Gå til innhold

Skal jeg selge Mac Mini 2011 og bygge Mini-ITX HTPC?

Anbefalte innlegg

Vurderer å selge min Mac Mini 2011 HTPC og heller bygge meg et Mini-ITX system selv.

Har vært strålende fornøyd med Mac Mini som HTPC til nå, den fungerer strålende i kombinasjon med XBMC og OS X som jeg finner mer brukervennlig som HTPC operativsystem enn Windows 7 av flere årsaker. Det fungerer jo også strålende i kombinasjon med Apple Remote for navigering i XBMC og Apple Magic Trackpad og Apple Wireless Keyboard fungerer strålende for navigering i OS X.

MEN! Etterhvert som jeg har begynt å ønske å utvide bruksområdet til HTPC-en så har Mac Mini og da spesielt OS X begynt å sette noen ubeleilige begrensinger. Har blant annet lyst til å kjøre den som en 24/7 torrent-server tillegg til de vanlige HTPC oppgavene. Dette har vist seg å bli et problem da all multimedia osv lagres på en selv-bygd server jeg har som kjører FreeNAS.

Problemet er at OS X (Mac Mini) ser ut til å miste kontakt med serveren uten noen logisk grunn fra tid til annen, dette i seg selv er jo ikke et så alt for stort problem til vanlig men som en torrent-server så blir dette et vannvittig stort problem da samtlige torrents går rett i dass så fort som den mister kontaktene med FreeNAS serveren ettersom det er der alt av torrent-filer og data lagres. Da krasjer alle torrents som er gående og alt må startes opp på nytt og dette er jo ikke spesielt pålitelig eller ideelt for en torrent-server. Om problemet ligger i OS X og / eller Mac Minien eller i FreeNAS serveren og dens AFP løsning vet jeg ikke, alt jeg vet er at Windows maskinene mine som kobler seg via SAMBA / CIFS aldri mister tilkoblingen til FreeNAS serveren men Mac Minien som kjører OS X og bruker AFP gjør det. Eneste gangen Windows maskinene mister tilkoblingen er når serveren faktisk er nede (logisk nok).

En annen ting er at RSS funksjonalitet osv på uTorrent for OS X ikke på noen måte virker like oversiktlig eller pålitelig som uTorrent for Windows. Så som torrent-server virker min nåværende Mac Mini kjørende med OS X skuffende dårlig.

Videre så savner jeg støtten og muligheten for bitstreaming av Dolby True HD og DTS Master Audio i XBMC. Dette er ikke noe som støttes rett ut av programmet under Windows heller men til Windows så kan jeg gå til anskaffelse av programmer som Corel WinDVD eller Cyberlink PowerDVD som begge støtter avspillig av Blu-Ray og Blu-Ray rips (m2ts) noe som XBMC ikke gjør og samtidig så støtter de bitstreaming av både Dolby True HD og DTS Master Audio. Dette er en stor fordel da jeg en 40-50 Blu-Ray filmer jeg har rippet til FreeNAS serveren som fungerer utrolig dårlig og tungvindt under OS X og i kombinasjon med XBMC. Jeg har konverter alt over til h264 mkv filer og det spilles rett av i XBMC og under OS X helt uten problemer men da forsvinner jo Dolby True HD og DTS Master Audio mulighetene og jeg er låst til Dolby Digital og vanlig DTS.

Ikke noen voldsomt stort problem, forskjellen er ikke så stor at jeg river av meg håret i frustrasjon men jeg ripper alltid både filmer (m2ts) og musikk (ALAC) i så god kvalitet som mulig da jeg ønsker en kopi av så lite forringet kvalitet som mulig lagret på filserveren så får jeg heller komprimere og encode etter behov. Det tar dog opp veldig mye unødvendig plass og det tar jo unødvendig lang tid å måtte konvertere alle filmene fra m2ts til mkv for hver eneste gang jeg skal spille av en film på HTPCen.

Dette har jo gjort at jeg har revurdert hele HTPCen og et åpenbart alternativ er jo å bare legge inn Windows på Mac Minien ettersom det overhode ikke er noe problem og Intel Core i5 prosessoren og HD 6630M skjermkortet burde jo fungere strålende til at jeg ønsker. Men så er det jo engang sånn at det å ha en Mac Mini bare for å kjøre Windows på den føles noe halvveis og jeg har endel maskinvare liggende og om jeg selger min Mac Mini så kan jeg jo fort bygge meg en kraftig Mini-ITX HTPC uten å investere så alt for mye penger i det.

Men hva er vitsen? En selv-bygd Mini-ITX HTPC vil jo ikke på magisk vis klare å spille av filmer og musikk eller fungere som en torrent-server på noe bedre vis enn en Mac Mini kjørende med Windows. Og en Mac Mini er jo utrolig kompakt og fin når alt kommer til alt, mye mer kompakt enn hva en eventuelt Mini-ITX løsning jeg bygger selv kommer til å være. Det jeg vurderer er å selge Mac Minien og bygge men en Mini-ITX maskin så jeg har et mer fleksibelt system enn det Mac Minien er, for bygger jeg selv så kan jeg jo kjøre en løsning som er langt kraftigere og på sånn måte åpner opp for langt flere muligheter enn det Mac Mini kjørende med Windows vil kunne tilby meg.

Det jeg hovedsaklig tenkte på er å eventuelt bygge meg et Mini-ITX system som er så kompakt som mulig, så stille som mulig samtidig som det kan brukes til 1080P spilling uten alt for mye kompromiss når det kommer til grafikkinnstillinger osv.. For Intel Core i5-2520M og HD 6630M fungerer flott til video og musikk, men til spilling så blir det veldig slapt.

Jeg kan selge min Mac Mini for ca 5000kr, og jeg har alt strømforsyning og RAM liggende klar til et eventuelt Mini-ITX system så tanken er å kanskje selge og anskaffe dette:

- Asus P8Z877-I Deluxe Mini-ITX hovedkort

- PowerColor HD 7870 PCS+ (eventuelt vente på GTX 670 om det ikke blir lengre enn 240mm men folk flest ser ut til å foretrekke AMD Radeon til HTPC.)

- Lian-Li PC-Q11B Mini-ITX kabinett

- Intel Core i7-3770T lav volt proessor

Her vil jeg jo få en kraftig maskin, som skal kunne tygge det meste av spill i 1920x1080 oppløsning uten jeg må gjøre noen særlig kompromiss på grafikinnstillingene. Den vil jo være mye kraftigere enn Mac Minien men det store spørsmålet er om det er verdt å selge Mac Minien bare for å bygge dette systemet da eneste forskjellen er at jeg vil ha muligheten til å spille, ellers så vil jeg jo ikke få muligheten til noe mer sammenlignet med hva jeg alt har per dags dato.

Og det kommer med noen ulemper som at maskinen blir større, trekker mer strøm og er vell neppe helt stillegående.

Hva vil dere ha gjort, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...