Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usikker rundt egenmelding på jobb

Läkerol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lønn for 1. mai er lovregulert i lov om 1. og 17. mai med tilhørende forskrift:

§ 3. Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet. Arbeidstaker som må arbeide nevnte dager skal ha samme lønnstillegg som han etter avtale eller regulativ måtte ha krav på for søndager. Er spørsmålet om slikt lønnstillegg ikke avgjort ved avtale eller regulativ skal han ha et tillegg på minst 50 pst. til sin vanlige lønn.

Og forskriftens bestemmelser for timelønnede/daglønnede:

I. Betaling av full lønn etter § 3, første punktum, til arbeidstaker som har fri 1. og 17. mai, skjer for timelønt arbeidstaker etter den timelønn som gjelder for vanlige virkedager og på grunnlag av ordinær arbeidstid. Faller høgtidsdag som nevnt på en lørdag, skal det betales for den ordinære arbeidstid på lørdager. Arbeidstakere som helt eller delvis arbeider på akkord eller med stykklønn, får betaling etter den gjennomsnittlige dagsfortjenesten i ordinær arbeidstid de siste to vekene, eller – om dette ikke er på det rene – etter den dagsfortjeneste som kommer fram ved endelig oppgjør av den løpende akkord.

Den som arbeider på daglønn får sin vanlige daglønn (kontantlønn).

Forskriftens pkt. VI fastslår at den som har ulegitimert fravær siste arbeidsdag før 1. eller 17. mai har ikke krav på lønn denne dagen. Legitimert fravær er sykefravær, lovlig ferie, fravær for å ivareta offentlige ombud, eller andre tvingende grunner.

1. mai skal du derfor ha lønn for som om du møtte opp på jobb ("på grunnlag av ordinær arbeidstid", altså så lenge du vanligvis arbeider på tirsdager).

Din sjef har for dårlig kunnskap om egenmeldingsreglene og avlønningsreglene for timelønnede. Folketrygdloven § 8-28 fastslår at din sykelønn på en egenmeldingsdag skal beregnes ut fra din gjennomsnittlige lønn forut for sykemeldingen, ikke ut fra hvor mye du ville arbeidet dersom du hadde vært på jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så det vil si at det skal tas et gjennomsnitts timeantall fra de forrige ukene, og deretter skal jeg ha betalt for både når jeg var syk så lenge jeg skriver egenmelding og også få betalt fra 1.mai?

Hvor finner jeg siden der det står om Folketrygdloven §8-28? fant den ikke.

Og til slutt, hvordan skal jeg gå frem til sjefen med dette? Skal jeg bare si ifra, eller ja? :)

Tusen takk for svar og hjelp :)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette går på manglende kunnskap hos sjefen så mye som at han vet meget godt at de færreste ansatte kjenner sine rettigheter, og gambler på det.

Jeg har mine tvil. De fleste sjefer jeg har jobbet med som kommer fra "gølvet", som situasjonen gjerne er i detaljhandelen, har gjerne et fagorientert fokus -- og dermed mindre fokus og kunnskap på felter som er tradisjonelt stabs- og støtteorienterte, som lønn og HR.

Med en sjefstittel kommer ansvar, men ikke kunnskap. Den må erverves. Og selv om man kan klandres for å gi feilaktig informasjon er det forskjell på manglende kunnskap og konspirasjon mot underordnede, slik du (og LO) gir uttrykk for.

Så det vil si at det skal tas et gjennomsnitts timeantall fra de forrige ukene, og deretter skal jeg ha betalt for både når jeg var syk så lenge jeg skriver egenmelding og også få betalt fra 1.mai?

Grovt sett, ja.

Hvor finner jeg siden der det står om Folketrygdloven §8-28? fant den ikke.

Folketrygdloven kapittel 8 del II finner du . § 8-28 er litt ned på siden.

Det beror på om du vil anta i samsvar med min løsning - at sjefen ikke vet - eller med Herr Bruns løsning - at sjefen er ute etter å svindle deg.

Ved en "svindelantagelse" ville jeg gått et hakk lenger opp i næringskjeden. Hvis du antar det er manglende kunnskap ville jeg høflig henvendt meg til vedkommende, vist til nevnte lovbestemmelser, og påpekt at hvis han ikke gjør som han skal vil du henvende deg til NAV og kreve dem utbetalt derfra, og la ham få krav fra NAV i stedet, jfr. folketrygdloven § 8-22.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig de som du sier ikke vet, men etter min erfaring nekter de også å høre når noen forsøker å fortelle dem hvordan det faktisk er, om enn aldri så høflig.

Men nok om det, får håpe saken løser seg i minnelighet uten sure miner. Man starter åpenbart med å ta det høflig opp med sjefen, jeg bare har erfart en del ganger med forskjellige arbeidsgivere at det ikke hjelper så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...