Skillica Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Hei, jeg er 15 år og veier 90kg :S Så derfor vil jeg slanke meg 25-30kg, men da lurer jeg på hva jeg skal spise og drikke daglig og klokkeslett.. Noen råd? Btw.. dette er treningen jeg skal gjøre om morgenen før jeg går på skolen og om kvelden: Og vet dere hvor lang tid det kommer til å ta for å slanke seg 25-30 kg da? =D Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Hei, jeg er 15 år og veier 90kg :S Så derfor vil jeg slanke meg 25-30kg, men da lurer jeg på hva jeg skal spise og drikke daglig og klokkeslett.. Noen råd? Btw.. dette er treningen jeg skal gjøre om morgenen før jeg går på skolen og om kvelden: http://www.youtube.com/watch?v=Xfa197Xkvd0&feature=my_favorites&list=FLXOyt7kzCZVDb_kgQmrIDeg Og vet dere hvor lang tid det kommer til å ta for å slanke seg 25-30 kg da? =D Btw bosta dette tidligere, men syntes dette innlegget passer bedre inn her... Hei, jeg er 15 år og vil slanke meg, jeg har allerede en plan om hva jeg skal spise til frokost, lunsj, og kveldsmat men ikke middag fordi det pleide mamma og lage! Så da lurer jeg på om noen vet om en enkel middagsrett jeg kan lage selv som er sunn og god når jeg skal slanke meg? Hei, skal slanke meg.. Er 15 år og veier 90kg:S Så jeg vil prøve ''Gerilja kardio'' Vil slanke meg 25-30kg Så hvordan gjør jeg Gerilja kardio? Noen tips? Endret 25. april 2012 av krikkert Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Du må legge deg i kaloriunderskudd Endret 24. april 2012 av jigaplow Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Du må legge deg i kaloriunderskudd Og hva skal det bety? =D Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Det mest avgjørende er hvor mange kalorier du spiser satt i forhold til hvor aktiv du er. Hovedsaklig så må du spise mindre og bevege deg mer. Riktig kosthold vil være å spise mat som gjør det enklere å spise mindre kalorier totalt. et godt eksempel er 1kg kyllingfilet = 1000kcal, 1 big mac og en cola = 1000kcal, hva metter mest og vil gjøre det enklere å gå ned i vekt? Sånn gjelder det å tenke på det meste du får i deg. Tips til mat som metter mye i forhold til kalorier: Magert kjøtt, meget grovt brød, fisk, grønnsaker. Spis gjerne litt ekstra magert kjøtt/fisk/grønnsaker og litt mindre pasta, ris, brød. Selv synes jeg også det hjelper å ikka ta inn for mange kalorier i flytende form, da dette metter mindre. Jeg drikker melk, men juice og brus holder jeg meg for det meste unna. Jeg ville sagt på ett år er 25-30kg er realistisk, ikke sats på å gjøre dette på noen få måneder. Edit: Og husk at uansett hvor mye du trener og hvor mye sunn mat du spiser så er det mulig å til og med gå opp i vekt. Du må spise mindre enn du forbrenner, også kalt kaloriunderskudd. Går du ikke ned i vekt må du justere ytterligere på forholdet mellom mengde mat og aktivitetsnivå. Går du med for mye kan du justere litt tilbake slik at det blir enklere for deg å opprettholde over tid. Endret 24. april 2012 av magb Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Så brød er ikke sunt? Det er det jeg spiser hver dag! Burde jeg heller spise knekkebrød? Lenke til kommentar
40D Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Hei.. Jeg leste en fin bok av Allen Carr "Endelig slank" som handlet om feil ved våre spisevaner. Boken ga meg masse inspirasjon, til å legge om kosten. Jeg la ikke totalt om, men et par av triksene var å spise frukt til frokost, og ellers, når det gjaldt middag tok jeg tipset til meg, å ta i meg 70% grønt 30% kjøtt, potet, ris og pasta. Dette gjorde at jeg gikk ned 10 kg på 4 uker. Senere gled jeg in i gamle vaner. Jeg er ikke lenger flink til å kjøpe in frukt til frokost, og når det kommer til middager er jeg vist en husets matsøppel dunke. Alt de andre ikke spiser, som ligger igjen på fatet synes jeg at jeg må spise. For meg handler det om selvinsikt. Alle kurer og dietter tar liksom slutt. Jeg har alikevel klart å holde vekten i sjakk og tror dette har med min selvinsikt å gjøre. Mitt råd er spis frukt til frokost, og ellers gjerne som godbit på kvelden da man gjerne fyser på noe. begrens potet, ris og pasta. Og glem ikke at vi alle har forskjellig kroppsbygning. Ikke alle er genetisk koblet til å være slank. Man må være glad i seg selv på alle måter, ellers blir man nedstemt og får behov for å trøste spise. Jeg trives med meg selv og har holdt en akseptabel vekt, går gjerne ned ytterligere, men vil ikke in på noen hurtig kur/diet fordi man går opp igjen. Det sitter i hodet. Kanskje du burde lest denne boken? http://cdon.no/b%C3%B8ker/carr,_allen/endelig_slank!-858494 Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Det mest avgjørende er hvor mange kalorier du spiser satt i forhold til hvor aktiv du er. Hovedsaklig så må du spise mindre og bevege deg mer. Riktig kosthold vil være å spise mat som gjør det enklere å spise mindre kalorier totalt. et godt eksempel er 1kg kyllingfilet = 1000kcal, 1 big mac og en cola = 1000kcal, hva metter mest og vil gjøre det enklere å gå ned i vekt? Sånn gjelder det å tenke på det meste du får i deg. Tips til mat som metter mye i forhold til kalorier: Magert kjøtt, meget grovt brød, fisk, grønnsaker. Spis gjerne litt ekstra magert kjøtt/fisk/grønnsaker og litt mindre pasta, ris, brød. Selv synes jeg også det hjelper å ikka ta inn for mange kalorier i flytende form, da dette metter mindre. Jeg drikker melk, men juice og brus holder jeg meg for det meste unna. Jeg ville sagt på ett år er 25-30kg er realistisk, ikke sats på å gjøre dette på noen få måneder. Edit: Og husk at uansett hvor mye du trener og hvor mye sunn mat du spiser så er det mulig å til og med gå opp i vekt. Du må spise mindre enn du forbrenner, også kalt kaloriunderskudd. Går du ikke ned i vekt må du justere ytterligere på forholdet mellom mengde mat og aktivitetsnivå. Går du med for mye kan du justere litt tilbake slik at det blir enklere for deg å opprettholde over tid. Btw, jeg så på et TV program en gang da en mann slanket seg 30kg på 3 måneder.. Han spiste det samme daglig. Så hvorfor må dette ta et helt år? Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 De groveste brødene er helt fine å spise i ett eller to av dagens måltider, men ieg sier det igjen: den totale mengden mat (kalorier) du fpr i deg i løpet av en dag er avgjørende. Det er ikke slik at du blir feitere at 4 skiver loff enn du gjør av 4 skiver meget grovt brød, men du vil mest sannsynlig holde mett lenger av grovbrødet, og dermed kanskje spise mindre ellers. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Spis mindre enn du forbruker og dropp hvetemel og sukker. Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Takk for det, skal prøve det i tilleg å trene i 40min som vist på videoen jeg postet (Gjøre den workouten som vist på videoen 2 ganger om dagen) Btw, tror du boka kan lånes på biblioteket? Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Jeg mener ett år er mye mer realistisk enn 3 måneder. Noen grunner til at du bør satse på å gjøre dette over litt lengre tid: - Muskeltap, går du ned for mye på kort tid mister du også muskler. Lite artig å gå ned i vekt å se like feit ut. (snakker av erfaring også) - Du får en slankeperiode som er mer behagelig og enklere å gjennomføre - Du foretar en livstilsendrng isteden for å gjennomføre en ekstrem slankekur, sjangsene for tilbakefall er mye mindre. - Du slipper å få en fysisk knekk og dermed tilbakefall når du ikke når målet ditt på 25kg på 3mnd. Sjangsen er stor for at dette blir vanskelig listen er lang, dette er bare ting jeg kommer på i farten. Edit: Selv gikk jeg ned 20kg på 6mnd en gang i tiden, da lå jeg i hardtreninng som er mye mer ekstremt enn en slik 20mins workout du linket til. Jeg spiste lite, løp 6km 5 dager i uken i tilegg til endel styrketrening. Fakta er også at jeg egentlig gikk ned 25kg på 10mnd, det var mange uvaner som var harde å legge bort i startfasen. Endret 24. april 2012 av magb Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jeg tror du må finne en måte å holde deg i bevegelse på som du synes er GØY, og som kan bli en del av hverdagen, uten at det blir et ork. Det samme gjelder maten du spiser. Du må spise sunn mat som du liker. Den videoen må være en kandidat til tittelen: Verdens Kjedeligste Film Er det ikke f.eks. kjekkere å gå eller sykle seg en tur? (- enn å "løpe" mellom to stoler?) - Det gir i tillegg naturopplevelse, tid til refleksjon og meditasjon, og kan ofte erstatte reiser med buss og bil. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Du må spise vann og drikke smør. 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Du bør drikke vann. Du bør spise mindre enn du forbrenner. Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Kjøpte akkurat BMX, er det bra trening og bare sykle rundt og øve på triks da? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Klart det. Jogging og svømming kan også anbefales Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Kjøpte akkurat BMX, er det bra trening og bare sykle rundt og øve på triks da? Så og si all fysisk aktivitet er bedre enn å sitte på rumpa. Får du høy puls og blir svett så er det et tegn på at det funker. At det er morsomt bidrar jo helt klart til at du ikke blir lei av aktiviteten, som igjen fører til oftere gjentagelse. Endret 24. april 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
40D Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Takk for det, skal prøve det i tilleg å trene i 40min som vist på videoen jeg postet (Gjøre den workouten som vist på videoen 2 ganger om dagen) Btw, tror du boka kan lånes på biblioteket? Jeg har ikke vært på et bibliotek på sikkert 30 år og da kan du forestille deg å lite jeg veit om det. Hihi.. Jeg synes den er verdt sine 165,- kr. Den ga meg kjempe inspirasjon. Jeg stormet butikken for å finne frukt og annet. Var skikkelig lysten på å kose meg med frukt. En god venn og hans hustru gjorde helt og holdent som boken sa, og gjør det den dag i dag. dette var i 2006. Uansett om jeg ikke følger boken til punkt og prikke har jeg lært så mye om meg selv og hvordan og hvorfor man spiser at det har hjulpet meg å endre kosten litt etter hvert. Sjekk biblioteket, men få tak på den. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Hei, jeg er 15 år og veier 90kg :S Så derfor vil jeg slanke meg 25-30kg, men da lurer jeg på hva jeg skal spise og drikke daglig og klokkeslett.. Noen råd? Btw.. dette er treningen jeg skal gjøre om morgenen før jeg går på skolen og om kvelden: http://www.youtube.com/watch?v=Xfa197Xkvd0&feature=my_favorites&list=FLXOyt7kzCZVDb_kgQmrIDeg Og vet dere hvor lang tid det kommer til å ta for å slanke seg 25-30 kg da? =D Btw bosta dette tidligere, men syntes dette innlegget passer bedre inn her... Jeg kan ikke gi deg noen råd for å "slanke deg" da det er håpløst. Det som å pisse i buksa for å holde seg varm. Grunnen til at du er så tung er enten: 1) Feil kosthold 2) For lite fysisk aktivitet 3) Genene dine 4 En kombinasjon av to eller flere ovenfor. Så hva kan du gjøre? - Finne en for for trening som du LIKER!!!! Dette er alfa-omega. du må LIKE å trene!!! Om du ikke liker det du holder på med så blir du ikke å klare å gjøre det ofte nok, eller lenge nok. Prøv forskjellige trenigner og se hva du trives med. Alt fra lagidrett (fortball, håndball, etc) til soloidretter (løping, styrketrening, paddling, sykkling, etc) - Styrketrening! Muskler strammer opp kroppen din _mye_ og du kan godt være tung, men se slank ut. Selv er jeg 183 og nesten 90 kilo, som indikerer at man er overvektig. Men det er langt fra slik det ser ut. Vekter er også veldig effektiv trengin. Man trenger ikke jogge 100000000km om dagen for å bli tynn. Man må bare bruke mer energi, og det gjør man også ved styrke. Så om du ikke er veldig fan av styrke, så prøv i vhertfall å snik inn en kort økt i uken. - Rutiner! Dette er VELDIG viktig Sett opp faste treningstider selv om du trener hjemme eller jogger. Sett opp en plan, med øvelser og tid. Før logg (veldig enkelt) over øktene. Loggen trenger ikke være mer enn dette: 24.04.12: 4km, 20 min, slitsomt, 91kg. Da får du med dato, og fire måter å måle fremgang på. Du ser at du øker i lengde/tid, og hvor sliten du er, og du ser forandringer i vekten. "speilet på badet" bilder fungerer også for å SE fremgang på kroppen. Ta ett hver måned - Endre kostholdet ditt! Det skal ikke mye til. Dropp brødmat, spis heller middagsrester fra dagen før. JEg regner med du bor hjemme og spiser middag med familien? Få mor eller far til å lage en ekstra porsjon som du kan ha til lunch. Spis grønnsaker, kjøtt og fisk. skjær ned på lyst brød, sukker og frukt (Juice og Brus er like ille. Skal du drikke noe "søtt" så kjøp lettbrus, eller Fun saft.) Vann er best Hovedpoenget er å finne noe du trives med! Det skal ikke være et ork å spise sundt. Pizza og godteri i helgene er selvfølgelig greit, men ikke spis alt for mye. Finn noe som passer for deg. - Venn deg til å spise mindre. Det er helt greit å være sulten! Og du trenger ikke spise når du er sulten. Prøv å hold deg til de faste måltidene dine om dagen. Dette er (for min del) Lunch, middag og kvelds. Prv å ikke spise noe i mellomtiden selv om du er litt sulten. For å si det som bestemor sa, det er enkelt å slange seg. Man må bare spise mindre enn man driter Og det er også essensen i hvordan man går ned i vekt. Spis mindre, beveg deg mer. Endret 24. april 2012 av Zepticon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå