Gå til innhold

Spørsmål om føring i regnskap


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite firma, og før jul i fjor bestilte jeg noen varer for videresalg via en hjemmeside i USA. Betalingen skjedde via VISA-kort.

 

Problemet er at varene aldri kom, så jeg klagde til banken/VISA og jeg fikk etterhvert igjen pengene fra banken/VISA nå nylig, altså i år. Problemet mitt er hvordan jeg skal føre dette i regnskapet? Det er jo ikke salgsinntekt.

 

Selve kjøpet ble ført K1920, D4300, det kom ikke noen moms/fortolling siden varene ikke kom, så momsføring er ikke aktuelt.

 

Hvordan skal jeg føre det at jeg fikk pengene tilbake i år?

Endret av FrilanserBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro (uten å være regnskapsfører) at du fører det omvendt, altså Kredit 4300. Det er riktignok ikke vanlig med kreditposteringer på utgiftskontoer, men dette er vel et sånt uvanlig tilfelle hvor det blir korrekt. Hadde de to transaksjonene skjedd i samme regnskapsår ville jeg i alle fall ikke nølt med å føre det sånn...

Lenke til kommentar

Kan det hende at dette er et av de tilfellene der det tillates kongruensbrudd, altså at du kan føre direkte mot egenkapitalen, jf. rskl. § 4-3? Tror jeg ville gjort det slik siden det er snakk om to forskjellige regnskapsår, men må også ta et lite forbehold siden jeg ikke er regnskapsfører/revisor. :)

 

§ 4-3. Kongruensprinsippet

Alle inntekter og kostnader skal resultatføres.

Virkning av endring av regnskapsprinsipp og korrigering av feil i tidligere årsregnskap skal føres direkte mot egenkapitalen. Andre unntak fra kongruensprinsippet skal gjøres når det er i samsvar med god regnskapsskikk.

Små foretak kan uten hinder av bestemmelsen i annet ledd resultatføre virkning av endring av regnskapsprinsipp og korrigering av feil i tidligere årsregnskap.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...