Gå til innhold

Hva må jeg spise og drikke når jeg skal slanke meg?

Anbefalte innlegg

Herregud er det mulig! Gå til en ernæringsfysiolog. Dette er ikke noe du skal prøve deg frem på.

Ehhh jo? En ernæringsfysiolog vet ikke hvordan kroppen hans er. Og ernæringsfysiologene er ikke enige seg imellom engang. Han vet best selv hvilken mat kroppen reagerer på, og hvordan han burde spise for å trives og gå ned i vekt. Det er prøving og feiling og ikke noe annet.

Dette er jeg fullstendig uenig i. Selvfølgelig burde en ernæringsfysiolog vite litt om ernæring. En 15 åring, med 25kg for mye, vet helt klart ikke best hvordan kroppen reagerer på mat. Ikke den jevne voksne for den saks skyld.

Selvfølgelig vet en ernæringsfysiolog mye om ernæring, men for en person som skal slanke seg en kilo eller ti er det fullstendig unødvendig å gå til en, med mindre man er totalt tilbakestående.

TS: I prinsippet er det veldig enkelt å gå ned i vekt. Kaloriforbrenningen din må være høyere enn kaloriinntaket. Du bør sette deg inn i hvilke matvarer som inneholder mye og lite kalorier, og legge opp måltidene etter det. Jeg mener personlig at det ikke er noe stort poeng i å drive med fintelling av kalorier, men bruk litt sunn fornuft.

I praksis vil dette si at du antagelig bør holde deg litt unna karbohydratrike matvarer og matvarer som inneholder mye usunt fett. Det karbohydratinntaket og fettinntaket du har bør helst komme fra karbohydrater med lav glykemisk indeks og fett fra sunne kilder. Flere har anbefalt deg å spise mye proteiner tidligere i tråden, og det stiller jeg meg selvfølgelig bak, men ikke se på proteinrik mat som et frikort til å stappe i deg så mye vil. Spiser du to kilo biff og 10 kyllingfileter om dagen vil du selvfølgelig legge på deg med mindre du har et helt ekstremt aktivitetsnivå.

Endret av fkm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...