Gå til innhold

Spørsmål vedrørende linser

Anbefalte innlegg

Hei,

Samboeren min har et Canon 40D kamera.

Hun har følgende linser:

Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM

Tamron 17-50mm 2.8

Canon 60mm 2.8 USM

Jeg har forstått at kamerahuset er et Crop-kamera. Altså ganges eventuell brennvidde med 1.6. Stemmer ikke det? Mener brennvidde er rett uttrykk :)

Det jeg gjerne vil kjøpe til henne er et vidvinkelobjektiv, men det er en noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på.

- Hvor langt ned må jeg i brennvidde for å få en god vidvinkel? til dette kameraet. Det skal vel i utgangspunktet brukes mest på landskaper og utendørs generelt.

- Samboer har lyst på et fullformat kamera en dag, og jeg ser for meg å kjøpe en linse som kan tas med over på nytt kamerahus. La oss si jeg finner en linse som er god for vidvinkel på 40D, vil det automatisk være bedre på et fullformat hus? Om det da er laget for begge deler altså. For å få vidvinkel på Crop må man vel langt ned, og det gir vel enda mye mer vidvinkel på fullformat?

Til slutt..

Har dere noen gode tips på en god (ultra)-vidvinkel for Crop-hus, men som også støtter fullformat?

Pris er litt fleksibelt, men ikke mer enn 10 000,- . 5-6000,- er mye mer komfortabelt :)

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tar objektiver over til fullformat vil utsynet bli 1,6 ganger videre. Sigma har et 8mm objektiv som også kan brukes på fullformat til 5600 kroner. På fullformat vil du da omtrent få med skotuppene dine når du tar bilder rett frem. Det er vel det mest ekstreme man får til fullformat, men det spørs om det ikke kan bli litt i videste laget for normal bruk.

Litt mer brukbart blir en god ultravidvinkel-zoom, f.eks Sigma sin nye 12-24 HSM2 til 6290 kroner. Den gir ikke fullt så ultravidvinkel på crophus, men på fullframe er det plenty. Til landskap er 12mm på crophus mer enn tilstrekkelig dog. Det eneste den ikke klarer skikkelig er f.eks å ta bilde av et helt rom fra inne i rommet, det er omtrent bare da man må ned på 8mm.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal sjekke ut dette objektivet, men vil gjerne har flere tips.

Jeg har etter hvert blitt person som gjerne vil kjøpe noe bra når jeg først kjøper noe, og så fort jeg vet hva som kreves blir det mye research for å sammenligne alternativene.

Hvor kjøper dere som regel objektivene deres? Om dere gjør mye handling fra utlandet så er det kanskje ikke aktuelt i denne omgang da det skal være en presang.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om følgende resonnement?

Siden hun har crop kamera nå så må hun ganske langt ned på brennvidde for å få god vidvinkel.

Feks. en 16-35 linse er ikke så veldig vidvinkel på crop. Altså må man lavere ned. Samtidig er kanskje 16-35 godt nok for fullformat. Altså må man ut med urimelig mye penger for å få en ultravidvinkel som går langt nok ned, som passer for både crop og fullformat, og som er skikkelig bra.

Er det kanskje like greit å kjøpe en vidvinkel for bare Crop og så heller kjøpe en god 16-35 eller noe for fullformat når den tiden kommer? Virker for meg som utvalget er mye bedre her.

Samtidig vil en 10-20 linse eller tilsvarende ikke koste så mye penger heller.

Jeg har vanskelig for å se for meg en god nok linse for både crop og fullformat mye lavere enn 10 000,-, men om dere vet om noen flere så gjerne det :)

Endret av elkenzaal
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe særlig videre enn 17mm, så blir det for de fleste praktiske formål et cropobjektiv.

Hva med noe andre veien - en god telezoom?

Kikk for eksempel på EF 70-300 IS, 70-200/4L og 70-200/4L IS. :)

Har sett på telezoom tidligere også, men jeg føler at vidvinkel er mer interessant i forhold til ferie. Feks store bybilder eller på tur i fjellene, som vi skal til sommeren. En får liksom bedre stemning når en får med omgivelsene. Telezoom er bra for henne, men hvis jeg skal gå og dilte rundt uten å se hva hun tar biler av så er det ikke så gøy hehe.

Vi går ofte sammen og plukker ut motiver sammen når vi er ute og reiser, men hun tar seg av bildene.

Lenke til kommentar

Sigma har en 12-24 for fullformat. Jeg vet ikke hvordan den er kvalitetsmessig.

http://produkt.akam....or-canon-144719

Når det gjelder kjøp av gaver til en annens hobby er det ofte en fordel å la den andre velge selv hvis det ikke må være en overraskelse.

Du har for så vidt rett, men jeg kjenner hennes hobby veldig godt siden vi stort sett holder på sammen, og siden hun som regel nevner for meg hva hun gjerne skulle hatt. Hun har ikke teknisk interesse når det gjelder kamera (utstyrsmessig). Hun er utdannet kunstlærer og kommer fra kunstfamilie så det er hennes inngang til fotografering.

Har lest litt om det objektivet, og det er ikke bare gode reviews. Hadde det vært rost i skyene, eller ikke hatt noen spesielle negative kommentarer hadde jeg nok valgt det.

Når tiden kommer for fullformat om noen år så holder ikke den linsen virker det som. Holder døren litt åpen for det frem til besluttning er tatt :)

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med Tokina 12-24mm f/4 hvertfall. Koster vel ca 5000 nytt. Funker ikke på fullformat, men det er såpass store forskjeller på hva slags brennvidder man vil ha til vidvinkel på crop- og fullformat, at det er en bedre idé å kjøpe nytt objektiv om man oppgraderer. Jeg bytta min egen Tamron 17-50 ut med en 50mm f/1.4 og denne tokinaen, siden jeg egentlig ikke brukte Tamronen mellom 24 og 50 uansett, og var lei plæstikk-følelsen i det. Tokinaen er bunnsolid bygget, og har fått meget gode omtaler. Tokina har en 11-16 f/2.8 også, som vistnok kanskje er enda bedre, men for min del ville jeg gjerne ha litt mer rekkevidde i toppen av skalaen.

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med Tokina 12-24mm f/4 hvertfall. Koster vel ca 5000 nytt. Funker ikke på fullformat, men det er såpass store forskjeller på hva slags brennvidder man vil ha til vidvinkel på crop- og fullformat, at det er en bedre idé å kjøpe nytt objektiv om man oppgraderer. Jeg bytta min egen Tamron 17-50 ut med en 50mm f/1.4 og denne tokinaen, siden jeg egentlig ikke brukte Tamronen mellom 24 og 50 uansett, og var lei plæstikk-følelsen i det. Tokinaen er bunnsolid bygget, og har fått meget gode omtaler. Tokina har en 11-16 f/2.8 også, som vistnok kanskje er enda bedre, men for min del ville jeg gjerne ha litt mer rekkevidde i toppen av skalaen.

Jeg heller litt mot dette også nå. Det blir for vanskelig å finne et objektiv som er bra nok på crop, men som også vil fungere på fullformat.

Synes Tokina 11-16 blir for lite i toppen, som du sier. Skulle gjerne hatt f/2.8, men vi får se.

Har sett litt på Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM. Har lest noen tester der ditt Tokina (EDIT: Det var 11-16 som var testet) objektiv og denne Canon-linsen er testet mot hverandre og det er vel omtrent dødt løp. 24mm i toppen er jo interessant, så vi får se.

F/3.5 i forhold til f/4, er det mye å bry seg med?

Endret av elkenzaal
Lenke til kommentar

Canon 10-22 er også et knallobjektiv, ingen tvil om det. I praksis merker du liten forskjell på f/3.5 og f/4. Jeg synes 24mm er en brennvidde som fungerer veldig bra på cropkamera, og savner ikke f/2.8 så fryktelig fra Tamron 17-50'en. Med såpass mye vidvinkel blir det ganske mye dybdeskarphet uansett, og om det skal tas bilder håndholdt i lite lys er lyssterke vidvinkler ganske dyre.

På den annen side vil jo Tokina 11-16 passe bra sammen med Tamron 17-50 sånn rent brennviddemessig, mens hvertfall jeg synes at en 12-24 vil erstatte en 17-50 sammen med en god og lyssterk 50mm, som hun jo allerede har. 12-24 er veldig anvendelig, rett og slett.

Lenke til kommentar

Det ble en Canon 10-22mm. Jeg gleder meg mye til den kommer i bruk, selv om jeg ikke tar mye bilder selv. Når vi reiser er det blitt en tradisjon å ta mye bilder sammen, og gå i områder turister normalt ikke ferdes. Som i de fattige strøkene i Casablanca og Marrakech. I sommer blir det mer høyfjell i Mellom-Europa. Uansett trenger man en vidvinkel for å få best inntrykk av de stedene man reiser til. De små "Italienske" byene i Slovenia, langs Adriaterhavet, med smale smug og bakgater, var en plass vi gjerne skulle hatt vidvinkel. Blir en utfordring å finne rette perspektiver og motiver nå som omtrent alt kommer med i bildet :)

Lenke til kommentar

Husk at objektiver merket "EF-S" ikke passer på Fullformat kameraer.

Alle objektiver merket "EF" (Altså uten "S") samt objektivene i L-klassen til Canon passer både fullformat og crop.

"EF-S" objektiver passer da altså KUN crop kameraer.

Canon har forøvrig to knallgode super vidvinkel-zommer til fullframe, og det er 17-40 f/4.0L og 16-35 f/2.8L Sistnevnte er neeesten dobbelt så dyr som førstnevnte og hovedforskjellen på disse er at sistnevnte har en bedre lysstyrke.

Men en 16-17mm som videste vinkel på crop er ikke "super vidvinkel", men mer en "vanlig" vidvinkel.

Lenke til kommentar

Husk at objektiver merket "EF-S" ikke passer på Fullformat kameraer.

Alle objektiver merket "EF" (Altså uten "S") samt objektivene i L-klassen til Canon passer både fullformat og crop.

"EF-S" objektiver passer da altså KUN crop kameraer.

Canon har forøvrig to knallgode super vidvinkel-zommer til fullframe, og det er 17-40 f/4.0L og 16-35 f/2.8L Sistnevnte er neeesten dobbelt så dyr som førstnevnte og hovedforskjellen på disse er at sistnevnte har en bedre lysstyrke.

Men en 16-17mm som videste vinkel på crop er ikke "super vidvinkel", men mer en "vanlig" vidvinkel.

Jeg er klar over dette. Jeg tror ikke man kan få et super vidvinkel til crop som også passer til fullformat. Om en da ikke skal kompromisse masse. Super vidvinkel er krevende og omtrent alle objektiver har ett eller annet som ikke er bare bra.

Jeg tenker da at man heller kjøper en vidvinkel som er best mulig for crop og så heller selge det siden når fullformat blir aktuelt. Det å kjøpe en 16-35 eller 17-40 nå bli jo bare å oppdatere samme format som hun har allerede, og selv om det hadde gitt bedre bilder så blir det ikke bredere for det :)

Tar det 2-5 år før det blir fullformat-kamera så blir det mange turer man ikke får benyttet nettopp det man gjerne skulle hatt, som man ikke har i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...