Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kontroll av oppsett av ny PC, nybegynner.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har endelig bestemt meg for å bytte ut den gamle laptop'en fra 2005 og oppgradere til en kraftig stajonær PC som jeg har tenkt å bygge selv.

Jeg har aldri bygget en PC selv før, men har fått hjelp til å plukke ut delene fra mer kompetente folk. Har allikevel lyst å spørre folk her på forumet om hva de synes, om de vet om noen kjente problemer med kompatibiliteten til komponentene eller liknende.

Tips, råd, hint og andre kommentarer mottas med takk. Varene er ikke bestilt enda og jeg er fortsatt mottakelig for innspill.

Her er delene:

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

Strømforsyning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 12x SATA, 135mm Vifte

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

Prosessor: Intel® Core i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Oppstartsdisk: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2281

Harddisk: Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Vannkjøler: Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 74.4 CFM, 120mm Vifte

Grafikkort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz

Skjerm: BenQ 24" LCD G2450HM 1920x1080, 50000:1, 2 ms, VGA/DVI/HDMI

Blu-Ray: Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-06 SATA, 4x BD-ROM Read, 8x DVD-ROM Read, Bulk, BLACK

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Pro NO OEM, 64bit, SP1

Pluss litt ekstra snacks som ikke har så mye med oppsettet å gjøre:

Headset: Corsair Vengeance 1500 Dolby 7.1 USB Gaming Headset

Tastatur: Corsair Vengeance K90 Performance MMO Mechanical Gaming Keyboard (Nordic Version)

Mus: Corsair Vengeance M60 Performance USB, FPS Gaming Mouse

Håper å få bestilt i løpet av uka.

Kommentarer eller innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Lagde et nesten likt oppsett til deg :)

Så får du legge til "snacksen" selv ;)

Ang bluray spilleren, hvor ofte tror du at du kommer til å bruke den ? alle jeg vet om som har kjøpt dette, har brukt den 1 til 2 ganger i løpet av de 2 siste årene.

Jeg la også til en bedre SSD, litt bedre skjermkort, pluss at det er nye teknologi.

Kjempe god skjerm la jeg til.

PSUen jeg la til, er den beste PSU pr krone. Så den er mer en god nok. Har du penger, så går du for Seasonic X eller Corsair TX/AX.

post-89286-0-53011200-1335259545_thumb.png

Lenke til kommentar

hva skal maskinen bruker til?

uansett:

strømforsyninga er ikke den beste når det kommer til kvalitet, jeg ville valgt en Corsair HX 750W strømforsyning eller en XFX XXX 750W. disse to nevnte er veldig gode strømforsyninger og vil følge deg mange år. du trenger egentlig ikke 1000W heller, 750W holder i massevis.

det er nye hovedkort ute for noen dager siden, jeg ville selv gått for ett Asus P8Z77-V, men du kan godt legge på de ekstra penga for Sabertooth Z77, men det vil ikke gi deg noe mer enn utseende.

når det kommer til prosessor så kommer det ut noen nye om noen dager, jeg ville valgt i5 3570K

mengden ram kan diskuteres i forhold til hva Pcen skal brukes til, men hvis dette er en gaming maskin ville 8GB hold i massevis, i mange år fremover. i gaming sammenhang vil du omtrent aldri vippe over 4.3Gb RAM i bruk. i tillegg ville jeg gått for lav profil minne

OCZ agility er en av de verste SSDene du kan få tak i, de er ustabile og har dårlig levetid, gå for en Intel 520 SSD

lukket vannkjøling er overpriset og lager mer lyd en luftkjøling, en Cooler Master hyper 212 vil passe seg helt fint, her kommer også lav profil minne inn på grunn av at hyper vil krasje med de høye minnebrikkene

GTX 570 er ett gammelt kort nå, HD 7870 er ett mye bedre valg i forhold til hva du får for penga, i tillegg lager den mindre varme og tar mye mindre strøm.

en mye bedre skjerm er Dell U2312HM

trenger du virkelig blu-ray? er det virkelig nødvendig?

med mindre du vet du bruker noen av de ekstra funksjonene i Win 7 Pro ville jeg gått for Home Premium

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for raske svar!

Først og fremst, PCen skal i all hovedsak brukes til gaming.

Grunnen til at jeg valgte blu-ray er fordi jeg ønsker å kunne spille av filmer på pc'en, og ettersom jeg er av den typen som fortsatt liker å kjøpe filmer i butikken er det greit å kunne ha de i HD :)

Når det gjelder SSD, så ser jeg at dere begge anbefaler samme "Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5""

Dere anbefaler også samme type skjermkort i retningen av "ASUS Radeon HD 7870 2GB GDDR5"

Dere nevner litt forskjellige PSUer:

"OCZ ZT SERIES 750 WATT PSU"

"XFX ProSeries XXX Edition 750W PSU"

"Corsair HX 750W PSU"

Seasonic blir også nevnt som et alternativ.

Begge anbefaler også samme skjerm:

DELL U2312HM ULTRASHARP 23" WIDE TFT LED BLACK

Litt usikker på dette, ettersom de ikke selger den på komplett, kommer til å prøve og kjøpe alt der ettersom jeg får rabatt.

Andre alternativer som de har på komplett?

Og begge anbefaler Home Premium istedet for Pro, grunnen til at jeg i utgangspunktet valgte Pro var fordi Home Premium har en grense på 16GB minne og med 16GB minne pluss det som fantes på grafikkkortet får man mer utnyttelse av det man betalte for, prisen er heller ikke så forskjellig.

Kjøling har jeg vært veldig usikker på. Vannkjøling eller vifte?

Er det flere som har tanker om dette?

Men dere anbefaler vel begge "Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler"

Hvis jeg skal gå for noe annet enn vannkjøling.

Når det kommer til minne, gikk jeg for 16GB, mest for at jeg skal slippe å kjøpe mer på en god stund.

Prisen på RAM er vel heller ikke avskrekkende, så litt ekstra følte jeg ikke gjorde noe.

Men hvis jeg skal gå for 8GB, noe som dette?

"Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9"

Ellers er det flott å få flere innspill.

Lenke til kommentar

det eneste jeg har noe å si på angående orginaloppsettet er kjøleren som gjerne kan være en vanelig vifte også ville jeg ikke valgt den SSD disken, Samsung har en god SSD liggende på komplett.

ellers ville jeg sagt at 1000W power er fremtidsrettet og en helt grei sak å ha, pga sli\crossfire oppsett og slikt. jeg har selv hatt 1000W power siden 2006 og er veldig glad for at jeg ikke gikk for en svakere power, da jeg har kunnet kjøpe ny maskin 2 ganger og oppgradert i mellomtiden uten å bytte power hver gang

Lenke til kommentar

Dere nevner litt forskjellige PSUer:

"OCZ ZT SERIES 750 WATT PSU"

"XFX ProSeries XXX Edition 750W PSU"

"Corsair HX 750W PSU"

Seasonic blir også nevnt som et alternativ.

Heisann.

Ang PSUene her. Så er det egentlig samme hvilke du går for av disse 4 her :)

Så skal jeg legge dem i rekkefølge etter hvilken som er best.

Seasonic X

Corsair AX

Corsair HX

XFX XXX

OCZ ZT

Du har også Antec sine PSUer, husker ikke akkurat serien, men disse er også ekstremt gode.

Viss du søker disse opp, så ser du også at den beste er dyrest.

Seasonic X og Corsair AX er blandt de stilleste. De andre er dog også veldig stille.

Lenke til kommentar

verdt å merke er også at seasonic X og Corsair AX er samme PSUer, Seasonic lager Corsair AX 650W, 750W og 850W

du kommer ikke til å klare å bruke mer enn 5GB minne, og hvis infoen er riktig så skal Windows 8 bruke mindre resurser enn Windows 7, så minne er ikke akkurat mangelvare. link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124 (finnes også i blå). innen den tid du får bruk for 16GB minne har vel Windows 9 og DDR4 minne kommet ut, så jeg ser ikke poenget med 16GB RAM og Win 7 Pro

Dell U2312HM er ubestridt mester i sin klasse, jeg ser egentlig ingen gode alternativer.

er ikke vits å gå for vannkjøling da det koster mer i forhold til hvor bra det kjøler og bråker i tillegg mer enn ett kjøletårn

for å svare på PSU greia: for eksempel en Corsair HX 750 kan kjøre 4 stk HD 7870 og overklokket prosessor uten problemer, men HD 7870 kan bare ha to kort i Crossfire, så det blir bare dumt.

og noe du ikke tok opp i svaret ditt var hovedkort og Ivy bridge, fint å ta det når det kommer om noen dager :) (hovedkortet har vært ut i flere uker allerede)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fractal Design Define R3 er møkka kabinett du ikke får plass til mange ting.. finn en annen..

Jeg sitter med akkurat det kabinettet selv og det er en drøm å bygge i. Det er et helt fantastisk godt og bra kabinett å bygge i. God plass, veldig stille, ja bare positivt med dette kabinettet :D

Lenke til kommentar

Fractal Design Define R3 er møkka kabinett du ikke får plass til mange ting.. finn en annen..

Jeg sitter med akkurat det kabinettet selv og det er en drøm å bygge i. Det er et helt fantastisk godt og bra kabinett å bygge i. God plass, veldig stille, ja bare positivt med dette kabinettet :D

nei det suger.. du får så plass til noctua d14, ikke plass til phanteks, og ikke plass til h100..

Lenke til kommentar

Du får faktisk plass til Phanteks kjøler i den.

H100 får du ikke plass til. Men hvem bruker bråkete kjøler i et slikt kabinett uansett? Kabinettet er laget for dem som bryr seg om støy, å da kjøper man ikke H100 anyways, da denne bråker veldig mye.

Lenke til kommentar

nei det suger.. du får så plass til noctua d14, ikke plass til phanteks, og ikke plass til h100..

Så vidt jeg ser skal han ha i en H60, så om du ikke får plass til h100 eller phanteks er helt irrelevant.

Jeg har forsåvidt i h80, montert bak. Jeg kjenner også en som har h100 montert i fremme nede.

Phanteks vet jeg ingenting om, men igjen, helt irrelevant.

Lenke til kommentar

Et kabinett "suger" ikke bare fordi det ikke har plass til de aller aller største kjølerne på markedet.

Hva skal du med plass til noe større enn Noctua d14 uansett?

Finnes også mange gode kabinetter som er mindre enn r3 også.

Lenke til kommentar

R3 kabinettet får du plass til Phanteks og de lengste skjermkorta.

At det står at dem ikke støtter dette er noe annet. Men det er faktisk plass.

Du kan se noen youtube filmer der en person klarer å få i et HD6990 kort som er det lengste kortet på markedet. Det går akkurat.

Phanteks kjøleren passer akkurat, lager merke i støydempingsmaterialet på døra, men den passer akkurat fordeom.

Lenke til kommentar

Neeei, stoooppp. :p

Ang rambrikken, bytt til disse er du snill, slik at du ikke har problemer med luftkjøler senere en gang når du finner ut at vannkjølinga di bråker alt for mye. Er akkurat samme brikkene, bare litt mindre kjøleelemter på:

http://www.komplett....aspx?sku=641124

Hvorfor det dyre skjermkortet der? gir ingen meining når du får et like godt og stiller skjermkort her:

http://www.komplett....aspx?sku=748594

Ang kjøling:

http://www.komplett....aspx?sku=512803

Viss du absolutt MÅ ha vannkjøling, så gå for den du har valgt, den bråker en del, men det er opp til deg selv.

Ang PSU, hvorfor gå for den, når denne er like god og har hele 7års garanti:

http://www.komplett....aspx?sku=460922

Skjermen du har valgt er ikke en god skjerm, jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe den Dell skjermen hos Dustin.no for seg selv.

Men uansett, jeg anbefaler deg å lage oppsettet hos dustin.no og sammenligne priser uansett om du får rabatter hos komplett.no. Kan godt vær at du sparer noen kroner hos dustin.no ;)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Ang kjøleelementet, så har jeg troen på vannkjøling, den gjør det godt på reviews, den skal visst være ganske stillegående, uansett er kabinettet lyddempet. Derav også minnebrikkene.

Skjermkortet kjøper jeg fordi det gjør det best av alle nåværende skjermkort i samme prisklasse på tester jeg har sett. Og når jeg får omtrent 30% rabatt på skjermkortet blir det bare småpenger i forskjell på prisen.

Når det gjelder PSU, så får Fractal Design veldig gode anbefalinger fra folk jeg kjenner, og 1000W er fremtidsrettet som det også ble nevnt tidligere i tråden.

Bestillingen er sendt :) Så får du heller si "hva var det jeg sa" hvis det skulle skje noe :)

Satser på å få pakken før helgen, er det noen som har erfaring med leveranser fra komplett på denne størrelsen? Pakken sendes med "Tollpost Stykkgods MYPACK NO". Bestillingen ble registrert hos Komplett 11:00 idag (onsdag).

Lenke til kommentar

Ang kjøleelementet, så har jeg troen på vannkjøling, den gjør det godt på reviews, den skal visst være ganske stillegående, uansett er kabinettet lyddempet. Derav også minnebrikkene.

Skjermkortet kjøper jeg fordi det gjør det best av alle nåværende skjermkort i samme prisklasse på tester jeg har sett. Og når jeg får omtrent 30% rabatt på skjermkortet blir det bare småpenger i forskjell på prisen.

Når det gjelder PSU, så får Fractal Design veldig gode anbefalinger fra folk jeg kjenner, og 1000W er fremtidsrettet som det også ble nevnt tidligere i tråden.

Bestillingen er sendt :) Så får du heller si "hva var det jeg sa" hvis det skulle skje noe :)

Satser på å få pakken før helgen, er det noen som har erfaring med leveranser fra komplett på denne størrelsen? Pakken sendes med "Tollpost Stykkgods MYPACK NO". Bestillingen ble registrert hos Komplett 11:00 idag (onsdag).

jaja, vannkjølinga virker... men problemet er når du får luftkjølere som lager mindre lyd, kjøler like bra og koster halvparten.

skjermkortet du har der har en utrolig dårlig kjøler i forhold til andre som koster 3-400kr mindre (eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745848 )

Fractal Design Newton R2 1000W er en gammel strømforsyninga som ikke kan måle seg med Seasonic X basert PSUer når det kommer til kvalitet. jeg velger heller kvalitet fremfor watt jeg ikke trenger. som sagt, en god 750W psu kan levere strøm til 4 stk. HD 7870 og en overklokket prosessor.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser skal han ha i en H60, så om du ikke får plass til h100 eller phanteks er helt irrelevant.

Jeg har forsåvidt i h80, montert bak. Jeg kjenner også en som har h100 montert i fremme nede.

Phanteks vet jeg ingenting om, men igjen, helt irrelevant.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRuw4uYkR-3S1rYY76sOucE6Xl_0nZ8fPdtWIiV8yGYb7x3fCyjXZXlLbcGzQ

Siden når passer ikke h100 i r3? Den eneste luftkjøleren i toppsegmentet som jeg kjenner til som ikke passer er phanteks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...