Gå til innhold

På tide å stemme noe annet (Sosialliberalistisk Parti)

Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund vært ganske apatisk ovenfor hvilket parti jeg evt skal støtte, mest på grunn av at jeg er av oppfatningen om at en dråpe i havet ikke gjør mange bekker små til en stor å, eller noe i den dur.

Jeg har flere ganger vurdert å starte et politisk parti, så nå skal jeg gjøre nok et forsøk.

5000 underskrifter, men først en facebook-side; Sosialliberalistisk Parti

Dette er det jeg har skissert opp foreløpig, som jeg føler mange på forumet her kan støtte, jeg kommer til å legge til mer etterhvert når jeg kommer på det, eller hvis noen her skriver noe bra.

Ta gjerne kontakt på en PM dersom du syns dette kunne vært verdt å prøve å få til.

Enkle grunnprinsipper:

-Forhindre unødvendige avgifter/krav rundt eiendoms- og næringsutvikling

-Bredere og større støtte til forskning og nyskapning

-Begrense byråkratiske prossesser til det nødvendige.

Konkrete saker:

-Privatisering av NRK (fjerning av NRK-avgift)

-Privatisering av kirkesystemet (fjerning av statstøtte til religion)

-Statlig narkotikaregulering av mildere stoffer

-Statlig prositusjonsregulering

-Fullstendig stopp av DLD

-Fullstendig likestilling av legninger (homofile giftemål, adopsjon etc)

-Fullstendig likestilling mellom kjønn (fjerning av kjønnskvotering)

-Senke alle former for tollbarrierer

-Fjerne eiendoms- og arveskatt

-Øke BSU-grense

-Fjerne kravet om nynorsk i det offentlige, samt opplæring av dette i skoleverket

-Lovliggjøre aktiv dødshjelp

-Lovliggjøre pengespill og gambling

-Fjerne kontantstøtten

Noen som har noen innspill, forslag, tips?

(Jeg tar ikke noe konkret eierskap til partiet, hvem som helst kan bli med på skuten)

Endret av SpinozaSittSkjegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du utdype hva du mener med: Statlig narkotikaregulering av midlere stoffer?

Ellers minner det meg om FrP, Pensjonistpartiet og Demokratene. Usikker på om vi trenger flere partier som mener nesten det samme. Ser for meg at det må være ny politikk, som kan lokke velgere som stemmer Blått i dag, men savner et parti som har mer av den politikken de ser for seg.

Hva med forsvar? jeg ser for meg en økning fra 40 mrd til 50 - 60 mrd. Kanskje et eget fond for vei med langsiktige planer, slik at vi får fart på veiutbyggingen, istedenfor å vedta et veibudsjett hvert eneste år, slik det fungerer i dag, og som gjør at de virkelig store nødvendige prosjektene aldri blir realisert.

Lenke til kommentar

Kan du utdype hva du mener med: Statlig narkotikaregulering av midlere stoffer?

Ellers minner det meg om FrP, Pensjonistpartiet og Demokratene. Usikker på om vi trenger flere partier som mener nesten det samme. Ser for meg at det må være ny politikk, som kan lokke velgere som stemmer Blått i dag, men savner et parti som har mer av den politikken de ser for seg.

Hva med forsvar? jeg ser for meg en økning fra 40 mrd til 50 - 60 mrd. Kanskje et eget fond for vei med langsiktige planer, slik at vi får fart på veiutbyggingen, istedenfor å vedta et veibudsjett hvert eneste år, slik det fungerer i dag, og som gjør at de virkelig store nødvendige prosjektene aldri blir realisert.

Ja, mye er likt med FRP. Jeg leste også gjennom DLF sitt partiprogram i sted, og forskjellene er små.

En av de viktigste forskjellene fra FRP er punktene om homofili og religion.

Dessuten tror jeg Norge kunne hatt godt av FRP i ny (upopulistisk) innpakning.

Veiutbygging og alt av kollektiv transport må selvfølgelig forbedres, men jeg er usikker på hvilke konkrete tiltak som kan gjøres her, foruten å sprøyte inn mer penger.

Angående narkotikapolitikken mener jeg at organisk cannabis bør reguleres på samme måte som vin, selges på vinmonopolet (rusmonopolet) til de over 20. Forøvrig syns jeg også det bør åpnes opp for søndagsåpne butikker, og alkoholsalg like lenge som butikkene holder åpne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...