Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har tentamen i sosiologi på skolen nå. Vi skal gjøre en samfunnsvitenskapelig undersøkelse og jeg har fått tema: Kantina som sosialt system.

 

Det jeg da skal gjøre er å bruke kvalitativ metode for å finne ut dette. Dette vil da si at jeg skal gjøre dybeintervjuer av folk i kantina. Det jeg tenkte var å intervjue de forskjellige gruppene i kantina. Folk sitter jo i de typiske gruppene: allmenn gjengen, mekken, elektro, førstissbordet, andeklasse, osv. Dette blir rullert hvert år, slik at alle alltid sitter der de "skal" sitte.

 

Her er hva presentasjonen må inneholde:

1. Problemstilling

2. Valg av metode (samt begrunnelse)

3. Beskrivelse av gjennomføringen

4. Analyse/tolkning

5. Egenvurdering/evaluering

 

Det jeg da lurte på er :

- Har noen ideer om hvilke spørsmål jeg kan stille?

- Har noen noen tanker om hvordan jeg skal legge opp dette til framføringen?

- Og vet noen hvordan kantina kan bli sett på som et sosialt system?

 

Jeg blir glad for alle svar, uansett om det ikke er på spørsmålene mine! Bare si noen tanker om oppgaven. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med å tenke hvordan kantina kan være et sosialt system. Jeg synes nok det høres litt rart ut med "sosialt system i kantina", fordi menneskene innehaver for de meste roller som hverandres venner. Men ellers er det jo, som du sa, noen ganger gjenger med folk. Disse har ikke egentlig så veldig forskjellige roller, etter min menning, mne det finnes muligens et hierarki. Dette er altså en veldig løs hypotese. Hypotese er noe du må sette opp før du begynner: hva tror du du kommer til å finne ut i denne analysen av "kantinesitterne"?

 

Spørsmål kan være forskjellige:

- hvorfor sitter dere i kantina? (Kan finne ut om "type" folk, eks: liker ikke være ute og drive med sport i friminuttet...)

- hva kjøper dere?

- hva brukes kantina til? Eks: spise mat, samle seg med venner og snakke, gjøre lekser...?

- føler dere at det er gjenger i kantina?

 

Kanskje folk blir sett ulikt på avhengig av hva de kjøper? Kanskje noen folk føler seg tvunget til å gå til kantina fordi det er sosialt? Kanskje er det til og med gjennom å sitte i kantina har fått en venn eller to?

 

Spørsmålene skal gjerne stilles på en slik måte at personen må forklare noe, og ikke bare kan svare ja/nei. Det er ofte bedre å gå bort til noen som ikke sitter alene da en sli persjon kan føle at dette er veldig rart, men du kan prøve... Folk skal ikke egentlig være mulige å identifisere ut ifra svarene de ga, med mindre de en noe som greit kan deles med andre uten noen negative konsekvenser for persjonen/-e. Du kan også snakke litt om at dette kan gjøre ting litt mer kompliserte fordi du ikke har friheten til å spørre om litt mer private ting, slik man kan gjøre i en kvantitativ undersøkelse.

 

Framføring:

1) hvorfor du har valgt temaet

2) dine hypoteser

3) hvilke metoder du valgte for å undersøke miljøet i kantina og hvordan disse metodene funket (var det lett å få svar på ting du var ute etter)

4) hvilke svar du fikk

5) analyse av resultatene: kanskje folk har et feilaktig syn på gruppene som samles i kantina? Kanskje det faktisk er et hierarki? Hvilke sosiale konsekvenser har kantinesittingen på folk?

6) oppsummering: hva du fant ut, hvordan stemte dette med din hypotese, kanskje fant du ut noe som overrasket deg?

 

Håper det hjalp :]

Lenke til kommentar

Du kan begynne med å tenke hvordan kantina kan være et sosialt system. Jeg synes nok det høres litt rart ut med "sosialt system i kantina", fordi menneskene innehaver for de meste roller som hverandres venner. Men ellers er det jo, som du sa, noen ganger gjenger med folk. Disse har ikke egentlig så veldig forskjellige roller, etter min menning, mne det finnes muligens et hierarki. Dette er altså en veldig løs hypotese. Hypotese er noe du må sette opp før du begynner: hva tror du du kommer til å finne ut i denne analysen av "kantinesitterne"?

 

Spørsmål kan være forskjellige:

- hvorfor sitter dere i kantina? (Kan finne ut om "type" folk, eks: liker ikke være ute og drive med sport i friminuttet...)

- hva kjøper dere?

- hva brukes kantina til? Eks: spise mat, samle seg med venner og snakke, gjøre lekser...?

- føler dere at det er gjenger i kantina?

 

Kanskje folk blir sett ulikt på avhengig av hva de kjøper? Kanskje noen folk føler seg tvunget til å gå til kantina fordi det er sosialt? Kanskje er det til og med gjennom å sitte i kantina har fått en venn eller to?

 

Spørsmålene skal gjerne stilles på en slik måte at personen må forklare noe, og ikke bare kan svare ja/nei. Det er ofte bedre å gå bort til noen som ikke sitter alene da en sli persjon kan føle at dette er veldig rart, men du kan prøve... Folk skal ikke egentlig være mulige å identifisere ut ifra svarene de ga, med mindre de en noe som greit kan deles med andre uten noen negative konsekvenser for persjonen/-e. Du kan også snakke litt om at dette kan gjøre ting litt mer kompliserte fordi du ikke har friheten til å spørre om litt mer private ting, slik man kan gjøre i en kvantitativ undersøkelse.

 

Framføring:

1) hvorfor du har valgt temaet

2) dine hypoteser

3) hvilke metoder du valgte for å undersøke miljøet i kantina og hvordan disse metodene funket (var det lett å få svar på ting du var ute etter)

4) hvilke svar du fikk

5) analyse av resultatene: kanskje folk har et feilaktig syn på gruppene som samles i kantina? Kanskje det faktisk er et hierarki? Hvilke sosiale konsekvenser har kantinesittingen på folk?

6) oppsummering: hva du fant ut, hvordan stemte dette med din hypotese, kanskje fant du ut noe som overrasket deg?

 

Håper det hjalp :]

 

 

Dette hjalp meg helt sinnsykt mye.. Jeg er nå ferdig med presentasjonen og alt, og har fremføringen for lærer i morgen. Du hjalp meg virkelig, og jeg fikk bruk for alt du skrev! Takk for redningen. Nå er det bare å se hvordan det går i morgen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...