin filter er vel helt grei men har hørt at du få lett fargestikk ( rosa ) med de, ihvertfall hvis du bruker flere filter samtidig. Plassen jeg har kjøpt filter og holderen min : LINK Ok, takk for tips. Burde eg ha vidvinkel-adapteren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå