Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innførsel av Salvia Divinorum

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal om ikke lenge til utlandet.

I landet som er reisemål er Salvia tillatt og reseptfritt.

I Norge er det definert som et legemiddel. Kan jeg da ta med meg litt hjem? Tenker på EØS-avtalen og sånn. Slik jeg har oppfattet det så er det lov å ta med seg en liten mengde til eget forbruk så lenge det er ervervet på lovlig vis i et EØS-land.

Er jeg helt på jordet? Hva skjer om jeg blir stoppet i tollen? Anonym poster: 9a0cd375a6c1e9d729f85d48a9cdd0e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Medbraktimport av legemidler er regulert av legemiddelimportforskriften § 3-2. Privatpersoner kan importere legemidler til personlig forbruk. Hvis det er medbrakt kan man ta med ett års forbruk fra EØS-land, og tre måneders forbruk fra andre land (såkalte "tredjeland"). Dokumentasjon på at det er til personlig bruk og at det er lovlig skaffet i innkjøpslandet må forelegges for tollvesenet.

Såvidt jeg vet kan du ikke gå på "grønn sone" gjennom tollen - siden legemidler er underlagt importrestriksjoner må du gå på rødt og deklarere dem.

Såvidt jeg kan se står ikke virkestoffene i salvia divinorum (salvinorin A, diterpenoid) på narkotikalisten eller tilvirkningslisten.

Så lenge du går på rødt og deklarerer alt du har med deg skal du ikke få problemer i tollen selv om det skulle vise seg at stoffet er ulovlig i Norge. Varen vil inndras (og trolig destrueres), men så lenge du er ærlig mot Tollvesenet - går på rødt, oppgir hva du har med deg, og ikke skjuler noe - skal du ikke lide noen risiko for straff.

Hvis du ønsker en endelig avklaring er antagelig Statens Legemiddelverk rett adressat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar. Kan sende en forespørsel til Statens Legemiddelverk for sikkerhet skyld. Skader jo ikke akkurat.

Kommer i tilfelle til å poste det svaret jeg får av de her.

Regner med det er ganske i samsvar med det du skriver. Du har pleid å gi folk ganske korrekte svar tidligere. Anonym poster: 838faea1de04b21101560eae28282a6f

Lenke til kommentar

Bestill salvia i posten. Om det blir stoppa i tollen så tar de det bare å destruerer det med mindre du kan fremlegge resept. Ingen straffeforfølgelse.

Tviler på du får noen lege til å skrive deg en resept på Salvia. Hva skulle du liksom legge til grunn? Nærmeste jeg har hørt noen komme er pga Bipolar Lidelse.

Lenke til kommentar

Hehe. Om legen din skulle i det hele tatt vite noe om Salvia så kaaaanskje du klarer å godsnakke han/henne til å gjøre det :p Men det er jo prata i at de skal flytte Salvia over på forbudt-lista pga alle som freaker ut på ekstrakt. Så du får skynde deg^^

Jeg har fått det igjennom tolla hver gang iallefall. Er vel 2 år siden jeg bestilte sist, så kan jo være de har blitt strengere/bedre på å luke ut. Avsender sendte det i vanlig brevformat folda inn i ett A4 ark, kun merka med ett smilefjes^^ good times!

Å igjen, blir det stoppa skjer det ingenting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...