Gå til innhold

rødt øye

Anbefalte innlegg

hei, når jeg spiller pc på CRT-skjerm lenge i strekk (f. eks. på LAN) begynner øynene mine å bli røde av en eller annen grunn(blodårene mine vises). :evil: dette skjer ikke når jeg ser på tv. er det noen som har peiling på om det samme skjer hvis jeg bruker en LCD-skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

prøv å sitte litt lenger for å se om noe annet skjer!

neida, over til spørsmålet.

jeg synes det var VELDIG mye mer behagelig for øynene når jeg gikk over til lcd skjerm, noe mer konkret enn det kan jeg ikke si, bare at min personlige erfaring var at det ikke ble ubehagelig å sitte i lengre perioder foran skjermen, noe jeg opplevde med crt skjermen..

om en overgang til lcd kan hjelpe deg vet jeg ikke.

btw- definer "lengre" strekk..

hvis du ikke får søvn så er jo det garantert en av årsakene..

Lenke til kommentar

Kjenner problemet, særlig når jeg kjørte rallyspill i svimlende hastigheter på trange skogsveier. Tror neppe jeg lukket øyenen i det hele tatt for lengre perioder.. :lol: husker spesielt godt British Touring Championship (tror jeg), hvor fartsfølelsen var helt vanvittig på skogsveiene, inn mot trang sving i rundt 200km/t, brems brems!! Bremseeffekten slipper da du letter over en bakketopp før svingen, skogen nærmer seg i rasende fart, men du klarer å brekke bilen tilbake og tar svingen sidelengs med ett gir for høyt. Istedet for å ta deg tid til å blunke og puste ut, girer du ned og gir på full gass ut av svingen.. :woot:

DA blir man rød på øyene. Stikk på apoteket og kjøp kunstig tårevæske, koster 60-70 for en liten flaske, enda bedre er slik væske i form av gele, som sitter lengre på øynene og beskytter dem bedre mot uttørring. Bare spør betjeningen, de vet garantert hva det er. Det kan høres ubehagelig ut, men er overhodet ikke spesielt ukomfortabelt når du har prøvd et par ganger. På såre øyne kan det være direkte behagelig, faktisk.

En annen type spill som gjerne forårsaker dette problemet: FPS, særlig hektiske FPS som Quake, Unreal, CS o.s.v. Husker jeg så et TV-program om en kis som spilte en masse Quake og var champion eller noe, han var rimelig rød på øynene etter en konsentrert omgang.

Lenke til kommentar
hei, når jeg spiller pc på CRT-skjerm lenge i strekk (f. eks. på LAN) begynner øynene mine å bli røde av en eller annen grunn(blodårene mine vises). :evil: dette skjer ikke når jeg ser på tv. er det noen som har peiling på om det samme skjer hvis jeg bruker en LCD-skjerm?

En LCD løser problemene for mange ,men først bør du og prøve og få

høyes mulig Hertz på skjermen din (85 eller mere er anbefalt).

Klarer du 85Hz eller mere på skjermen og dette ikke hjelper så

trenger du ikke tenke på og kjøpe deg LCD.

(sjekk det på skjermen , noen spill senker til 60Hz når du spiller)'

Men man trenger pauser så du bør ikke sitte "24/7" med skjermen

prøv og fokusere på andre ting med gjevne mellomrom og beveg blikket.

Lenke til kommentar

Det er noe øyeleger stort sett ikke kan gjøre noe med uansett, de gir deg resept på en eller annen salve eller dråper og sjekker tåreproduksjonsnivået (grøss, det er småekkelt).

Det viktigste er som allerede nevnt, å fokusere på noe på lengre avstand iblant, så det er nesten et must å ha PC skjermen ved et vindue så du slipper å stirre i veggen rett bak. Jeg skal ikke belære noen om å ta pauser, for jeg er minst like ille selv når jeg blir hekta på spill (hint: GTA Vice City.. bare ett oppdrag til, bare ett.. åh.. bare ett til.. jeg MÅ finne ut hvordan det området ser ut!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...